[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مهمترین ناشران داخلی و خارجی::
مهمترین مراکز درمانی روانشناسی و انجمن های علمی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 11، شماره 4 - ( دوره یازدهم شماره چهارم زمستان 1403 - 1403 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 68-49 برگشت به فهرست نسخه ها
مطالعه کارایی مدل بزنف در محیط‌های آموزشی با ارائه برنامه مدون کنترل چاقی و اثر آن بر ابعاد سلامت عمومی و اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان
صباح عبدی*1 ، پریوش محمدی قشلاق2 ، ماجده حسین‌زاده3 ، رشید احمدی‌فر4 ، اسماعیل رحیم‌پور5
1- دانشگاه پیام نور، تبریز، ایران
2- گروه علوم تربیتی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران
3- دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پژشکی تبریز، ایران
4- گروه جامعه‌شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
5- دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی سنندج، ایران
چکیده:   (576 مشاهده)
زمینه و هدف: اضافه وزن و چاقی در میان دانش‌آموزان تبدیل به معضلی فراگیر شده است که به شدت ابعاد سلامتی دانش‌آموزان را به خطر انداخته است و متأسفانه هیچ کدام از برنامه‌های آموزش و پرورش نتوانسته است در برابر این معضل مؤثر باشند. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و سنجش کارایی مدل بزنف در محیط‌های آموزشی با ارائه برنامه مدون کنترل چاقی و اثر آن بر ابعاد سلامت عمومی و اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شهرستان بوکان انجام شد.
روش: پژوهش حاضر شبه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه بود. تمامی دانش‌آموزان پسر چاق و داری اضافه وزن (بر اساس شاخص توده بدنی) مقطع ابتدایی شهرستان بوکان در سال تحصیلی 03-1402 جامعه پژوهش را تشکیل دادند که از بین آنها 32 دانش‌آموز به صورت دردسترس و هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 16 نفر) جایدهی شدند. سپس پرسشنامه‌های سلامت عمومی )گلدبرگ و هیلر، 1979) و اشتیاق تحصیلی (فردریکز و همکاران، 2004) در دو مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون روی هر دو گروه آزمایش و گواه اجرا شد. پس از اجرای پیش‌آزمون، گروه آزمایش بسته جامع کنترل چاقی و اضافه وزن بر اساس مدل بزنف را دریافت کردند و گروه گواه آموزشی دریافت نکردند ولی به گروه گواه اطمینان داده شد که بعد از اتمام پژوهش، خلاصه‌ای از برنامه مداخله‌ای را دریافت می‌کنند. داده­ها با استفاده از نرم‌افزار PLS3.5 و روش آماری تحلیل کواریانس تحلیل شد.
یافته­ ها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌ها، تفاوت معناداری میان گروه آزمایش و گواه در متغیر ابعاد اشتیاق تحصیلی (رفتاری، عاطفی، و شناختی) و ابعاد سلامت عمومی (جسمانی، روانی، و اجتماعی) را نشان داد (05/0P<). بدین معنا که ابعاد سلامت عمومی و اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان در گروه آزمایش بعد از انجام مداخله بهبود یافت.
نتیجه­ گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه‌گیری کرد که مدل بزنف با ایجاد تغییر رفتار در دانش‌آموزان چاق و دارای اضافه وزن باعث ارتقای ابعاد سلامت عمومی و اشتیاق تحصیلی شده است.
شماره‌ی مقاله: 4
واژه‌های کلیدی: اشتیاق تحصیلی، سلامتی، محیط‌های آموزشی، چاقی، مدل بزنف
متن کامل [PDF 1725 kb]   (204 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/4/19 | پذیرش: 1403/12/10 | انتشار: 1403/12/15
فهرست منابع
1. Aguas-Ayesa M, Yárnoz-Esquíroz P, Perdomo CM, Olazarán L, Vegas-Aguilar IM, García-Almeida JM, Gómez-Ambrosi J, & Frühbeck G. Revisiting the beyond BMI paradigm in excess weight diagnosis and management: A call to action. European Journal of Clinical Investigation. 2024; 54(7): 1-12. https://doi.org/10.1111/eci.14218 [DOI:10.1111 /eci.14218 [Link]]
2. Sobol-Goldberg S, Rabinowitz J. Association of childhood and teen school performance and obesity in young adulthood in the US National Longitudinal Survey of Youth. Prev Med. 2016; 89: 57-63. https://doi.org/10.1016/j.ypmed.2016.05.008 [DOI:10.10 16/j.ypmed.2016.05.008 [Link]]
3. Salem V, AlHusseini N, Abdul Razack HI, Naoum A, Sims OT, Alqahtani SA. Risk factors, and interventions for obesity in Saudi Arabia: A systematic review. Obes Rev. 2022; 23(7): e13448. https://doi.org/10.1515/reveh-2015-0008 [DOI:10.1515/reveh-2015-0008 [Link]]
4. Motamed Rezaei O, Moodi M, Tiyuri A, Zar Shenas F, Sharifi M. Prevalence of Obesity and its Relationship with Food Habits among 10-14 Years Old School Boys in Birjand, 2014: A Short Report. JRUMS. 2016; 14 (12): 1085-1094. http://dorl.net/dor/20.1001.1.17353165.1394. 14.12.6.6 [Persian] [Link]
5. Khazaei S, Gholamaliee B, Nooraliey P, Keshvari-Delavar M, Saatchi M, Jamorpour S. et al. Obesity among Iranian primary school students: A systematic review and meta-analysis. Payesh. 2017; 16 (1): http://dorl.net/dor/20.1001 .1.16807626.1395.16.1.2.5 [Persian] [Link]
6. Sabzi AH. Comparison of Components of Physical Fitness, Motor Skills, and Perceived Physical in obese and non-obese children. J Child Ment Health 2019; 5 (4) :169-181. [Persian] [Link]
7. Sasani K, Seirafi M, Meschi F, Sarami G, Peymani J. Obesity and Health-Related Quality of Life. IJNR. 2020; 15 (4): 34-42. [Persian] [Link]
8. Förster LJ, Vogel M, Stein R, Hilbert A, Breinker JL, Böttcher M, Kiess W, Poulain T. Mental health in children and adolescents with overweight or obesity. BMC Public Health. 2023; 23(1): 135. https://doi.org/10.1186/s12889-023-15032-z [DOI:10.1186/s12889-023-15032-z [Link]]
9. Lønning IS, Fjermestad K, Haugland BSM. Mental health and well-being in adolescent and adult siblings of persons with severe mental illness: A scoping review. Journal of Child and Family Studies. 2024; 33(6):1-15. https://doi. org/10.1007/s10826-023-02759-x [Link] [DOI:10.1007/s10826-023-02759-x]
10. Saberinia A, Tavan A, Aflatoonian E, Aminizadeh M. Health and its Dimensions Emphasizing Verses and Narrations: A Review Study. IHJ. 2022; 6(2): 49-58. [Persian] [Link]
11. Lee EY, Yoon KH. Epidemic obesity in children and adolescents: risk factors and prevention. Frontiers of Medicine. 2018; 12(6): 658-666. https://doi.org/10.1007/s11684-018-0640-1 [DOI:10.1007/s1 1684-018-0640-1 [Link]]
12. Chu DT, Nguyet NTM, Nga VT, Lien NVT, VO DD, Lien, N, et al. An update on obesity: Mental consequences and psychological interventions. Diabetes & Metabolic Syndrome: Clinical Research & Reviews. 2018; 13(1): 155-160. https://doi.org/10.1016/j.dsx.2018.07.015 [DOI:10.1016/j.dsx.2018.07.015 [Link]]
13. Shirani Borujeni S, Arghand Y. Comparison of overweight students with normal students in terms of cognitive fusion, academic engagement, and enjoyment of physical activities. Journal of Pouyesh in Education and Consultation (JPEC). 2023; (17): 132-145. [Persian] [Link]
14. Chen Y, Liu X, Yan N, Jia W, Fan Y, Yan H, Ma L, Ma L. Higher Academic Stress Was Associated with Increased Risk of Overweight and Obesity among College Students in China. Int. J. Environ. Res. Public Health. 2020; 17(5): 5559. https://doi.org/10.3390/ijerph17155559 [DOI:10.3390/ijerph17155559 [Link]]
15. Zurita-Ortega F, Castro-Sánchez M, Rodríguez-Fernández S, CofreBolados C, Chacón-Cuberos R, Martinez-Martinez A, Muros-Molina JJ. Physical activity, obesity, and self-esteem in Chilean schoolchildren. Revista Medica de Chile. 2017; 145(3): 299. https://doi.org/10.4067/S0034-98872017000300006 [DOI:10.4067/s0034-9887201 7000300006 [Link]]
16. Corcoran SP, Elbel B, Schwartz AE. The effect of breakfast in the classroom on obesity and academic performance: evidence from New York City. Journal of Policy Analysis and Management. 2016; 35(3): 509-532. https://doi.org/10.1002/pam.21909 [DOI:10. 1002/pam.21909 [Link]]
17. Ahmadi S, Ramezani Ghahderijani Z, Beigirad A, Ansari F, Tahmaseb-Zadeh Sheikhlar D. The Effectiveness of Positive Thinking Training on Aacademic Engagement and Development of Social Skills of Elementary Students. J Child Ment Health. 2023; 10(2): 68- 82. http://dx.doi.org /10.61186/jcmh.10.2.6 [Persian] [Link] [DOI:10.61186/jcmh.10.2.6]
18. Chaya H. The variables affecting students' engagement for studying in virtual settings: a review. Asian J. Sci. Technol. Soc. 2022; 1(1): 11-16. https://doi.org/10.53402/ajsts.v1i1.57 [DOI:10.1186%2Fs12909-023-04453-4 [Link]]
19. Panahi G, Ordouni T, Kazemi S. The effect of academic enthusiasm on academic hope through the mediating role of academic optimism in students. Journal of Educational Psychology Studies. 2023; 20(50): 33-20. https://doi.org/ 10.22111/jeps.2023.44536.5291[Persian] [Link] [DOI:10.22111/jeps.2023.44536.5291[Persian] [Link]]
20. GAO N, Shao W, Rahaman MS, Salim FD. N-Gage: Predicting in-class Emotional, Behavioural and Cognitive Engagement in the Wild. Proceedings of the ACM on Interactive, Mobile, Wearable and Ubiquitous Technologies. 2020; 4(3): 1-26. http://dx.doi.org/10.1145/ 3411813 [Link] [DOI:10.1145/3411813]
21. Babosalam S, Ghazanfari A, Ahmadi R. Modeling Academic Engagement Based on Academic Identity with the Mediating Role of Academic Wellbeing of Students. J Child Ment Health. 2022; 9 (3): 62-77. http://dx.doi.org/10. 52547/jcmh.9.3.6 [Persian] [Link] [DOI:10.52547/jcmh.9.3.6]
22. Hong W, Zhen R, Liu RD, Wang MT, Ding Y, Wang J. The longitudinal linkages among Chinese behavioral, cognitive, and emotional engagement within a mathematics context. Educational Psychology. 2020; 40(6): 666-680. http://dx .doi.org/10.1080/01443410.2020.1719981 [Link] [DOI:10.1080/01443410.2020.1719981]
23. Jung Y, Ryu J. Associations between obesity and academic enthusiasm and social emotional competence: Moderating effects of gender and sleep quality. Journal of Human Behavior in the Social Environment. 2022; 33(2): 276-295. https://doi.org/10.1080/10911359.2022.2052224 [DOI:10.1080/10911359.2022.2052224 [Link]]
24. Meo SA, Altuwaym AA, Alfallaj RM, Alduraibi KHA, Alhamoudi AM, Alghamdi SM, Akram A. Effect of Obesity on Cognitive Function among School Adolescents: A Cross-Sectional Study. 2019; 12(2): 150-156. https://doi. org/10.1159/000499386 [Link] [DOI:10.1159/000499386]
25. Azimi M, Adib Y, Matlabi H. Health Education and Health Promotion Curriculum of Grade six is based on the Assumption of Health System. Educ Strategy Med Sci. 2017; 10(2): 91-102. [Persian] [Link]
26. Abdi S, Abdullah poor A, Ahmadrash R. The Amount of Attention to Health Promoting Behaviors in Elementary Textbook Content and Role of these Behaviors in Predicting Students' Generic Competences Score. Educational and Scholastic Studies. 2023; 12(2), 586-559. https://dorl.net/ dor/20.1001.1.2423494.1402.12.2.24.5 [Persian] [Link]
27. Eydi H, Zardoshtian SH. Evaluation of the Weight and Obesity Control Project in Students of Kermanshah. Iran J Cult Health Promot. 2022; 6(1): 180-188. [Persian] [Link]
28. Sanyaolu A, Okorie C, Qi X, Locke J, Rehman S. Childhood and Adolescent Obesity in the United States: A Public Health Concern. Global Pediatric Health. 2019; 6: https://doi:10.1177/2333794X19891305 [Link] [DOI:10.1177/2333794X19891305]
29. Snook KR, Hansen AR, Duke CH, Finch KC, Hackney AA, Zhang J. Change in percentages of adults with overweight or obesity trying to lose weight, 1988-2014. Jama. 2017; 317(9): 971-3. https://doi.org/10.1001/jama.2016.20036 [DOI:10.1001/jama.2016.20036 [Link]]
30. Hazavehei S, Faghih Solaimani P, Moeini B, Soltanian A. Factors Affecting Nutritional Behaviors of ageing population based on BASNEF Model. Journal Geriatric nursing. 2016; 2(2): 61-70. [Persian] [Link]
31. Abdi S, Abdullahpoor A, Ahmadifar R, Savare F, Arad M. The effectiveness of Covid-19 Lifestyle Training on Mental Health and Adherence to Health Protocols: Application of BASNEF Model. Rooyesh. 2021; 10(4): 109-122. http://dorl.net/dor/20.1001.1.2383353.1400.10.4.11.7 [Persian] [Link]
32. Hubley J. Communicating health: An action guide to health education and health promotion. MacMillan, London; 2020; 1-246. [Link]
33. Nabavi M, Karimi B, Ghorbani R, Mazloom Jafarabadi M, Talebi M. Prevalence of obesity and some related factors among students aged 7 to 12 in Semnan, Iran. Payesh. 2010; 9(4): 443-451. http://dorl.net/dor/20.1001.1.16807626. 1389.9.4.12.6 [Persian] [Link]
34. Haeri F, Shariatpanahi SP, Kafeshani M. Prevalence of Obesity in the First Grade Primary School Children in Mehriz, Iran, based on Different References of Body Mass Index. HSR. 2022; 17(4): 269-274. [Persian] [Link]
35. World Health Organization. BMI growth charts for children, 5-19 years old. A BMI over the 97th percentile indicates obesity, 2019. [Link]
36. Goldberg DP, Hillier VF. A scaled version of general health questionnaires. Journal of Psychological Medicine. 1979; 9(1): 139-145. https://doi.org/10.1017/S0033291700021644 [DOI:10.1017/s003329170002164 4 [Link]]
37. Ahmadifar R, Abdi S. The Effectiveness of Self-Care Training in Virtual Space for Students on Health Dimensions (Psychological, Social and Physical) and Their Life Satisfaction. Research in Teaching. 2020; 10(4): 257-238. [DOI:10.22034/trj.2022.62654 [Persian] [Link]]
38. Taghavi S. The Normalization of General Health Questionnaire for Shiraz University Students (GHQ-28). Clinical Psychology and Personality. 2008; 6(1); 1-12. https://dorl.net/dor/20.1001.1.23452188.1387.6.1.1.2 [Persian] [Link]
39. Fredericks JA, Blumenfeld PC, Paris AH. School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Review of Educational Research. 2004; 74(1): 59-109. https://doi.org/10.3102/00346543074001059 [DOI:10.3102/00346543074001059 [Link]]
40. Mazloumian S, Ebrahimi H. Investigating the relationship between learning strategies and students' academic enthusiasm with the mediating role of goal orientation In Shiraz University of Medical Sciences. Educ Strategy Med Sci. 2023; 15(6): 580-591. [Persian] [Link]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abdi S, Mohammadi Gheshlagh P, Hossein Zadeh M, Ahmadifar R, Rahimpour E. Study the effectiveness of the BASNEF model in educational environments by providing a written obesity control program and its effect on dimensions of general health and academic engagement of students. J Child Ment Health 2024; 11 (4) : 4
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1442-fa.html

عبدی صباح، محمدی قشلاق پریوش، حسین‌زاده ماجده، احمدی‌فر رشید، رحیم‌پور اسماعیل. مطالعه کارایی مدل بزنف در محیط‌های آموزشی با ارائه برنامه مدون کنترل چاقی و اثر آن بر ابعاد سلامت عمومی و اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1403; 11 (4) :49-68

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1442-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 4 - ( دوره یازدهم شماره چهارم زمستان 1403 - 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710