[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مهمترین ناشران داخلی و خارجی::
مهمترین مراکز درمانی روانشناسی و انجمن های علمی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 11، شماره 3 - ( دوره یازدهم شماره سوم پاییز 1403 - 1403 ) ::
جلد 11 شماره 3 صفحات 96-82 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش میانجی تاب آوری در رابطه جوّ روانی- اجتماعی کلاس با خلاقیت دانش آموزان
خاطره مومنی1 ، گیتا علی پور*2 ، رضا قاسمی جوبنه3
1- موسسه آموزش عالی سهروردی، قزوین، ایران
2- واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
3- گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران
چکیده:   (417 مشاهده)
زمینه و هدف: جوّ روانی- اجتماعی کلاس از طریق اثر بر متغیرهای روان­شناختی مثبت همچون تاب ­آوری می­تواند به طور غیرمستقیم بر خلاقیت اثرگذار باشد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی­ تاب­ آوری در رابطه جوّ روانی- اجتماعی کلاس با خلاقیت دانش­آموزان انجام شد.
روش: در پژوهش همبستگی حاضر، نمونه مورد مطالعه شامل 341 دانش ­آموز بود که با روش نمونه ­گیری در دسترس از طریق فراخوان اینترنتی از بین تمامی دانش ­آموزان مقطع متوسطه یکم شهر الوند (استان قزوین) در نیم‌سال دوم سال تحصیلی 1402-1403 انتخاب شدند. برای جمع­ آوری داده­ ها از پرسشنامه ­های تفکر خلاق تورنس (1979)، جوّ روانی - اجتماعی کلاس فریزر و همکاران (1995)، و تاب­ آوری کانور و دیویدسون (2003) استفاده شد. داده­‌‌ها از طریق نرم­ افزار Spss24 و AMOS24 تحلیل شد.
یافته­ ها: نتایج تحلیل داده­ ها نشان داد که مدل مفروض اولیه با داده‌های مشاهده شده برازش مطلوبی دارد. بر اساس نتایج مسیر مستقیم جوّ روانی _اجتماعی کلاس (اصطکاک و وابستگی) و تاب ­آوری بر خلاقیت معنادار به دست آمد (001/0p≤). همچنین مسیر غیرمستقیم تاب ­آوری در ارتباط بین جوّ روانی _اجتماعی کلاس (وابستگی) و خلاقیت (001/0P<)، و مسیر غیرمستقیم تاب­ آوری در ارتباط بین جوّ روانی _اجتماعی کلاس (انضباط) و خلاقیت نیز معنادار شد (01/0P<).
نتیجه­ گیری: بر اساس نتایج به‌دست آمده جوّ روانی-اجتماعی کلاس با واسطه تاب­آوری به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم توان تبیین خلاقیت را دارند. محیط غنی کلاس درس همراه با رابطه صمیمی و مقتدر معلم در کاربرد آموزش­ های اکتشافی و بهبود خلاقیت، تلویحات مهمی برای معلمان و مشاوران مدارس دارد.
شماره‌ی مقاله: 6
واژه‌های کلیدی: خلاقیت، تاب آوری، جوّ روانی- اجتماعی کلاس، دانش آموزان
متن کامل [PDF 1019 kb]   (190 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/7/1 | پذیرش: 1403/11/2 | انتشار: 1403/11/13
فهرست منابع
1. JACvan der zanden P, Meijer PC, Beghetto RA. A review study about creativity in adolescence: Where is the social context? Thinking Skills and Creativity. 2020; 20: 100702. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2020.100702 [DOI:10.1016/j.tsc.2020.100702 [Link]]
2. Soh K. Fostering student creativity through teacher behaviors. Thinking Skills and Creativity. 2017; 23: 58-66. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2016.11.002 [DOI:10.1016/j.tsc.2016.11.002 [Link]]
3. Hendrie K, Aran Filippetti V, Ooros l. On the interrelationships between diverse creativities in primary education. Thinking skills and creativity. 2024; 20: 101456. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2023.101456 [DOI:10.1016/j.tsc.2023.101456 [Link]]
4. Soleymani S, Malekzadeh A. Investigating the reasons for the low scores of Iranian students in the TIMSS and Perls test. JMHS. 2023; 1(2): 37-42. http://doi.org/10.22034/ jmhs.2023.186434 [Persian] [Link]
5. Niknam K, Ghobari Bonab B, Hassanzadeh S. The Effect of Creative Problem Solving Training on Creativity and Life Satisfaction of Gifted Boy Students. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2019; 6(2): 205-217. http://dx. doi.org/10.29252/jcmh.6.2.18 [Persian] [Link] [DOI:10.29252/jcmh.6.2.18]
6. Boldt GT, Strub H. Associations between drawing creativity, task-related divergent thinking, and other creative subprocesses. Thinking Skills and Creativity. 2023; 49: 101332. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2023.101332 [DOI:10.1016/j.tsc.2023.101332 [Link]]
7. Huang X, Chi-Kin Lee J, Yang X. What really counts? Investigating the effects of creative role identity and self-efficacy on teachers' attitudes towards the implementation of teaching for creativity. Teaching and Teacher Education. 2019; 84: 57-65. https://doi.org/10.1016/j.tate.2019.04.017 [DOI:10.1016/j.tate.2019.04.017 [Link]]
8. Kaplan D. Creativity in education: Teaching for creativity development. Psychol-ogy. 2019; 10: 140-147. https://doi.org/10.4236/psych.2019.102012 [DOI:10.4236/psych.2019.102012 [Link]]
9. Ahangar Ghorbani Z, Atadokht A, Mikaeili N, Hajloo N. Causal Modeling of Creativity Based on Psychological Well-being with the Mediating Role of Self-Efficacy among Students. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2022; 9(2): 108-122. http://dorl.net/dor/20.1001.1.24233552.140 1.9.2.11.9 [Persian] [Link] [DOI:10.52547/jcmh.9.2.9]
10. Ryan RM, Deci EL. Intrinsic and extrinsic motivation from a self-determination theory perspective: Definitions, theory, practices, and futurrections. Contemporary Educational Psychology. 2020; 61: 101860. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2020.101860 [DOI:10.1016/ j.cedpsych.2020.101860 [Link]]
11. Sun J, Lei F, Deng W, Lei L. Relationships between perseverance of effort, subjective well-being, harmonious on, and creativity among Chinese third-language students. Journal Thinking passi skills creativity. 2023; 20: 101418. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2023.101418 [DOI:10.1016/j.tsc.2023.101418 [Link]]
12. Guo J, Ge Y, Pang W. The underlying cognitive mechanisms of the rater effect in creativity assessment: The mediating role of perceived semantic distance. Thinking Skills and Creativity. 2019; 33: 100572. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2019.100572 [DOI:10.1016/j.tsc.2019.100572 [Link]]
13. Lee S, Lee J. Relationships between physical environments and creativity: A scoping review. Thinking Skills and Creativity. 2023; 48: 101276. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2023.101276 [DOI:10.1016/j.tsc .2023.101276 [Link]]
14. Momeni B, Zohoorparvandeh V. Studying the Relationship Between Classroom Psychosocial Environment and Students' Academic Procrastination: Mediating Role of Perceived Stress. Journal of Training & Learning Researches. 2022; 18(2): 103-114. [DOI:10.22 070/tlr.2022.15720.1210 [Persian] [Link]]
15. Wang Z, Wang L, Miao H, Yan R, Shi Y, Yuan X, Wang N, Wang F. Classroom climate and creativity: The indirect effect of autonomous motivation. Journal of Applied Developmental Psychology. 2023; 87: 101556. https://doi. org/10.1016/j.appdev.2023.101556 [Link] [DOI:10.1016/j.appdev.2023.101556]
16. Mazloumian S, Khazaei S. he Causal Model of Classroom Social Psychological Climate and Academic Boredom with the Mediating Role of Academic Self Efficacy in High School Students. Journal of Educational Psychology Studies. 2021; 18(42): 178-212. [DOI:10.22111/ jeps.2021.6388 [Persian] [Link]]
17. Chen P, Liu T, Gao Q. (2024). Unleashing creative potential: Evaluating the impact of a cognitive-based creativity training program in the classroom. Thinking Skills and Creativity. 2024; 53: 101582. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2024.101582 [DOI:10.1016/j.tsc.2024.101582 [Link]]
18. Wang Y, Liu W, Xue Y, Li B, Wang Q. The impact of virtual technology on students' creativity: A meta-analysis. Computers & Education. 2024; 20: 105044. https://doi.org/ 10.1016/j.compedu.2024.105044 [Link] https://doi.org/10.1016/j.compedu.2024.105044 [DOI:10.1016/j.compedu.2024.105044 [Link]]
19. Ajam A, Ranjbaresfaji N. The Role of Classroom Psychosocial Climate on Sixth Grade Students' Emotional Creativity. Educational and Scholastic Studies. 2022; 11(1): 279-298. 20.1001.1.2423494.1401.11.1.11.3 [Persian] [Link]
20. Greenier V, Fathi J, Behzadpoor SF. Teaching for creativity in an EFL context: The predictive roles of school climate, teaching enthusiasm, and metacognition. Thinking Skills and Creativity. 2023; 50: 101419. https://doi.org/ 10.1016/j.tsc.2023.101419 [Link] https://doi.org/10.1016/j.tsc.2023.101419 [DOI:10.1016/j.tsc.2023.101419 [Link]]
21. Fletcher A, Enciso P, benveniste M. Narrative creativity training: A new method for increasing resilience in elementary students. Journal of creativity. 2023; 20: 100061. https://doi.org/10.1016/j.yjoc.2023.100061 [DOI:10.1016/j.yjoc.2023.100061. [Link]]
22. Lei F, Lei L. The impact of resilience, hope, second language proficiency, and number of foreign languages on Chinese college students' creativity. Thinking Skills and Creativity. 2023; 48: 101275. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2023.101275 [DOI:10.1016/ j.tsc.2023.101275 [Link]]
23. Alka D, Deepika V. A Study of Academic Resilience among Students of Senior Secondary Classes from Different Streams. Indian Journal of Positive Psychology. 2023; 14(2): 119-12. [Link]
24. Hunsu NJ, Oje AV, Tanner-Smith EE, Adesope O. Relationships between risk factors, protective factors and achievement outcomes in academic resilience research: A meta-analytic review. Educational Research Review. 2023; 41: 100548. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2023.100548 [DOI:10.1016/j.edurev.2023.100548 [Link]]
25. Khastari S, Parviz P. Relationship between Emotional Regulation, Resiliency and Self-Efficacy with Emotional Creativity of Painting Artists in Ahwaz. SALĀMAT-I IJTIMĀĪ (Community Health). 2019; 6(2): 149-156. [DOI:10.22037/ch.v6i2.21967 [Persian] [Link]]
26. Scott-Barrett J, Johnston SK, Denton-Calabrese T, McGrane JA, Hopfenbeck TN. Nurturing curiosity and creativity in primary school classrooms. Teaching and Teacher Education. 2023; 135: 104356. https://doi.org/10.1016/j.tate.2023.104356 [DOI:10.1016/j.tate.2023.104356 [Link]]
27. Chiang JL, Yeh YC, Lee JY. Exploring the development of adolescents' scientific creativity among science fair winners through the lens of resilience. Thinking Skills and Creativity. 2024; 54: 101647. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2024.101647 [DOI:10.1016/j.tsc .2024.101647 [Link]]
28. Wang Q, Tang Y, Yu J, Huang L, Wang X, Shi B. The long-term impact of executive functions on everyday creativity among Chinese adolescents: A longitudinal mediation model of emotional resilience and creative self-efficacy. Thinking Skills and Creativity. 2024; 54: 101682. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2024.101682 [DOI:10.1016/j.tsc.2024.101682 [Link]]
29. Torrance EP, Goff K. Torrance Tests of Creative Thinking. Journal of Creative Behavior, 1979; 23: 136-145. https://doi.org/10.1037/t05532-000 [DOI:10.1037/t05532-000 [Link]]
30. Salimi M, Montakhab Yeganeh M, Moshtaghian Abarghouei H. Psychometric Properties of Torrance's Creative Thinking Test in Employees' Assessment Center of an Industrial Company. J Ind Organ Psychol Stud. 2020; 7(1): 27-46. [DOI:10.22055/jiops.2020.32517. 1175 [Persian] [Link]]
31. Fraser BJ, Giddings GJ, Mcrobbie CR. Evolution and validation of personal form of an instrument for assessing science laboratory classroom environment. Journal of Research in Science Teaching. 1995; 32: 399-422. https://doi.org/10.1002/tea.3660320408 [DOI:10.1002/tea.3660320408 [Link]]
32. Hatef N, Yousefi F. The Relationship Between Classroom Emotional Intelligence and Classroom Psychosocial Climate with School Well-Being: The Mediating Role of Basic Psychological Needs Satisfaction. Developmental Psychology: Iranian Psychologists. 2019; 16(61): 3-22. [Persian] [Link]
33. Connor KM, Davidson JRT. Development of a new resilience scale: The Connor-Davidson Resilience Scale (CD-RISC). Depression and anxiety. 2003; 18: 76-82. https://doi.org/10.1002/da.10113 [DOI:10.1002/da.10113 [Link]]
34. Zarifi M, Honari H, Bahrololoum H. Psychometrics Properties and Normalization of Persian Version of Resiliency Questionnaire Among Athletes and Non-athletes Students. Sport Psychology Studies. 2016; 5(15): 131-150. [DOI:10.22089/spsyj.2016.604 [Persian] [Link]]
35. Gefen D, Straub D, Boudreau MC. Structural Equation Modeling and Regression: Guidelines for Research Practice. Commun Assoc Inf Syst. 2000;4: 7. https://doi.org/10.17705/1CAIS.00407 [DOI:10.17705/1CAIS.00407 [Link]]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Momeni K, Alipour G, Ghasemi Jobaneh R. The mediating role of resilience in the relationship the classroom psychosocial climate and creativity students. J Child Ment Health 2024; 11 (3) : 6
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1455-fa.html

مومنی خاطره، علی پور گیتا، قاسمی جوبنه رضا. نقش میانجی تاب آوری در رابطه جوّ روانی- اجتماعی کلاس با خلاقیت دانش آموزان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1403; 11 (3) :82-96

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1455-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 3 - ( دوره یازدهم شماره سوم پاییز 1403 - 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710