[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مهمترین ناشران داخلی و خارجی::
مهمترین مراکز درمانی روانشناسی و انجمن های علمی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 11، شماره 4 - ( دوره یازدهم شماره چهارم زمستان 1403 - 1403 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 33-18 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افسردگی، اضطراب، و تنیدگی کودکان مبتلا به دیابت: مطالعه مروری نظام مند
فاطمه مدنی*1 ، صدیقه ابراهیم زاده2
1- واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- گروه روانشناسی بالینی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (631 مشاهده)
زمینه و هدف: دیابت به‌عنوان یکی از رایج‌ترین بیماری‌های مزمن در کودکان، علاوه بر مشکلات جسمانی، با پیامدهای روان‌شناختی مانند افسردگی و اضطراب همراه است. درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، با تمرکز بر پذیرش، ذهن‌آگاهی، و تعهد به تغییرات معنادار، به‌عنوان روشی نوین در ارتقای سلامت روانی بیماران مزمن شناخته شده است. این پژوهش با مرور نظام‌مند مطالعات، اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد را در کاهش مشکلات روان‌شناختی کودکان مبتلا به دیابت بررسی می‌کند.
روش: از طریق مطالعه مروری نظام­مند، تمامی مقالات منتخب با توجه به کلمات کلیدی دیابت، افسردگی، اضطراب، تنیدگی، پریشانی روان­شناختی، کودکان، و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در پایگاه­های اطلاعاتی خارجی گوگل اسکالر، پاب‌مد، پروکوئست، امبیس، سایک‌اینفو، و اسکوپوس در بین سال­های 2013 (از ماه ژانویه) تا 2024 (تا ماه سپتامبر) و اطلاعات مورد نظر جهت دستیابی به هدف پژوهش، توسط نویسندگان پژوهش ارزیابی شد. 749 مقاله منتشرشده انگلیسی، با در نظر گرفتن معیارهای ورود و ارزیابی کیفیت با استفاده از الگوی پریزما بررسی شدند. سپس بر اساس ارزیابی کیفی نهایی، 19 مقاله انتخاب و در راستای پاسخگویی به سوالات پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته‌ها: در میان 749 مقاله اولیه، 19 مطالعه با بیش از 2500 شرکت‌کننده از کشورهای مختلف بررسی شدند. پژوهش­های انجام­شده مشخص کردند درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به کاهش افسردگی، اضطراب، و تنیدگی، و بهبود مدیریت قند خون، کیفیت زندگی، و انعطاف‌پذیری روان‌شناختی کمک می‌کند. مداخلات آنلاین و گروهی به‌ویژه در کودکان و والدین بیماران نیز مؤثر بوده و تأثیرات مثبتی بر کیفیت زندگی کودکان داشتند. ترکیب این درمان با روان‌شناسی مثبت و ذهن‌آگاهی، مدیریت بهتر بیماری، و بهبود روابط بیمار-پزشک را تسهیل کرده است.
نتیجه‌گیری: درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به‌عنوان رویکردی جامع و انعطاف‌پذیر، مرزهای سنتی درمان‌های روان‌شناختی را گسترش می‌دهد. این روش با ترکیب اصول ذهن‌آگاهی، پذیرش، و تعهد به تغییر، نه‌تنها تنیدگی و پریشانی مرتبط با دیابت را کاهش می‌دهد، که زمینه‌ای برای تعامل مؤثرتر بیمار-پزشک، بهبود کیفیت زندگی، و خودمدیریتی بهتر بیماری فراهم می‌کند.
شماره‌ی مقاله: 2
واژه‌های کلیدی: افسردگی، اضطراب، تنیدگی، دیابت، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، کودکان
متن کامل [PDF 1141 kb]   (232 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1403/8/29 | پذیرش: 1403/11/3 | انتشار: 1403/12/7
فهرست منابع
1. Silina E. Prevalence of anxiety and depression symptoms in adolescents with type 1 diabetes (T1D) and their parents. Nordic Journal of Psychiatry. 2021;75(1):26. https://doi. org/ 10.1080/08039488.2021.2019940 [Link] 10.1080/08039488.2021.2019940 []
2. Akbarizadeh M, Far MN, Ghaljaei F. Prevalence of depression and anxiety among children with type 1 and type 2 diabetes: a systematic review and meta-analysis. World journal of pediatrics: WJP. 2022;18(1):16-26. https://doi. org/10.1007/s12519-021-00485-2 [Link] [DOI:10.1007/s12519-021-00485-2]
3. Beshkofeh M, Karami T, Ahameh F, Kalvandy F, Dasht Bozorgi Z. The Effectiveness of Mental Immunization on Depression and Anxiety in Children with Diabetes Type1. J Child Ment Health 2020; 7(1):118-127. [Persian] https:// doi.org/10.29252/jcmh.7.1.11 [Link] [DOI:10.29252/jcmh.7.1.11]
4. Zhang K, Kan C, Han F, Zhang J, Ding C, Guo Z, Huang N, Zhang Y, Hou N, Sun X. Global, regional, and national epidemiology of diabetes in children from 1990 to 2019. JAMA Pediatrics. 2023;177(8):837-46. doi:10.1001/jamap ediatrics.2023.2029 [Link] [DOI:10.1001/jamapediatrics.2023.2029]
5. Wicksell RK, Kanstrup M, Kemani MK, Holmström L, Olsson GL. Acceptance and commitment therapy for children and adolescents with physical health concerns. Current Opinion in Psychology. 2015; 2:1-5. https://doi.o rg/10.1016/j.copsyc.2014.12.029 [Link] [DOI:10.1016/j.copsyc.2014.12.029]
6. Sairanen E, Lappalainen R, Lappalainen P, Hiltunen A. Mediators of change in online acceptance and commitment therapy for psychological symptoms of parents of children with chronic conditions: An investigation of change processes. Journal of Contextual Behavioral Science. 2020; 15:123-30. https://doi.org/10.1016/j.jcbs.2019.11.010 [DOI:10.1016/j.jcbs.2019.11.010 [Link]]
7. Jin X, Wong CL, Li H, Chen J, Chong YY, Bai Y. Acceptance and Commitment Therapy for psychological and behavioural changes among parents of children with chronic health conditions: A systematic review. Journal of advanced nursing. 2021;77(7):3020-33. https://doi.org/10.1111/jan.14798 [DOI:10 .1111/jan.14798 [Link]]
8. Nobel BD, Susanti S, Pranata S, Cherry MA. The acceptance and commitment therapy (ACT) reduce stress in patients with type 2 diabetes mellitus. Scripta Medica. 2023;54(4):329-41. [Link] [DOI:10.5937/scriptamed54-45794]
9. Sairanen E, Lappalainen R, Lappalainen P, Hiltunen A. Effects of an online acceptance and commitment therapy intervention on children's quality of life. Journal of Child and Family Studies. 2022;31(4):1079-93. https://doi.org/10.1007/s10826-022-02234-z [DOI:10. 1007/s10826-022-02234-z [Link]]
10. Christie D, Thompson R, Sawtell M, Allen E, Cairns J, Smith F, Jamieson E, Hargreaves K, Ingold A, Brooks L, Wiggins M. Effectiveness of a structured educational intervention using psychological delivery methods in children and adolescents with poorly controlled type 1 diabetes: a cluster-randomized controlled trial of the CASCADE intervention. BMJ Open Diabetes Research and Care. 2016;4(1): e000165.10.1136/bmjdrc-2015-000165 [Link] [DOI:10.1136/bmjdrc-2015-000165]
11. Bergner EM, Whittemore R, Patel NJ, Savin KL, Hamburger ER, Jaser SS. Participants' experience and engagement in check it: A positive psychology intervention for adolescents with type 1 diabetes. Translational issues in psychological science. 2018;4(3):215. https://doi.org/10.1037/tps0000161 [DOI:10. 1037/tps0000161 [Link]]
12. Jaser SS, Patel N, Rothman RL, Choi L, Whittemore R. Check it! A randomized pilot of a positive psychology intervention to improve adherence in adolescents with type 1 diabetes. The Diabetes Educator. 2014 ;40(5):659-67. https://doi.org/10.1016/j.pedhc.2014.02.008 [DOI:10.1016/j.pedhc.2014.02.008 [Link]]
13. Jaser SS, Whittemore R, Choi L, Nwosu S, Russell WE. Randomized trial of a positive psychology intervention for adolescents with type 1 diabetes. Journal of pediatric psychology. 2019;44(5):620-9. https://doi.org/10.1093/jpepsy/jsz006 [DOI:10.1093/jp epsy/jsz006 [Link]]
14. Lappalainen P, Pakkala I, Strömmer J, Sairanen E, Kaipainen K, Lappalainen R. Supporting parents of children with chronic conditions: A randomized controlled trial of web-based and self-help ACT interventions. Internet interventions. 2021; 24:100382. https://doi.org/10.1016/j.invent.2021.100382 [DOI:10.1016/j.i nvent.2021.100382 [Link]]
15. Ngan HY, Chong YY, Chien WT. Effects of mindfulness‐and acceptance‐based interventions on diabetes distress and glycaemic level in people with type 2 diabetes: Systematic review and meta‐analysis. Diabetic Medicine. 2021;38(4): e14525. https://doi.org/10.1111/dme.14525 [DOI:10.1111/dme.14525 [Link]]
16. Hadlandsmyth K, White KS, Nesin AE, Greco LA. Proposing an Acceptance and Commitment Therapy intervention to promote improved diabetes management in adolescents: A treatment conceptualization. International journal of behavioral consultation and therapy. 2013;7(4):12. https://doi.org/10.1037/h0100960 [DOI:10.1037/h0100960 [Link]]
17. Aljawarneh YM, Al-Qaissi NM, Ghunaim HY. Psychological interventions for adherence, metabolic control, and coping with stress in adolescents with type 1 diabetes: a systematic review. World Journal of Pediatrics. 2020; 16:456-70. https://doi.org/10.1007/s12519-020-00352-6 [DOI:10.1007/s12519-020-003 52-6 [Link]]
18. Alho I, Lappalainen P, Lappalainen R. Acceptability of ACT group intervention for adolescents with type 1 diabetes. Journal of Contextual Behavioral Science. 2024; 31:100722. https://doi.org/10.1016/j.jcbs.2024.100722 [DOI:10.1016/j.jcbs.2024.100722 [Link]]
19. Stefanescu C, Boroi D, Iacob CI, Stefanescu V, Nechita A. Impact of the Patient-Doctor Relationship on Treatment Outcomes in Children with Type 1 Diabetes: A Meta-Analysis and Systematic Review. Children. 2024;11(9): 1041. https://doi.org/10.3390/children11091041 [DOI:10.3390/children11091041 [Link]]
20. Moghanloo VA, Moghanloo RA, Moazezi M. Effectiveness of acceptance and commitment therapy for depression, psychological well-being and feeling of guilt in 7-15 years old diabetic children. Iranian journal of pediatrics. 2015;25(4). doi: 10.5812/ijp.2436 [Link] [DOI:10.5812/ijp.2436]
21. Moazzezi M, Moghanloo VA, Moghanloo RA, Pishvaei M. Impact of acceptance and commitment therapy on perceived stress and special health self-efficacy in seven to fifteen-year-old children with diabetes mellitus. Iranian journal of psychiatry and behavioral sciences. 2015;9(2). doi: 10.17795/ijpbs956 [Link] [DOI:10.17795/ijpbs956]
22. Alho I, Lappalainen P, Muotka J, Lappalainen R. Acceptance and commitment therapy group intervention for adolescents with type 1 diabetes: A randomized controlled trial. Journal of Contextual Behavioral Science. 2022; 25:153-61. https://doi.org/10.1016/j.jcbs.2022.08.002 [DOI:10.1016/j.jcbs.2022.08.002 [Link]]
23. Stefanescu C, Nechita A, Iacob CI. Brief acceptance and commitment therapy for children and adolescents with type 1 diabetes. Frontiers in Psychology. 2024; 15:1382509. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2024.1382509 [DOI:10.3389/fpsyg.2024.1382509 [Link]]
24. Rethlefsen ML, Kirtley S, Waffenschmidt S, Ayala AP, Moher D, Page MJ, Koffel JB. PRISMA-S: an extension to the PRISMA statement for reporting literature searches in systematic reviews. Systematic reviews. 2021; 10:1-9. https://doi.org/10.1186/s13643-020-01542-z [DOI:10.1186/s13643-020-01542-z [Link]]
25. Bagheri Sheykhangafshe F, Farahani H, Dehghani M, Fathi-Ashtiani A. The effectiveness of psychological interventions in the treatment of children and adolescents with chronic Pain: A systematic review. J Child Ment Health 2024; 11(1):5. [Persian] https://doi.org/10.61186/jcmh.11.1.6 [DOI:10.61186/jc mh.11.1.6 [Link]]
26. Kazerounian Z, Rostami R. The Effectiveness of Cognitive Behavioral Therapy on the Mental Health of Children and Adolescents with Autism Spectrum Disorder: A Systematic Review. J Child Ment Health 2024; 11(3):2. [Persian] https://doi.org/10.61186/jcmh.11.3.3 [DOI:10.61186/jcmh.11.3.3 [Link]]
27. Amiralsadat Hafshejani F, Akbari B, HosseinKhanzadeh A A, Abolghasemi A. Meta-analysis of Effective Treatments in Reducing Children's Anxiety. J Child Ment Health 2023; 10 (2):8. [Persian] https://doi.org/10.61186/jcmh.10.2.9 [DOI:10.61186/jcmh.10.2.9 [Link]]
28. Gifford W, Davies B, Edwards N, Griffin P, Lybanon V. Managerial leadership for nurses' use of research evidence: an integrative review of the literature. Worldviews on Evidence‐Based Nursing. 2007;4(3):126-45. https://doi.or g/10.1111/j.1741-6787.2007.00095.x [Link] 10.1111/j.1741-6787.2007.00095.x []
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Madani F, Ebrahimzadeh S. The effectiveness of acceptance and commitment therapy on depression, anxiety, and stress in children with diabetes: a systematic review. J Child Ment Health 2024; 11 (4) : 2
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1469-fa.html

مدنی فاطمه، ابراهیم زاده صدیقه. اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افسردگی، اضطراب، و تنیدگی کودکان مبتلا به دیابت: مطالعه مروری نظام مند. فصلنامه سلامت روان کودک. 1403; 11 (4) :18-33

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1469-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 4 - ( دوره یازدهم شماره چهارم زمستان 1403 - 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710