تأثیر نوروفیدبک بر علائم اختلال نارساییتوجه/ فزونکنشی در کودکان
|
مجید محمودعلیلو* 1، یاسر مدنی2 ، فاطمه حسینی حسنآباد3 |
1- دانشگاه تبریز 2- دانشگاه تهران 3- دانشگاه تهران، پردیس بینالمللی ارس |
|
چکیده: (3341 مشاهده) |
زمینه و هدف: سبب شناسی پیچیدهای برای اختلال نارساییتوجه/ فزونکنشی مطرح شده است، نتایج پژوهشهای متعدد حاکی از مبانی عصبشناختی این اختلال است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر نوروفیدبک بر علائم اختلال فزونکنشی/ نارساییتوجه در کودکان انجام گرفت.
روش: در قالب طرح مطالعه تک موردی تعداد 3 کودک مبتلا به نارساییتوجه/ فزونکنشی بین سنین 8 تا 9 سال انتخاب و تحت آموزش نوروفیدبک در طی 40 جلسه قرار گرفته و با پرسشنامه علائم مرضی کودکان اسپرافکین، لانی، یونیتات و گادو (1984) ارزیابی شدند.
یافته ها: برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای ترسیم دیداری، درصد دادههای غیرهمپوش و همپوش، اندازه اثر d کوهن، شاخص تغییر پایا و شاخص درصد بهبودی استفاده شد. نتایج نشان داد که نمرات هر سه آزمودنی در علائم نارساییتوجه/ فزونکنشی در طی مرحله درمان و پیگیری کاهش قابل ملاحظهای داشته و اندازه درصد بهبودی در آزمودنی اول 72/0، در آزمودنی دوم 66/0، و در آزمودنی سوم 75/0، بود.
نتیجهگیری: نوروفیدبک با فرایند بازخورددهی مداوم بهمنظور تولید امواج مغزی متفاوت، مغز را برای اصلاح، تعدیل، و حفظ فعالیت مناسب تشویق میکند. آموزش نوروفیدبک در واقع تقویت مکانیسمهای زیربنایی خودنظمجویی برای کارکرد موثر است. |
|
واژههای کلیدی: نوروفیدبک، نارساییتوجه/ فزونکنشی، امواج مغزی |
|
متن کامل [PDF 503 kb]
(1302 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/5/13 | پذیرش: 1395/8/12 | انتشار: 1395/12/28
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|