[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مهمترین ناشران داخلی و خارجی::
مهمترین مراکز درمانی روانشناسی و انجمن های علمی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 4، شماره 1 - ( دوره چهارم شماره اول بهار 1396 - 1396 ) ::
جلد 4 شماره 1 صفحات 66-56 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر قصه گویی قصص قرآنی بر سازش یافتگی کودکان پیش دبستانی
رقیه درستی1 ، حیدر علی زارعی*2
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی
چکیده:   (4681 مشاهده)

زمینه و هدف: قصه­ گویی در طول تاریخ برای افراد جذابیت و کشش خاصی داشته است و در مورد کودکان یک شیوه تربیتی محسوب می­شود. به همین دلیل، قصه ­گویی یکی از ابزارهای مهم اصلاح رفتار کودکان محسوب می­ شود؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر قصه ­های قرآنی بر سازش ­یافتگی کودکان پیش ­دبستانی صورت گرفت.

روش: طرح پژوهش حاضر از نوع نیمه ­آزمایشی بود. جامعه آماری تحقیق شامل همه دانش ­آموزان پیش ­دبستانی شهر خوی در سال تحصیلی 1394 -1393 بود. حجم نمونه پژوهش، شامل 40 کودک 5-6 ساله (20 نفر گروه آزمایش و 20 نفر گروه گواه) بودند که با روش نمونه­ گیری در دسترس از دو کلاس یک مدرسه انتخاب شده و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه اختصاص داده شدند. اعضای گروه آزمایش طی 8 جلسه یک­ ساعته تحت آموزش قصه­ گویی قرار گرفتند. ابزار اندازه‌گیری پرسشنامه سازش­ یافتگی سینها و سینگ (1993) بود که در دو مرحله پیش ­آزمون و پس ­آزمون اجرا شد. تحلیل داده ­ها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس انجام شد.

یافته‌‌ها: نتایج حاصل از آزمون فرضیه ­های پژوهش نشان داد که بین میانگین نمرات کودکان گروه آزمایش و گواه در سازش­ یافتگی اجتماعی تفاوت معناداری به نفع گروه آزمایش وجود دارد  (0/05 > p). اما در دو مؤلفه سازش ­یافتگی عاطفی و سازش ­یافتگی آموزشی تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده نشد.

نتیجه‌گیری: برای افزایش سازش­ یافتگی اجتماعی کودکان در مراکز پیش ­دبستانی، می­توان از شیوه قصه­ گویی به ویژه قصص قرآنی استفاده کرد.

واژه‌های کلیدی: قصه های قرآنی، سازش یافتگی، کودکان پیش دبستانی
متن کامل [PDF 566 kb]   (1783 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/4/21 | پذیرش: 1395/8/23 | انتشار: 1396/4/28
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dorosty R, Zarei H A. Effects of Quran Folktale on Adjustment of Preschool Children. J Child Ment Health 2017; 4 (1) :56-66
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-182-fa.html

درستی رقیه، زارعی حیدر علی. تأثیر قصه گویی قصص قرآنی بر سازش یافتگی کودکان پیش دبستانی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1396; 4 (1) :56-66

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-182-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 1 - ( دوره چهارم شماره اول بهار 1396 - 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710