[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 4، شماره 1 - ( دوره چهارم شماره اول بهار 1396 - 1396 ) ::
جلد 4 شماره 1 صفحات 12-3 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مهار توجه بر سو گیری توجه و حساسیت اضطرابی دانش آموزان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی
عباسعلی عابدی1 ، محبوبه طاهر* 2، بهنام جعفری ثانی1 ، آرزو مجرد3
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود، شاهرود، ایران
2- گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود، شاهرود، ایران
3- دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده:   (4472 مشاهده)

زمینه و هدف: اختلال اضطراب اجتماعی یکی از مهم‌ترین علل سازش­ نایافتگی­ های دانش ­آموزان است. هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر آموزش مهار توجه بر سو­گیری توجه و حساسیت اضطرابی دانش ­آموزان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی بود.

 روش: طرح پژوهش حاضر، نیمه ­آزمایشی با پیش ­آزمون - پس ­آزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش ­آموزان پسر 14 ساله با نشانگان اختلال اضطراب اجتماعی شهرستان شاهرود در سال تحصیلی 96-1395 بود که با استفاده از روش نمونه ­گیری خوشه ­ای چندمرحله­ ای تعداد 30 نفر انتخاب و به ­طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جای دهی شدند. هر دو گروه قبل از اجرای آموزش مقیاس­ه ای کانون توجه (وودی، چامبلس، و گلاس، 1997)، اضطراب اجتماعی (کانور، 2000)، و حساسیت اضطرابی (تیلور و کاکس، 1998) را تکمیل کردند. گروه آزمایش طی 8 جلسه یک‌ساعته تحت آموزش مهار توجه قرار گرفتند اما گروه گواه هیچ مداخله ­ای دریافت نکردند. برای تحلیل داده ­ها از روش تحلیل کوواریانس یک ­متغیره استفاده شد.

یافته‌ها: تحلیل داده­ ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد نمرات گروه آزمایش در مقایسه با نمرات گروه گواه در متغیر حساسیت اضطرابی و سوگیری توجه به­ طور معنادار کاهش یافته است (0/05 > p).

نتیجه‌گیری: آموزش مهار توجه می­ تواند به واسطه مختل ­سازی نشانگان شناختی -  توجهی و تقویت فراشناخت به کاهش سوگیری توجه و حساسیت اضطرابی دانش ­آموزان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی منجر شود.

واژه‌های کلیدی: اختلال اضطراب اجتماعی، مهار توجه، سو گیری توجه، حساسیت اضطرابی
متن کامل [PDF 927 kb]   (1941 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/9/23 | پذیرش: 1395/12/6 | انتشار: 1396/4/28
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abedi A A, Taher M, Jafari Sani B, Mojarrad A. The Effect of Attention Control Training on Attention Bias and Anxiety Sensitivity in Students with Social Anxiety Disorder. J Child Ment Health 2017; 4 (1) :3-12
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-192-fa.html

عابدی عباسعلی، طاهر محبوبه، جعفری ثانی بهنام، مجرد آرزو. تأثیر آموزش مهار توجه بر سو گیری توجه و حساسیت اضطرابی دانش آموزان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1396; 4 (1) :3-12

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-192-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 1 - ( دوره چهارم شماره اول بهار 1396 - 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645