[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 4، شماره 4 - ( دوره چهارم شماره چهارم زمستان 1396 - 1396 ) ::
جلد 4 شماره 4 صفحات 58-46 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش تاب آوری بر سبک‌های مقابله ای و خوش بینی کودکان بی سرپرست و بدسرپرست
شکوفه رمضانی* 1، نسیم محمدی1 ، طاهر علیزاده چهاربرج2 ، سیف اله رحمانی3
1- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی
2- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی
3- دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه فرهنگیان شهید مدرس سنندج
چکیده:   (5060 مشاهده)
زمینه و هدف: بی­سرپرستی و بدسرپرستی همواره اثرات روانی و تربیتی منفی بر کودکان داشته است. پژوهش حاضر با هدف هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش تاب ­آوری بر سبک‌های مقابله­ ای و خوش­بینی کودکان بی­ سرپرست و بدسرپرست بود.
روش: این پژوهش به روش شبه ‏آزمایشی با طرح پیش‏ آزمون- پس ‏آزمون با گروه کنترل بود. جامعه‏ آماری شامل تمامی دختران  12 تا 16 ساله بی­­ سرپرست و بدسرپرست ساکن در مراکز نگهداری این کودکان در شهر اردبیل در سال 1395 بودند که از میان آنها 30 نفر به‌طور تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) جای دهی شدند. شرکت ‏کنندگان گروه آزمایش، آموزش تاب­ آوری را طی 9 جلسه دریافت نمودند. برای جمع‏ آوری داده ‏ها از پرسشنامه سبک‌های مقابله (پاکر و اندلر،1990) و خوش­بینی (شی­یر، کارور و بریج، 1994) استفاده شد و برای تحلیل داده‏ ها از آزمون تحلیل کوورایانس تک ­متغیره و چندمتغیره استفاده گردید.
یافته ­ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که تفاوت آماری معنی­ داری بین میانگین نمرات پس ­آزمون دو گروه در سبک‌های مقابله ­ای مسئله ­مدار 0/0505/0>P، 15/16=F)، هیجان­ مدار (0/05>P، 36/9=F) و خوش­ بینی (01/0>P،21/24=F) وجود داشت ولی در سبک مقابله اجتنابی (0/05<P، 45/1=F) تأثیر معناداری یافت نشد.
نتیجه­ گیری: با توجه به یافته ­های پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که آموزش تاب­ آوری با افزایش انعطاف ­پذیری و بهبود سلامت روان‌شناختی منجر به افزایش سبک‌های مقابله ­ای کارآمد و خوش­ بینی در کودکان بی­ سرپرست و بدسرپرست شده است بنابراین می‌توان از آموزش تاب­ آوری در جهت ارتقاء سلامت روانی و اجتماعی افراد استفاده نمود.
واژه‌های کلیدی: آموزش تاب آوری، سبک‌های مقابله ای، خوش بینی، کودکان بی سرپرست و بدسرپرست
متن کامل [PDF 1509 kb]   (1635 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1396/1/27 | پذیرش: 1396/12/16 | انتشار: 1396/12/16
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ramezani S, Mohammadi N, Alizadeh Chhar Borjh T, Rahmani S. The Effectiveness of Resilient Education on the Coping Style and Optimism of Unprotected and Neglected children. J Child Ment Health 2018; 4 (4) :46-58
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-200-fa.html

رمضانی شکوفه، محمدی نسیم، علیزاده چهاربرج طاهر، رحمانی سیف اله. تأثیر آموزش تاب آوری بر سبک‌های مقابله ای و خوش بینی کودکان بی سرپرست و بدسرپرست. فصلنامه سلامت روان کودک. 1396; 4 (4) :46-58

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-200-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 4 - ( دوره چهارم شماره چهارم زمستان 1396 - 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645