1- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج 2- دانشگاه شهید چمران اهواز 3- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران 4- دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل
چکیده: (6268 مشاهده)
زمینه و هدف: افراد دوزبانه درصد بالایی از جمعیت جهان را تشکیل میدهند. این افراد در بیشتر کشورها از جمله ایران با مشکلات زبانی و یادگیری متعددی مواجه اند. در پژوهش حاضر اختلال های خواندن در دانش آموزان یک زبانه و دوزبانه مقایسه شده است.
روش: در پژوهش علّی مقایسه ای حاضر از میان تمامی دانش آموزان پسر پایه سوم که در سال تحصیلی 91-1390 در شهرستان روانسر مشغول به تحصیل بودند، 88 دانش آموز ( 44 نفر دانش آموز کرد زبان و 44 نفر دانش آموز فارس زبان) با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای، انتخاب و مقایسه شدند. داده ها با استفاده از آزمون های محقق ساخته درک لغت و درک مطلب و آزمون معلم ساخته جهت اخذ نمرات پایانی خواندن به دست آمد. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج نشان داد که بین دو گروه در زمینه اختلال های خواندن تفاوت معناداری وجود دارد، بدین معنا که کودکان یک زبانه در زمینه درک لغات، آزمون کلاسی و نمره کلی خواندن به طور معناداری بهتر از دانش آموزان دوزبانه بودند.
بحث: اصلاح نظام آموزشی، تدوین و تدریس مواد و دروس مختص افراد دوزبانه می تواند روند پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوزبانه و کاهش اختلال های یادگیری در آنها را تسریع کند. یافته های این پژوهش میتواند تلویحات مهمی در برنامه های آموزشی تربیت معلمان و روش تدریس داشته باشد.
Ahmadi H, Mahmoudi O, Saleh J, Karimian Pour G. Comparison of Reading Disorders in Monolingual and Bilingual Students. J Child Ment Health 2015; 1 (1) :27-35 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-25-fa.html
احمدی حمیرا، محمودی عثمان، صالح جبار، کریمیانپور غفار. مقایسه اختلال های خواندن در بین دانش آموزان یک زبانه و دوزبانه. فصلنامه سلامت روان کودک. 1393; 1 (1) :27-35