[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مهمترین ناشران داخلی و خارجی::
مهمترین مراکز درمانی روانشناسی و انجمن های علمی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 5، شماره 2 - ( دوره پنجم شماره دوم تابستان 1397 - 1397 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 153-142 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر شفقت درمانی بر سازش یافتگی و شادزیستی دانش آموزان دارای رفتارهای پرخطر
سپیده برغندان*1 ، بهمن اکبری2 ، جواد خلعتبری3 ، علیرضا وارسته4
1- دانشکده علوم انسانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
2- گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
3- گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
4- گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران
چکیده:   (4329 مشاهده)
زمینه و هدف: عوامل زیادی در بروز رفتارهای پرخطر دانش­ آموزان نقش دارد که از آن جمله می ­توان به فقدان مهارت­ های لازم جهت کنار آمدن با شرایط دشوار زندگی نام برد. از این‌رو پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر شفقت ­درمانی بر سازش ­یافتگی و شادزیستی دانش ­آموزان دارای رفتار پرخطر انجام شد.
روش: طرح این پژوهش آزمایشی و از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه است. جامعه ­ی آماری شامل تمامی دانش ­آموزان دختر پایه دهم رشته علوم انسانی سال تحصیلی 96-95 شهر رشت بود که 30 نفر به روش نمونه‌گیری خوشه ­ای چندمرحله ­ای انتخاب شده و به شکل تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه جایدهی شدند. برنامه شفقت ­درمانی فقط برای گروه آزمایشی به مدت 8 جلسه 90 دقیقه ­ای اعمال شد ولی گروه گواه چنین مداخله ­ای را دریافت نکرد. ابزار مورد استفاده شامل مقیاس خطرپذیری دانش ­آموزان ایرانی (زاده محمدی، احمدآبادی و حیدری، 1390)، پرسشنامه سازش ­یافتگی ویژه د
انش­آموزان دبیرستانی (سینها و سینگ، 1993) و پرسشنامه شادزیستی آکسفورد (آرجیل و لو، 1989) بود. داده‌ها از طریق تحلیل کوواریانس چند­متغیره تجزیه‌وتحلیل شد.
یافته­ها: نتایج تحلیل داده­ ها نشان داده است که شفقت­ درمانی بر شادزیستی و تمامی ابعاد سازش ­یافتگی شامل بعد اجتماعی و بعد آموزشی به‌غیراز بعد عاطفی اثربخش بوده است (0/001p<).
نتیجه­گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر به ­کار بردن شفقت ­درمانی به دلیل آموزش تکنیک ­های ذهن آگاهی و تقویت خودشفقت ­ورزی، تأثیر مهمی بر زندگی دانش­ آموزان دارای رفتار پرخطر داشته و منجر به بهبود سازش‌یافتگی و شادزیستی آنان شده است.
واژه‌های کلیدی: شفقت، سازش یافتگی، شادزیستی، دانش آموزان، رفتار پرخطر
متن کامل [PDF 1490 kb]   (1639 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/8/3 | پذیرش: 1397/1/18 | انتشار: 1397/7/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Barghandan S, Akbari B, Khalatbari J, Varast A. Effect of Compassion Therapy on Adjustment and Happiness of Students with High-Risk Behaviors. J Child Ment Health 2018; 5 (2) :142-153
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-302-fa.html

برغندان سپیده، اکبری بهمن، خلعتبری جواد، وارسته علیرضا. تأثیر شفقت درمانی بر سازش یافتگی و شادزیستی دانش آموزان دارای رفتارهای پرخطر. فصلنامه سلامت روان کودک. 1397; 5 (2) :142-153

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-302-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 2 - ( دوره پنجم شماره دوم تابستان 1397 - 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710