1- گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای ویژه، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران 2- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران
چکیده: (7562 مشاهده)
زمینه و هدف: کم توانی ذهنی می تواند منجر به مشکلات رفتاری مختلفی از جمله پرخاشگری شود. مطالعات بسیاری نشان داده اند که آموزش مهارتهای اجتماعی منجر به رفتارهای مثبت در کودک میشود. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر کاهش پرخاشگری کلامی و غیرکلامی در دانش آموزان پسر کم توان ذهنی انجام شد.
روش: پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون ـ پس آزمون بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان پسر کمتوان ذهنی شهر لردگان مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 90-89 بودند که به صورت تصادفی خوشه ای 30 دانش آموز از جامعه مذکور انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسش نامه پرخاشگری کودکان کمتوان ذهنی (قزلسفلو، بهرامی و داورمنش، 1387) بود. آموزش مهارتهای اجتماعی طی 11 جلسه 60 دقیقهای و در هر هفته دو جلسه برای گروه آزمایش اجرا شد در حالی که گروه کنترل چنین آموزشی را دریافت نکردند. آزمودنی های هر دو گروه آزمایش و کنترل در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون مورد ارزیابی قرار گرفتند.برای تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس استفاده شد.
یافته ها: یافته ها نشان داد که آموزش گروهی مهارت های اجتماعی بر کاهش پرخاشگری کل (05/0P<)، پرخاشگری کلامی به خود (05/0P<)، کلامی به غیرخود (05/0 P<)، غیرکلامی به خود (05/0P<) و غیرکلامی به غیرخود (05/0P<) دانش آموزان پسر کمتوان ذهنی مؤثر است.
نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت که دانش آموزان کم توان ذهنی با یادگیری مهارت های اجتماعی در رویارویی با موقعیت های مختلف ، از راهبردهای پرخاشگرانه کمتری استفاده میکنند.
Movallali G, Barati R, Taheri M. Efficacy of Social Skills Training on the Reduction of Verbal and Nonverbal Aggression in Male Students with Intellectual Disability. J Child Ment Health 2015; 1 (1) :57-66 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-31-fa.html
مولّلی گیتا، براتی روح الله، طاهری محمد. اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر کاهش پرخاشگری کلامی و غیرکلامی دانش آموزان پسر کم توانی ذهنی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1393; 1 (1) :57-66