[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 5، شماره 4 - ( دوره پنجم شماره چهارم زمستان 1397 - 1397 ) ::
جلد 5 شماره 4 صفحات 93-80 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی بازآموزی اسنادی بر استیصال اکتسابی و سبک‌های اسنادی دانش‌آموزان با پیشرفت تحصیلی پایین
کامیار عظیمی* 1، حمیدرضا حسن‌آبادی2 ، مهدی عرب زاده2
1- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2- گروه روان‌ شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده:   (2851 مشاهده)
زمینه و هدف: در دنیای امروزی، استیصال و سبک‌های اسنادی به سبب اثرشان بر بهزیستی روان‌شناختی و سلامت جسمانی از اهمیت زیادی برخوردار هستند. زمانی که به دنبال بهترین روش تدریس برای دانش‌آموزان هستیم، مدنظر قرار دادن نقشی که عامل فکری در فرایند یادگیری ایفا می‌کند، مهم است. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی برنامه بازآموزی اسنادی بر استیصال اکتسابی و سبک‌های اسنادی دانش‌آموزان با پیشرفت تحصیلی پایین صورت گرفت.
روش: برای انجام این پژوهش طرح شبه­آزمایشی از نوع پس‌آزمون با گروه گواه استفاده شد. 32 دانش‌آموز دارای پیشرفت تحصیلی پایین پسر متوسطه دوره اول شهر کرج با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب‌ و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. برنامه بازآموزی اسنادی برای گروه آزمایشی در 9 جلسه 60 دقیقه‌ای به مدت پنج هفته و هفته‌ای دو بار آموزش داده شد. پس از اجرا، هر دو گروه به مقیاس­های استیصال اکتسابی (کوینلس و نلسون، 1988) و سبک‌های اسنادی (پترسون و همکاران، 1982) پاسخ دادند. داده­ها با استفاده از روش تحلیل واریانس چندمتغیری مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان‌ داد که آموزش برنامه بازآموزی اسنادی باعث کاهش معنا‌دار استیصال اکتسابی و سبک اسنادی بدبینانه و افزایش معنا­دار سبک اسنادی خوش‌بینانه در دانش‌آموزان با پیشرفت تحصیلی پایین گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه را به همراه داشت (0.0005>p).
نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد برنامه بازآموزی اسنادی باعث به حداکثر رساندن منافع تدریس مؤثر از طریق بهبود استیصال اکتسابی و سبک‌های اسنادی برای دانش آموزان با پیشرفت تحصیلی پایین در آزمون‌های کلاسی و امتحانات نهایی می‌شود.
واژه‌های کلیدی: بازآموزی اسنادی، استیصال اکتسابی، سبک اسنادی، پیشرفت تحصیلی
متن کامل [PDF 1137 kb]   (1059 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/10/20 | پذیرش: 1397/3/16 | انتشار: 1397/12/6
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azemi K, Hassanabadi H, Arabzadeh M. The Effectiveness of Attributional Retraining on Learned Helplessness and Attributional Styles in Students with Law Academic Achievement. J Child Ment Health 2019; 5 (4) :80-93
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-388-fa.html

عظیمی کامیار، حسن‌آبادی حمیدرضا، عرب زاده مهدی. اثربخشی بازآموزی اسنادی بر استیصال اکتسابی و سبک‌های اسنادی دانش‌آموزان با پیشرفت تحصیلی پایین. فصلنامه سلامت روان کودک. 1397; 5 (4) :80-93

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-388-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 4 - ( دوره پنجم شماره چهارم زمستان 1397 - 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645