1- واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران 2- گروه روان شناسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
چکیده: (3306 مشاهده)
زمینه و هدف:سوءرفتار و غفلت آموزشی، سازههای مطرحشده جدید در متون علمی هستند که نبود ابزار معتبر برای اندازهگیری آنها، مطالعه این حوزه مهم روانشناسی را با مشکلاتی مواجه کرده است. پژوهش حاضر با هدف ساخت و تعیین روایی پرسشنامه سوءرفتار و غفلت آموزشی (فرم دانشآموز) انجام شد. روش: این پژوهش، توصیفی است که جامعه آماری آن شامل تمامی دانشآموزان پایههای چهارم تا ششم ابتدایی شهر ارومیه در سال تحصیلی 96-1395 بودند و تعداد 386 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای به عنوان نمونه مورد مطالعه، انتخاب شدند و به گویه های پرسشنامه طراحی شده برای سوءرفتار و غفلت آموزشی، پاسخ دادند. یافته ها: نتایج بررسی روایی ابزار با روش تحلیل عاملی اکتشافی، عوامل سوءرفتار آموزشی و غفلت آموزشی را تأیید کرد و مقادیر بارهای عاملی و شاخصهای برازش نیز در مدل تحلیل عاملی اکتشافی مورد تأیید قرار گرفت. همچنین اعتبار این پرسشنامه نیز با روش آلفای کرونباخ بهترتیب برای دو عامل پرسشنامه، 91/0 و 92/0 محاسبه شد که بسیار مطلوب و قابل پذیرش است. نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر و اهمیت ارزیابی سوءرفتار و غفلت آموزشی بهویژه در دانشآموزان ابتدایی، میتوان نتیجه گرفت که پرسشنامه ساخته شده، ابزاری مناسب و معتبر برای ارزیابی این حیطه در دانشآموزان ابتدایی است.
Noeparvar Qarebagh T, Zeinali A. Development and Validation of Educational Neglect and Abuse Questionnaire (Student Form). J Child Ment Health 2019; 6 (1) :211-222 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-392-fa.html
نوع پرورقره باغ طاهره، زینالی علی. ساخت و بررسی روایی پرسشنامه سوءرفتار و غفلت آموزشی (فرم دانشآموز). فصلنامه سلامت روان کودک. 1398; 6 (1) :211-222