[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مهمترین ناشران داخلی و خارجی::
مهمترین مراکز درمانی روانشناسی و انجمن های علمی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 6، شماره 1 - ( دوره ششم شماره اول بهار 1398 - 1398 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 222-211 برگشت به فهرست نسخه ها
ساخت و بررسی روایی پرسشنامه سوءرفتار و غفلت آموزشی (فرم دانش‌آموز)
طاهره نوع پرورقره باغ1 ، علی زینالی* 2
1- واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
2- گروه روان شناسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
چکیده:   (3306 مشاهده)
زمینه و هدف: سوءرفتار و غفلت آموزشی، سازه‌های مطرح‌شده جدید در متون علمی هستند که نبود ابزار معتبر برای اندازه‌گیری آنها، مطالعه این حوزه مهم روان‌شناسی را با مشکلاتی مواجه کرده است. پژوهش حاضر با هدف ساخت و تعیین روایی پرسشنامه سوءرفتار و غفلت آموزشی (فرم دانش‌آموز) انجام شد.
روش: این پژوهش، توصیفی است که جامعه آماری آن شامل تمامی دانش‌آموزان پایه‌های چهارم تا ششم ابتدایی شهر ارومیه در سال تحصیلی 96-1395 بودند و تعداد 386 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای به عنوان نمونه مورد مطالعه، انتخاب شدند و به گویه­ های پرسشنامه طراحی شده برای سوءرفتار و غفلت آموزشی، پاسخ دادند.
یافته ­ها:  نتایج بررسی روایی ابزار با روش تحلیل عاملی اکتشافی، عوامل سوءرفتار آموزشی و غفلت آموزشی را تأیید کرد و مقادیر بارهای عاملی و شاخص‌های برازش نیز در مدل تحلیل عاملی اکتشافی مورد تأیید قرار گرفت. همچنین اعتبار این پرسشنامه نیز با روش آلفای کرونباخ به‌ترتیب برای دو عامل پرسشنامه، 91/0 و 92/0 محاسبه شد که بسیار مطلوب و قابل پذیرش است.
نتیجه ­گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر و اهمیت ارزیابی سوءرفتار و غفلت آموزشی به‌ویژه در دانش‌آموزان ابتدایی، می‌توان نتیجه گرفت که پرسشنامه­ ساخته شده، ابزاری مناسب و معتبر برای ارزیابی این حیطه در دانش‌آموزان ابتدایی است.
 
واژه‌های کلیدی: سوءرفتار آموزشی، غفلت آموزشی، روایی، اعتبار
متن کامل [PDF 702 kb]   (1961 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/10/25 | پذیرش: 1397/2/23 | انتشار: 1398/3/11
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Noeparvar Qarebagh T, Zeinali A. Development and Validation of Educational Neglect and Abuse Questionnaire (Student Form). J Child Ment Health 2019; 6 (1) :211-222
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-392-fa.html

نوع پرورقره باغ طاهره، زینالی علی. ساخت و بررسی روایی پرسشنامه سوءرفتار و غفلت آموزشی (فرم دانش‌آموز). فصلنامه سلامت روان کودک. 1398; 6 (1) :211-222

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-392-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 1 - ( دوره ششم شماره اول بهار 1398 - 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660