[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مهمترین ناشران داخلی و خارجی::
مهمترین مراکز درمانی روانشناسی و انجمن های علمی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 6، شماره 1 - ( دوره ششم شماره اول بهار 1398 - 1398 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 41-28 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر حرکت‌های فعال‌کننده سیستم وستیبولار بر تحول اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم
یوسف دهقانی1 ، سید علی افشین2 ، مولود کیخسروانی*3
1- گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران
2- دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران
3- گروه روان شناسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران
چکیده:   (3902 مشاهده)
زمینه و هدف: تحول اجتماعی عامل کلیدی در درمان کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم است که روش­ های مختلفی جهت بهبود سطح مهارت­ ها و سازش­ یافتگی اجتماعی آنها پیشنهاد شده است. در این پژوهش، تأثیر حرکت­های فعال­ کننده سیستم وستیبولار بر تحول اجتماعی کودکان دارای اختلال اوتیسم بررسی شد.
روش: پژوهش حاضر از نوع ­آزمایشی و با طرح پیش­ آزمون- پس ­آزمون - پیگیری با گروه گواه است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی مدارس اوتیسم شهر بوشهر در سال 1396 بودندکه از میان آنها سه مدرسه به روش نمونه­گیری تصادفی خوشه ­ای انتخاب شدند. سپس از این مدارس، 30 دانش­آموز به صورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب و درگروه­های آزمایش و گواه ( 15نفر برای هر گروه) جایدهی شدند. برای ارزیابی تحول اجتماعی از پرسشنامه تحول اجتماعی واینلند استفاده شد. سپس بر روی گروه آزمایش مداخله صورت گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده­ ها از آزمون تحلیـل واریـانس بـا انـدازه ­گیـری مکـرر استفاده شد.
یافته­ ها: نتایج پژوهش نشان داد که حرکت­ های فعال­ کننده سیستم وستیبولار سبب بهبود مهارت­ های خودیاری عمومی (0/001p)، خودیاری در غذا خوردن (0/001˂p)، مهارت پوشیدن (0/001˂p)، خود­رهبری (0/001˂p)، ارتباط با دیگران  (0/001˂p)، مهارت­های زبانی و کلامی (0/001p)، توجه به مشغولیات مفید (0/001˂p)، و جنبش و حرکات هدفمند (0/001˂p) در کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم شده است.
نتیجه ­گیری: بر اساس این یافته ­ها می­ توان بر اهمیت اثربخشی حرکت­ های فعال­ کننده سیستم وستیبولار بر مهارت­ های اجتماعی و سازشی در دانش ­آموزان مبتلا به اختلال اوتیسم و ارائه افق­ های جدید در مداخلات بالینی این کودکان، تأکید کرد و این روش را به عنوان یک روش مداخله ­ای مؤثر در بخش­های مختلف آموزشی و توانبخشی، استفاده کرد.
واژه‌های کلیدی: فعال‌کننده سیستم وستیبولار، تحول اجتماعی، اختلال طیف اوتیسم
متن کامل [PDF 1060 kb]   (2077 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/12/9 | پذیرش: 1397/3/21 | انتشار: 1398/2/8
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dehghani Y, Afshin S A, Keykhosrovani M. Effectiveness of Vestibular Stimulation on Social Development in Children with Autism Spectrum Disorder. J Child Ment Health 2019; 6 (1) :28-41
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-428-fa.html

دهقانی یوسف، افشین سید علی، کیخسروانی مولود. تأثیر حرکت‌های فعال‌کننده سیستم وستیبولار بر تحول اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم. فصلنامه سلامت روان کودک. 1398; 6 (1) :28-41

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-428-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 1 - ( دوره ششم شماره اول بهار 1398 - 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710