زمینه و هدف: نوجوانی مرحله مهمی از تحول هر فرد است و امروزه توجه ویژه ای در پژوهش های مختلف به این دوره میشود. پژوهش حاضر با هدف مطالعه تأثیر برنامه آموزشی تحول نوجوان به والدین بر ارتباط والد- فرزند و کارکرد خانوادگی انجام شد.
روش: این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پسآزمون تک گروهی است. روش نمونهگیری به صورت در دسترس و شامل 40 نفر از مادران دانش آموزان مدارس غیرانتفاعی شهر تهران بود. برنامه آموزشی تحول نوجوان هفته ای یک بار و طی 5 جلسه دوساعته اجرا شد. ابزارهای مورد استفاده شامل سیاهه رابطه والد- کودک (جرارد، 1994) و مقیاس فرایندهای خانوادگی (سامانی، 1386) بود. برای تحلیل داده ها از تحلیل واریانس چندمتغیری با طرح اندازه گیری مکرر استفاده شد
یافته ها: یافتهها نشان دادند که برنامه آموزشی مذکور تأثیر معناداری بر یکی از خرده مقیاس های ارتباط والد- کودک داشته و موجب شده که ایجاد محدودیت افزایش یابد. همچنین نتایج نشان داد برنامه آموزشی بر خردهمقیاسهای انسجام و احترام متقابل، مهارت مقابله، تصمیم گیری، و حل مسئله اثر معناداری داشته است در حالیکه بر خرده مقیاس های مهارت های ارتباطی و باورهای مذهبی اثر معناداری نداشته است.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج برنامه آموزشی، میتوان برنامه آموزش تحول نوجوانی را به عنوان برنامهای مؤثر به خصوص برای بهبود کارکرد خانوادگی پیشنهاد داد.
Akbari Zardkhaneh S, Mahmoodi M. The Efficacy of Adolescent Development Training Program to Parent on Parent-Child Relationship and Family Function. J Child Ment Health 2015; 2 (2) :47-57 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-44-fa.html
اکبری زردخانه سعید، محمودی مریم. تأثیر آموزش برنامه تحول نوجوان به والدین بر ارتباط والد- فرزند و کارکرد خانوادگی . فصلنامه سلامت روان کودک. 1394; 2 (2) :47-57