[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 6، شماره 3 - ( دوره ششم شماره سوم پاییز 1398 - 1398 ) ::
جلد 6 شماره 3 صفحات 50-40 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش مشکلات تنظیم هیجانی و ناگویی طبعی در پیش بینی قلدری
رضا شباهنگ* 1، سیده فرناز صدیقیان2 ، عباس رحیمی نژاد3 ، رضا سلطانی شال4
1- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران
2- دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
3- گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران
4- گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
چکیده:   (6872 مشاهده)
زمینه و هدف: قلدری مسئله ­ای مهم و شایع است که می ­تواند پیامدهای روان­شناختی، رفتاری، شناختی، جسمانی، اقتصادی، اجتماعی، و فرهنگی بسیاری را در پی داشته باشد. در این بین توانایی تنظیم هیجانی و ناگویی طبعی از جمله عوامل تأثیرگذار در رفتارهای قلدرانه به‌حساب می ­آیند. از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش مشکلات تنظیم هیجانی و ناگویی طبعی در پیش­بینی قلدری انجام شده است.
روش­: طرح پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش­ آموزان مدارس متوسطه دوره اول ناحیه دو شهر رشت در سال تحصیلی 1397-1396 بود. نمونه مورد مطالعه شامل ­250 دانش­آموز از جامعه مذکور بودند که با روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع ­آوری داده­ ها در این مطالعه از مقیاس قلدری ایلی­نویز (اسپلاگوهولت، 2001)، مقیاس دشواری در نظم­بخشی هیجانی (گراتزوروئمر، 2004)، و مقیاس ناگویی خلقیت ورنتو (باگبی و همکاران، 1994) استفاده شد.
یافته­ ها: نتایج نشان داد عدم پذیرش پاسخ ­های هیجانی (21/0=β)، دشواری در انجام رفتار هدفمند (43/0=β)، دشواری در مهار تکانه (70/0=B)، نبودآگاهی هیجانی (33/0=β)، نبود وضوح هیجانی (32/0=β) درسطح معناداری 01/0؛ و راهبردهای محدود (21/0=β)، دشواری در تشخیص احساسات (16/0=β)، دشواری در توصیف احساسات (23/0=β)، و تفکر برون­مدار (24/0=β) در سطح معناداری 05/0، قادربه پیش­ بینی قلدری هستند.
نتیجه­ گیری: در مجموع، نتایج به‌ دست ‌آمده حاکی از ارتباط بین قلدری، مشکل در تنظیم هیجانی، و ناگویی طبعی است. بر طبق یافته­ های حاصل از این پژوهش می­ توان با به­ کارگیری برنامه­ ها و روش ­هایی برای افزایش توانایی تنظیم هیجانی و کاهش ناگویی طبعی دانش ­آموزان از میزان رفتارهای قلدرانه آنها که با بسیاری از اختلالات جسمانی و روان‌شناختی مرتبط است، به‌طور معناداری کاست.
واژه‌های کلیدی: قلدری، مشکلات تنظیم هیجانی، ناگویی طبعی
متن کامل [PDF 918 kb]   (2059 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/2/9 | پذیرش: 1397/6/26 | انتشار: 1398/8/18
فهرست منابع
1. Hymel S, Swearer SM. Four decades of research on school bullying: an introduction. Am Psychol. 2015; 70(4): 293-299. [Link] [DOI:10.1037/a0038928]
2. Rettew DC, Pawlowski S. Bullying. Child Adolesc Psychiatr Clin N Am. 2016; 25(2): 235-242. [Link] [DOI:10.1016/j.chc.2015.12.002]
3. Walters GD, Espelage DL. From victim to victimizer: Hostility, anger, and depression as mediators of the bullying victimization-bullying perpetration association. J Sch Psychol. 2018; 68:73-83. [Link] [DOI:10.1016/j.jsp.2017.12.003]
4. Rigby K, Smith PK. Is school bullying really on the rise?Soc Psychol Educ. 2011; 14(4): 441-455. [Link] [DOI:10.1007/s11218-011-9158-y]
5. Salmon S, Turner S, Taillieu T, Fortier J, Afifi TO. Bullying victimization experiences among middle and high school adolescents: Traditional bullying, discriminatory harassment, and cybervictimization.J Adolesc.2018; 63: 29-40. [Link] [DOI:10.1016/j.adolescence.2017.12.005]
6. Volk AA, Dane AV, Marini ZA. What is bullying? A theoretical redefinition. Dev Rev. 2014; 34(4): 327-343. [Link] [DOI:10.1016/j.dr.2014.09.001]
7. Elgar FJ, McKinnon B, Walsh SD, Freeman J, D Donnelly P, de Matos MG, et al. Structural determinants of youth bullying and fighting in 79 countries. J Adolesc Health. 2015; 57(6): 643-650. [Link] [DOI:10.1016/j.jadohealth.2015.08.007]
8. Srabstein JC, Leventhal BL. Prevention of bullying-related morbidity and mortality: a call for public health policies. Bull World Health Organ. 2010; 88(6): 403. [Link] [DOI:10.2471/BLT.10.077123]
9. Bjereld Y, Daneback K, Petzold M. Differences in prevalence of bullying victimization between native and immigrant children in the Nordic countries: a parent-reported serial cross-sectional study. Child Care Health Dev. 2015; 41(4): 593-599. [Link] [DOI:10.1111/cch.12184]
10. Fleming LC, Jacobsen KH. Bullying among middle-school students in low and middle income countries. Health Promot Int. 2010; 25(1): 73-84. [Link] [DOI:10.1093/heapro/dap046]
11. Kazarian SS, Ammar J. School bullying in the Arab world : a review. The Arab Journal of Psychiatry. 2013; 44(473): 1-18. [Link] [DOI:10.12816/0000097]
12. Scott JG, Moore SE, Sly PD, Norman RE. Bullying in children and adolescents: a modifiable risk factor for mental illness.Aust N Z J Psychiatry.2014; 48(3): 209-212. [Link] [DOI:10.1177/0004867413508456]
13. Klomek AB, Sourander A, Elonheimo H. Bullying by peers in childhood and effects on psychopathology, suicidality, and criminality in adulthood. Lancet Psychiatry. 2015; 2(10): 930-941. [Link] [DOI:10.1016/S2215-0366(15)00223-0]
14. Volk AA, Schiralli K, Xia X, Zhao J, Dane AV. Adolescent bullying and personality: A cross-cultural approach. Pers Individ Dif. 2018; 125: 126-132. [Link] [DOI:10.1016/j.paid.2018.01.012]
15. Kaltiala-Heino R., Fröjd S. Correlation between bullying and clinical depression in adolescent patients. Adolesc Health Med Ther.2011; 2: 37-44. [Link] [DOI:10.2147/AHMT.S11554]
16. McCabe RE, Antony MM, Summerfeldt LJ, Liss A, Swinson RP. Preliminary examination of the relationship between anxiety disorders in adults and self-reported history of teasing or bullying experiences. Cogn Behav Ther. 2003; 32(4): 187-193. [Link] [DOI:10.1080/16506070310005051]
17. Thomas HJ, Chan GCK, Scott JG, Connor JP, Kelly AB, Williams J. Association of different forms of bullying victimisation with adolescents' psychological distress and reduced emotional wellbeing.Aust N Z J Psychiatry. 2016; 50(4): 371-379. [Link] [DOI:10.1177/0004867415600076]
18. Chester KL, Spencer NH, Whiting L, Brooks FM. Association between experiencing relational bullying and adolescent health-related quality of life. J Sch Health. 2017; 87(11): 865-872. [Link] [DOI:10.1111/josh.12558]
19. Modin B, Låftman SB, Östberg V. Bullying in context: An analysis of psychosomatic complaints among adolescents in Stockholm. J Sch Violence. 2015; 14(4): 382-404. [Link] [DOI:10.1080/15388220.2014.928640]
20. McMahon EM, Reulbach U, Keeley H, Perry IJ, Arensman E. Reprint of: bullying victimization, self-harm and associated factors in Irish adolescent boys. Soc Sci Med. 2012; 74(4): 490-497. [Link] [DOI:10.1016/j.socscimed.2011.12.001]
21. Dukes RL, Stein JA, Zane JI. Gender differences in the relative impact of physical and relational bullying on adolescent injury and weapon carrying.J Sch Psychol. 2010; 48(6): 511-532. [Link] [DOI:10.1016/j.jsp.2010.08.001]
22. Jazaieri H, Morrison AS, Goldin PR, Gross JJ. Emotion regulation: affective, cognitive, and social consequences. Curr Psychiatry Rep. 2015; 17:531. [Link] [DOI:10.1007/s11920-014-0531-3]
23. Gross JJ, Thompson RA. Emotion regulation: conceptual foundations. In: Gross JJ, editor. Handbook of emotion regulation. New York, NY, US: The Guilford Press; 2007, pp: 3-24. [Link]
24. Gratz KL, Roemer L. Multidimensional assessment of emotion regulation and dysregulation: development, factor structure, and initial validation of the difficulties in emotion regulation scale. J Psychopathol Behav Assess. 2004; 26(1): 41-54. [Link] [DOI:10.1023/B:JOBA.0000007455.08539.94]
25. Lang J. The efficacy of emotional intelligence training for the emotion regulation of bullying students: A randomized controlled trial. NeuroQuantology. 2018; 16(2): 83-88. [Link] [DOI:10.14704/nq.2018.16.2.1176]
26. Spence SH, De Young A, Toon C, Bond S. Longitudinal examination of the associations between emotional dysregulation, coping responses to peer provocation, and victimization in children. Aust J Psychol. 2009; 61(3): 145-155. [Link] [DOI:10.1080/00049530802259076]
27. Kelsey C, Zeman J, Dallaire D. Emotion correlates of bullies, victims, and bully-victims in African American children. J Black Psychol. 2017; 43(7): 688-713. [Link] [DOI:10.1177/0095798416680719]
28. Rieffe C, Camodeca M, Pouw LBC, Lange AMC, Stockmann L. Don't anger me! Bullying, victimization, and emotion dysregulation in young adolescents with ASD. Eur J Dev Psychol. 2012; 9(3): 351-370. [Link] [DOI:10.1080/17405629.2012.680302]
29. ShieldsA, Cicchetti D. Parental maltreatment and emotion dysregulation as risk factors for bullying and victimization in middle childhood. J Clin Child Adolesc Psychol. 2001; 30(3): 349-363. [Link] [DOI:10.1207/S15374424JCCP3003_7]
30. Schwartz D, Proctor LJ. Community violence exposure and children's social adjustment in the school peer group: The mediating roles of emotion regulation and social cognition. J Consult Clin Psychol. 2000; 68(4): 670-683. [Link] [DOI:10.1037//0022-006X.68.4.670]
31. Garner PW, Hinton TS. Emotional display rules and emotion self‐regulation: Associations with bullying and victimization in community‐based after school programs. J Community Appl Soc Psychol. 2010; 20(6): 480-496. [Link] [DOI:10.1002/casp.1057]
32. Ziadni MS, Jasinski MJ, Labouvie-Vief G, Lumley MA. Alexithymia, defenses, and ego strength: cross-sectional and longitudinal relationships with psychological well-being and depression. J Happiness Stud. 2017; 18(6): 1799-1813. [Link] [DOI:10.1007/s10902-016-9800-7]
33. Lumley MA, Neely LC, Burger AJ. The assessment of alexithymia in medical settings: implications for understanding and treating health problems. J Pers Assess. 2007; 89(3): 230-246. [Link] [DOI:10.1080/00223890701629698]
34. Lane RD, Sechrest L, Riedel R, Shapiro DE, Kaszniak AW. Pervasive emotion recognition deficit common to alexithymia and the repressive coping style. Psychosom Med. 2000; 62(4): 492-501. [Link] [DOI:10.1097/00006842-200007000-00007]
35. Garisch JA, Wilson MS. Vulnerabilities to deliberate self-harm among adolescents: the role of alexithymia and victimization. Br J Clin Psychol. 2010; 49(Pt 2): 151-162. [Link] [DOI:10.1348/014466509X441709]
36. Guzzo G, Pace U, Lo Cascio V, Craparo G, Schimmenti A. Bullying victimization, post-traumatic symptoms, and the mediating role of alexithymia. Child Indic Res. 2014; 7(1): 141-153. [Link] [DOI:10.1007/s12187-013-9206-6]
37. Aricak OT, Ozbay A. Investigation of the relationship between cyber bullying, cyber victimization, and alexithymia and anger expression styles among adolescents. Comput Human Behav.2016; 55:278-285. [Link] [DOI:10.1016/j.chb.2015.09.015]
38. Wachs S, Wright MF. Bullying and alexithymia: Are there differences between traditional, cyber, combined bullies, and nonbullies in reading their own emotions?.Crim Behav Ment Health. 2018; 28(5): 409-413. [Link] [DOI:10.1002/cbm.2083]
39. Espelage DL, Holt M. Bullying and victimization during early adolescence. Journal of Emotional Abuse. 2001; 2(2-3): 123-142. [Link] [DOI:10.1300/J135v02n02_08]
40. Chalmeh R. Psychometrics Properties of the Illinois bullying scale (IBS) in Iranian students: validity, reliability and factor structure.Journal of Psychological Models and Methods. 2014; 3(11): 39-52. [Persian]. [Link]
41. Khanzadeh M, Saeediyan M, Hosseinchari M, Edrissi F. Factor structure and psychometric properties of difficulties in emotional regulation scale. International Journal of Behavioral Sciences. 2012; 6(1): 87-96. [Persian]. [Link]
42. Bagby RM, Taylor GJ, Parker JD. The twenty-item Toronto alexithymia scale-ii.Convergent, discriminant, and concurrent validity. J Psychosom Res. 1994; 38(1): 33-40. [Link] [DOI:10.1016/0022-3999(94)90006-X]
43. Parker JDA, Taylor GJ, Bagby RM. The relationship between emotional intelligence and alexithymia. Pers Individ Dif. 2001; 30(1): 107-115. [Link] [DOI:10.1016/S0191-8869(00)00014-3]
44. Besharat MA. Reliability and factorial validity of a Farsi version of the 20-item Toronto Alexithymia Scale with a sample of Iranian students. Psychol Rep. 2007; 101(1): 209-220. [Link] [DOI:10.2466/pr0.101.1.209-220]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shabahang R, Sedighian S F, Rahimi Nezhad A, Soltani Shal R. Role of Difficulties in Emotional Regulation and Alexithymia in Prediction of Bullying. J Child Ment Health 2019; 6 (3) :40-50
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-483-fa.html

شباهنگ رضا، صدیقیان سیده فرناز، رحیمی نژاد عباس، سلطانی شال رضا. نقش مشکلات تنظیم هیجانی و ناگویی طبعی در پیش بینی قلدری. فصلنامه سلامت روان کودک. 1398; 6 (3) :40-50

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-483-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 3 - ( دوره ششم شماره سوم پاییز 1398 - 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645