[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 5، شماره 4 - ( دوره پنجم شماره چهارم زمستان 1397 - 1397 ) ::
جلد 5 شماره 4 صفحات 134-122 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر برنامه آموزش توجه مشترک بر کنش‌های اجرایی و تعامل اجتماعی کودکان مبتلا به اوتیسم با کنش‌وری بالا
حمیده سادات خادمی1 ، حمید علیزاده* 2، نورعلی فرخی3 ، فرنگیس کاظمی2
1- دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2- گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
3- گروه سنجش و اندازه گیری، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده:   (2636 مشاهده)
زمینه و هدف: اوتیسم نوعی اختلال عصب­شناختی تحولی است که جبنه‌های مختلف تحول کودک را تحت ‌تأثیر قرار می‌دهد. نارسایی در توجه مشترک یکی از نخستین نشانه­های تشخیص اختلال اوتیسم به حساب می‌آید. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر  آموزش توجه مشترک بر کنش‌های اجرایی و تعامل اجتماعی در کودکان با اختلال اوتیسم با کنشوری بالا انجام گرفت.
روش: طرح پژوهش حاضر، نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه گواه بود. نمونه مورد مطالعه شامل 30 نفر از کودکان مبتلا به اوتیسم در دامنه سنی پیش‌دبستانی شهر تهران در سال 1396 بود که به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند.آزمودنی‌های گروه آزمایش به مدت 13 جلسه یک­ساعته، تحت مداخله‌ برنامه آموزش توجه مشترک قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش مقیاس نمره‌گذاری اختلال اوتیسم گیلیام (گارس، 1994)، پرسشنامه عصب­شناختی کولیج (کولیج، 2002)، ونیمرخ مهارت­های اجتماعی اسکات بلینی (2007) بودند.
یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس تک­متغیری نشان داد که بین گروه‌ها در کنش‌های اجرایی تفاوت معنی دار وجود دارد ولی در تعامل اجتماعی تفاوت معنا­دار نیست. نتایج همچنین نشان داد که میانگین گروه آزمایش در کنش‌های اجرایی (06/41) بیشتر از میانگین گروه گواه (93/48) است و در سطح 001/0 معنی دار است. تفاوت بین میانگین گروه آزمایش در تعامل اجتماعی (89/100) با گروه گواه (97/100)، معنادار نبود.
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر می­توان نتیجه گرفت که نارسایی در توجه مشترک یکی از ویژگی­های اصلی کودکان مبتلا به اوتیسم است و بهبود این مهارت، سبب تسهیل تحول کوردک در سایر کنش­ها می­شود.  
واژه‌های کلیدی: توجه مشترک، کودکان اوتیسم با کنش وری بالا، کنش‌های اجرایی، تعامل اجتماعی
متن کامل [PDF 1137 kb]   (1278 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/4/17 | پذیرش: 1397/10/8 | انتشار: 1397/12/12
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khademi H S, Alizadeh H, Farohki N, Kazemi F. The Effectiveness of Joint Attention Training Program on Executive Functions and Social Interaction of Children with High Functioning Autism. J Child Ment Health 2019; 5 (4) :122-134
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-570-fa.html

خادمی حمیده سادات، علیزاده حمید، فرخی نورعلی، کاظمی فرنگیس. تأثیر برنامه آموزش توجه مشترک بر کنش‌های اجرایی و تعامل اجتماعی کودکان مبتلا به اوتیسم با کنش‌وری بالا . فصلنامه سلامت روان کودک. 1397; 5 (4) :122-134

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-570-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 4 - ( دوره پنجم شماره چهارم زمستان 1397 - 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645