زمینه و هدف: تولد کودک با تأخیرتحولی میتواند به همراه خود، مشکلات جدید و مضاعفی را برای والدین این کودکان به دنبال داشته باشد، اغلب برای چنین والدینی مخصوصاً مادران تنش، تجربیات و پاسخهای هیجانی از قبیل افسردگی، اضطراب و آشفتگیهای روانی دیگر رخ میدهد، که اینها ارتباط مستقیمی با مسائل کودک دارند. پژوهش حاضر بهمنظور پیشبینی تنش والدینی و آشفتگیروانشناختی مادران بر اساس مشکلاترفتاری و کارکردهایانطباقی کودکان دبستانی با تأخیرهایتحولی انجام شد.
روش: طرح پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی است. دادههای پژوهش با روش مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار لیزرل تحلیل شده است..جامعه آماری این پژوهش تمامی کودکان 11-6 ساله با تأخیرهایتحولی شامل کودکان مبتلا به اوتیسم مراجعهکننده به مراکزآموزشی و توانبخشی و دانشآموزان مدارس با نیازهای ویژه شهر تبریز در سال تحصیلی 94-1393 را شامل میشد. در این پژوهش از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد. پس از توضیح اهداف پژوهش برای مادران و جلب رضایت آگاهانه از آنها، مقیاسهای رفتار غیرعادی کودکان(1986)، فرم کوتاه شده آزمون علایم روانی(1973)، مقیاسکارکردانطباقیواینلند(1984)، شاخص تنیدگی والدینی(1967) توسط مادران تکمیل شد.
یافتهها: دادههای پژوهش به وسیله روش آماری مدلیابی ساختاری از طریق نرمافزار لیزرل مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. تحلیل دادهها نشان داد که بین مؤلفههای مشکلاترفتاری کودکان با تأخیرهایتحولی (با اوتیسم و بدون اوتیسم) با آشفتگیروانشناختی و تنشوالدینی مادران آنها رابطه مثبت وجود دارد ولی بین مؤلفههای کارکردهایانطباقی این کودکان با آشفتگیروانشناختی و تنش والدینی مادران رابطه منفی وجود دارد.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج مدلیابی ساختاری میتوان استنباط کرد که کارکردهایانطباقی و مشکلاترفتاری کودکان با تأخیرهای تحولی در قالب روابطساختاری تغییرات آشفتگیروانشناختی و تنشوالدینی مادران را به طور معنیدار تبیین کنند. به عنوان مثال متغیر خودتحریکی با ضریب بتای (24/0) و t محاسبهشده(72/3) قادر است 24% از تغییرات آشفتگیروانشناختی مادران را به طور معنیدار تبیین کنند و این متغیر با ضریب بتای(42/ 0و t محاسبهشده (46/5) قادر است 42% از تغییرات استرس والدینی مادران را به طور معنیدار تبیین کند.
Shokri S, Khanjani Z, Hashemi T. Predictions Parents Stress and Psychological Distrees Mothers on Basis Behavioral Problems and Adaptive Functions Primary School Children with Developmental Delays. J Child Ment Health 2016; 3 (1) :95-108 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-67-fa.html