[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مهمترین ناشران داخلی و خارجی::
مهمترین مراکز درمانی روانشناسی و انجمن های علمی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 4، شماره 3 - ( دوره چهارم شماره سوم پاییز 1396 - 1396 ) ::
جلد 4 شماره 3 صفحات 68-60 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مهارت‌های ارتباطی به مادران بر بهبود مشکلات رفتاری کودکان 4 تا 6 سال
زهرا محمدی*1 ، بیتا هاشمی1 ، شیرین فاضل دهکردی1
1- دانشگاه آزاد واحد اصفهان (خوراسگان)
چکیده:   (4398 مشاهده)
زمینه و هدف: خانواده به عنوان اولین محیط اجتماعی است که در آن شخصیت هر فرد پایه‌گذاری می‌شود و عدم توجه والدین به سالم‌سازی محیط روانی و عاطفی کودک به دلیل نارسایی در مهارت‌های ارتباطی احتمال بروز مشکلات روان‌شناختی و رفتاری را افزایش می‌دهد؛ بنابراین هدف از پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مهارت‌های ارتباطی به مادران بر بهبود مشکلات رفتاری کودکان 4 تا 6 سال است.
روش: روش پژوهش نیمه­ آزمایشی با طرح پیش ­آزمون- پس ­آزمون و گروه کنترل است. نمونه آماری پژوهش شامل تعداد 30  مادر دارای کودکان با مشکلات رفتاری شهرستان لنجان بود، که به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده پرسشنامه رفتاری راتر کودکان (1967) بوده است. مادران گروه آزمایش تحت 9 جلسه 60 دقیقه‌ای مداخلات درمانی مهارت‌های ارتباطی قرار گرفتند، در حالی بود که گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکردند. برای تحلیل داده ­ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد.   
یافته‌ها: نتایج تحلیل کواریانس یک طرفه نشان داده است که مداخلات مبتنی بر مهارت‌های ارتباطی منجر به کاهش مشکلات رفتاری کودکان مادران گروه آزمایش شده است (0/001<p).
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر لازم است به علل زمینه‌ساز مشکلات رفتاری کودکان به ویژه در حوزه خانواده توجه کافی شده و با بکارگیری برنامه‌های تربیتی و آموزشی مناسب با حضور متخصصان مختلف، در جهت جلوگیری از بروز این مشکلات اقدام شود.
واژه‌های کلیدی: مهارت‌های ارتباطی، مشکلات رفتاری، کودکان پیش دبستانی
متن کامل [PDF 631 kb]   (1489 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/1/18 | پذیرش: 1396/6/20 | انتشار: 1396/10/27
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi Z, Hashemi B, Fazel-Dehkordi S. The Effectiveness of Communication Skills Training to Mothers on Reducing Behavioral Problems in Children 4 to 6 Years Old. J Child Ment Health 2017; 4 (3) :60-68
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-74-fa.html

محمدی زهرا، هاشمی بیتا، فاضل دهکردی شیرین. تأثیر آموزش مهارت‌های ارتباطی به مادران بر بهبود مشکلات رفتاری کودکان 4 تا 6 سال. فصلنامه سلامت روان کودک. 1396; 4 (3) :60-68

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-74-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 3 - ( دوره چهارم شماره سوم پاییز 1396 - 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710