1- دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران 2- گروه روان شناسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران 3- گروه روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده: (1835 مشاهده)
زمینه و هدف:ضعف دانش آموزاننارساخوان – نادرست نویسدر رمزگردانی، ذخیره و بازیابی نظام آوایی و نوشتاریسبب میشود تدوینو اجرایبرنامه هایمداخله ایسودمنددرزمینهاختلالهای یادگیریخاص اهمیتدوچندانییابد. بنابراین هدف از پژوهش حاضر طراحی برنامه توانبخشی شناختی سرور مبتنی بر رایانه و بررسی اثر آن بر کارآمدی هجی کردن و پردازش دیداری – واج شناختی دانش آموزان نارساخوان – نادرستنویس بود. روش:پژوهش از نوع شبه تجربی با طرح پیش آزمون - پس آزمون و دوره پیگیری سه ماهه با گروه گواه بود. جامعه آماری را تمام دانش آموزان پسر کلاس سوم ابتدایی با اختلال نارساخوانی – نادرستنویسی مراجعه کننده به مراکز اختلال های یادگیری شهرستان کاشان درسال تحصیلی 98-97 تشکیل داد. برای انتخاب نمونه 20 دانشآموز نارساخوان – نادرستنویس بر اساس آزمون های تشخیصی (فهرست تشخیصی نشانگان نارساخوانی ساختاریافته بر اساس ملاک های پنجمین ویرایش کتاب راهنمای تشخیصی و آماری اختلال های روانی، آزمون هوشی وکسلر کودکان و مقیاسدرجه بندیکانرز) به روش نمونه گیری هدفمند انتخب شده و به صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایشی و گواه جایدهی شدند (هر گروه 10 نفر). پس از اجرای پیشآزمونهای اختلال بیان نوشتاری - مؤلفه دیکته (باعزت، 1389) و پردازش دیداری-و اجشناختی (حسینی، مرادی، کرمی نوری، حسنی و پرهون، 1395)، گروه آزمایشی تحت مداخله برنامه توانبخشی شناختی سرور مبتنی بر رایانه قرار گرفتند و گروه گواه مداخله ای دریافت نکردند. بلافاصلهپسازاتمام مداخله،پس آزمونهایمذکوربررویگروههابهصورتهمزماناجراشد.همچنین آزمون هایپیگیرینیزپسازگذشتسهماهبررویگروههااجرا شد.داده هایآماریباروشتحلیلواریانس چندمتغیرهاندازهگیریمکررموردتجزیهوتحلیلقرارگرفت. یافته ها:نتایج نشان داد 20 جلسه توانبخشی شناختی تکلیف درست نویسی و تکلیف رنگ در برنامه نرمافزاری سرور موجبات کاهش خطاهای هجی کردن و بهبود پردازش دیداری – واج شناختی گروه آزمایش در مراحل پس آزمون و پیگیری را فراهم کرد (0/01p<). نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش حاضر می توان چنین نتیجه گرفت که استفاده از تمرینات تکلیف درستنویسی و تکلیف رنگ در برنامه توانبخشی شناختی سرور مبتنی بر رایانه بر هجی کردن و پردازش دیداری – واج شناختی دانش آموزان نارساخوان – نادرست نویس، اثربخش است. در نتیجه میتوانآنرا بهعنوانیک روش توانبخشی سودمندبهمتخصصان و درمانگرانحوزهاختلال های یادگیری خاص پیشنهاد داد.
Motaghedifard M, Baezzat F, Nejati V, Naderi H. Designing COROOR Computer-Based Cognitive Rehabilitation Program and Investigating its Effect on Spelling Efficacy and Visual-Phonological Processing in Students with Dyslexia – Dysorthographia. J Child Ment Health 2021; 7 (4) :264-283 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-850-fa.html
معتقدی فرد مهشاد، باعزت فرشته، نجاتی وحید، نادری حبیب الله. طراحی برنامه توانبخشی شناختی سرور مبتنی بر رایانه و بررسی تأثیر آن بر کارآمدی هجی کردن و پردازش دیداری – واج شناختی دانش آموزان نارساخوان – نادرستنویس. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (4) :264-283