[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 10، شماره 1 - ( دوره دهم شماره اول بهار 1402 - 1402 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 31-17 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه عملکرد خانواده با تحمل پریشانی در دانش آموزان دختر: نقش واسطه ای حرمت خود
راضیه حاجی شریفی1 ، سمیه کشاورز* 2، علیرضا کاکاوند2
1- دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران
2- گروه روان شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران
چکیده:   (844 مشاهده)
زمینه و هدف: تحمل پریشانی به عنوان ساختاری مهم در شروع و ابقا آسیب­ های روانی و همچنین پیشگیری و درمان ایفای نقش می­ کند. هدف از این پژوهش، تعیین ارتباط عملکرد خانواده با تحمل پریشانی با نقش واسطه ­ای حرمت خود در دانش ­آموزان دختر بود.
روش: روش پژوهش از نظر هدف، بنیادی و از نظر روش از نوع همبستگی و الگویابی معادلات ساختاری بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانش ­آموزان دختر پایه نهم منطقه 3 شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1401 بود که با استفاده از روش نمونه ­گیری در دسترس، 220 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای جمع ­آوری داده­ ها از پرسشنامه عملکرد خانواده (اپستاین و همکاران، 1983)، پرسشنامه تحمل پریشانی (گاهر و سیمونز، 2005) و پرسشنامه حرمت خود (روزنبرگ، 1965) استفاده شد. تحلیل داده­ها با استفاده از روش الگویابی معادلات ساختاری و نرم­افزار ایموس نسخه 24 انجام شد.
یافته ­ها: نتایج پژوهش نشان از برازش مطلوب مدل پژوهش داشت. بر اساس نتایج به دست آمده بین عملکرد خانواده و حرمت خود (02/9=t و 63/0=β) و بین حرمت خود و تحمل پریشانی (30/6=t و 58/0=β) ارتباط مستقیم وجود دارد، ولی بین عملکرد خانواده و تحمل پریشانی (96/1 =t و 15/0=β) ارتباط مستقیم یافت نشد. همچنین نتایج نشان داد که بین عملکرد خانواده و تحمل پریشانی ارتباط غیرمستقیم به واسطه حرمت خود (0/01P<) وجود دارد.
نتیجه­ گیری: بر اساس نتایج به‌دست‌آمده بین عملکرد خانواده و تحمل پریشانی دانش ­آموزان دختر به واسطه­ حرمت خود ارتباط وجود دارد. در تدوین مداخلات روان‌شناختی برای افزایش تحمل پریشانی دانش ­آموزان دختر، توجه ویژه به عوامل سببی، پیشنهاد می ­شود.
شماره‌ی مقاله: 2
واژه‌های کلیدی: تحمل پریشانی، دانش آموزان دختر، عملکرد خانواده، حرمت خود
متن کامل [PDF 1525 kb]   (209 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/4/14 | پذیرش: 1402/2/30 | انتشار: 1402/3/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Haji sharifi R, Keshavarz S, Kakavand A. The Relationship Between Family Functioning and Distress Tolerance in Female Students: The Mediating Role of Self-esteem. J Child Ment Health 2023; 10 (1) : 2
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1280-fa.html

حاجی شریفی راضیه، کشاورز سمیه، کاکاوند علیرضا. رابطه عملکرد خانواده با تحمل پریشانی در دانش آموزان دختر: نقش واسطه ای حرمت خود. فصلنامه سلامت روان کودک. 1402; 10 (1) :17-31

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1280-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 1 - ( دوره دهم شماره اول بهار 1402 - 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4624