[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 1 - ( دوره نهم شماره اول بهار 1401 - 1401 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 52-32 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر بازی شناختی چاکی و نلی بر مهارت‌های کنش اجرایی سرد و گرم در جهت گسترش مهارت‌های آمادگی ورود به مدرسه در کودکان پیش‌دبستانی
فاطمه فرزادی1 ، ناصر بهروزی* 1، منیجه شهنی ییلاق1 ، مرتضی امیدیان1
1- گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران
چکیده:   (556 مشاهده)
زمینه و هدف: کنش­های اجرایی در اوایل کودکی نقش تعیین‌کننده داشته و به‌عنوان یکی از پیش‌بین‌های آمادگی برای ورود به مدرسه شناخته شده است. هدف از این مطالعه، بررسی اثربخشی بازی آموزشی- شناختی چاکی و نلی در جهت گسترش مهارت‌های کنش­ اجرایی سرد و گرم در کودکان پیش‌دبستانی و مقایسه دو گروه از نظر مهارت‌های آمادگی ورود به مدرسه بود.
روش: طرح پژوهش حاضر نیمه­آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کودکان پیش‌دبستانی شهر اهواز در سال تحصیلی 98-99 بود که از این تعداد به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای، 204 نفر انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (102 نفر) و گواه (102 نفر) جای‌دهی شدند. برنامه مداخله به مدت 1 ماه شامل 10 جلسه (30 دقیقه‌ای) بر روی گروه آزمایش انجام شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های کنش­ اجرایی سرد شامل ابزار برو- نرو (هافمن، 1984)، جعبه وظیفه (کسل و پوستما، 2018)، آزمون دسته‌بندی کارت‌های ویسکانسین (گرنت و برگ، 1948)؛ کنش­های­ اجرایی گرم شامل تکلیف 3 گزینه‌ای انتخاب ماده در انعطاف‌پذیری هیجانی (مارکوس و همکاران، 2016) و آزمون درک ارزش آینده (نجاتی و همکاران، 1399)؛ و آمادگی ورود به مدرسه شامل آزمون ارزیابی آمادگی برای ورود به مدرسه براکن- ویرایش سوم (پنتر و براکن، 2009) و مقیاس آمادگی احساسی-اجتماعی ورود به مدرسه (بوستین، 2007) استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد بازی چاکی- نلی بر بهبود مهارت‌های کنش­ اجرایی سرد (حافظه کاری- بازداری و انعطاف‌پذیری شناختی) و کنش­ اجرایی گرم (تأخیر در دریافت پاداش و انعطاف‌پذیر عاطفی) مؤثر بوده است (0/01>p) و نتایج مقایسه میانگین دو گروه از نظر آمادگی ورود به مدرسه (تحصیلی از 17/56 به 25/17 و اجتماعی- احساسی 76/56 به 75/06) نشان داد که گروه آزمایش نمره بالاتری به دست آوردند.
نتیجه‌گیری: استفاده از بازی‌های گروهی به‌خصوص در سن پیش‌دبستانی که مرحله حساس تحول کنش‌های اجرایی گرم و سرد است با تحریک کودکان از طریق بازی با همسالان و استفاده از یک موقعیت زندگی واقعی مانند بازی در یک محیط پیش‌دبستانی می‌تواند برای کمک به کودکان در تعمیم پیشرفت‌های شناختی حداقل در سایر موقعیت‌ها یا وظایف مشابه مفید باشد؛ و همچنین کنش­های اجرایی به‌عنوان پیش‌بین‌ مهمی برای مهارت آمادگی ورود به مدرسه شناخته شدند.
شماره‌ی مقاله: 3
واژه‌های کلیدی: کنش های اجرایی گرم و سرد، آمادگی ورود به مدرسه، پیش‌دبستانی
متن کامل [PDF 1529 kb]   (139 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/1/26 | پذیرش: 1400/12/20 | انتشار: 1401/3/16
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farzadi F, Behroozi N, Shahni Yilagh M, Omidian M. The Effect of Chucky & Nelly Cognitive Game on Hot and Cold Executive Function Skills in order to Develop School Readiness Skills in Preschool Children. J Child Ment Health. 2022; 9 (1) :32-52
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1128-fa.html

فرزادی فاطمه، بهروزی ناصر، شهنی ییلاق منیجه، امیدیان مرتضی. تأثیر بازی شناختی چاکی و نلی بر مهارت‌های کنش اجرایی سرد و گرم در جهت گسترش مهارت‌های آمادگی ورود به مدرسه در کودکان پیش‌دبستانی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1401; 9 (1) :52-32

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1128-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 1 - ( دوره نهم شماره اول بهار 1401 - 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4463