[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 10، شماره 4 - ( دوره دهم شماره چهارم زمستان 1402 - 1402 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 140-126 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی ترکیبی تحریک الکتریکی فراجمجمه ای مغز و توانبخشی شناختی بر ابعاد حافظه فعال و کارآمدی خواندن دانش آموزان نارساخوان
حامد سرهنگ پور* 1، فرشته باعزت2 ، وحید نجاتی3 ، سهیلا هاشمی کوچکسرائی2
1- دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
2- گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
3- گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده:   (126 مشاهده)
زمینه و هدف: نارساخوانی به عنوان شایع­ ترین اختلال یادگیری خاص با نارسایی حافظه فعال مرتبط است. این پژوهش با هدف تقویت حافظه فعال و کاهش علائم نارساخوانی در دانش­آ موزان نارساخوان از طریق تحریک الکتریکی فراجمجمه ­ای مغز (به شکل واقعی و ساختگی) همراه با بسته توانبخشی هوشمند توجه و حافظه آرام انجام شده است.
روش: پژوهش از نوع شبه­تجربی با طرح پیش ­آزمون و پس­ آزمون بود و جامعه آماری شامل تمامی دانش ­آموزان نارساخوان 8 الی 12 ساله شهرستان بابل در سال 1399 بود. از جامعه مذکور 22 دانش­آموز با روش نمونه­ گیری هدفمند، انتخاب و به شکل تصادفی در دو گروه آزمایشی (هر گروه 11 نفر) جایدهی شدند. پس از اجرای پیش­ آزمون­ ها، گروه آزمایشی یکم در معرض تحریک الکتریکی واقعی همراه با بسته آرام و گروه دوم در معرض تحریک الکتریکی ساختگی همراه با بسته آرام قرار گرفتند (به مدت 12 جلسه 60 دقیقه­ ای). برای ارزیابی حافظه فعال دانش­ آموزان نارساخوان از آزمون حاف­بک (ارجمندی­ نیا، 2017) و برای سنجش کارآمدی خواندن از آزمون خواندن و نارساخوانی نما (مرادی و همکاران، 2016) استفاده شد و برای تحلیل داده­ها از آزمون آماری تحلیل کوواریانس استفاده شد.
یافته‌ها: تحلیل­ های آماری نشان داد افزایش نمرات حافظه فعال (0/05>P) و کارآمدی خواندن (0/05>P) در گروه آزمایشی یکم به میزان معنا­داری بیشتر از گروه آزمایشی دوم بود.
 نتیجه‌گیری: بر اساس یافته ­ها می­ توان نتیجه گرفت روش تحریک الکتریکی واقعی همراه با بسته­ آرام در مقایسه با روش تحریک الکتریکی ساختگی همراه با بسته آرام اثربخش­تر بود. بنابراین بر مبنای نتایج این پژوهش می­توان به متخصصان اختلالات یادگیری خاص پیشنهاد کرد که از روش مذکور در جهت بهبود حافظه فعال وتقویت کارآمدی خواندن دانش ­آموزان نارساخوان استفاده کنند.
شماره‌ی مقاله: 9
واژه‌های کلیدی: تحریک الکتریکی فراجمجمه ای مغز، توانبخشی شناختی، حافظه فعال، کارآمدی خواندن، نارساخوانی
متن کامل [PDF 1221 kb]   (34 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/11/12 | پذیرش: 1403/2/5 | انتشار: 1403/2/5
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sarhangpour H, Baezzat F, Nejati V, Hashemi S. The Effectiveness of Direct Current Transcranial Brain Stimulation and Cognitive Rehabilitation on Working Memory and Reading Efficacy of Students with Dyslexia. J Child Ment Health 2024; 10 (4) : 9
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1236-fa.html

سرهنگ پور حامد، باعزت فرشته، نجاتی وحید، هاشمی کوچکسرائی سهیلا. اثربخشی ترکیبی تحریک الکتریکی فراجمجمه ای مغز و توانبخشی شناختی بر ابعاد حافظه فعال و کارآمدی خواندن دانش آموزان نارساخوان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1402; 10 (4) :126-140

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1236-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 4 - ( دوره دهم شماره چهارم زمستان 1402 - 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4652