1- دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران 2- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، ایران 3- واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
چکیده: (1084 مشاهده)
زمینه و هدف:اختلال یادگیری یکی از شایعترین اختلالات عصبی- تحولی است که مشکلاتی در زمینه مهارتهای تحصیلی ایجاد میکند. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش ذهنآگاهی مبتنی بر اینترنت بر فرسودگی والدینی و شفقت به خود مادراندارای کودک مبتلا به اختلال یادگیری ویژه انجام شد. روش: این پژوهش شبهتجربی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه بود. نمونه پژوهش 32 تن از مادران دارای فرزند با اختلال یادگیری ویژه شهرستان فومن در سال تحصیلی 1401 _ 1402 بودند که با نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و با روش تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه هفتگی در دوره آموزشی ذهنآگاهی بهصورت گروهی شرکت کردند، در حالی که گروه گواه آموزشهای معمول مرکز آموزشی خود را دریافت میکردند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای فرسودگی والدینی رزکام و همکاران (2018) و شفقت به خود رائس و همکاران (2011) بود. دادهها با روش تحلیل کوواریانس و نرمافزار Spss27 تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد میانگین نمرات پسآزمون در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه تغییر یافت؛ بدین معنا که نمرات فرسودگی والدینی گروه آزمایش کاهش (0/05>P، 82/001 =F) و نمرات شفقت به خود، (0/05>P،226/320 =F) افزایش داشت. نتیجهگیری: نتایج نشان داد آموزش ذهنآگاهی مبتنی بر اینترنت با تأکید بر مؤلفههایی چون ذهنآگاه شدن نسبت به افکار و احساسات، و حضور در لحظه، باعث کاهش فرسودگی والدینی و بهبود شفقت به خود در مادران با کودکان اختلال یادگیری ویژه شده است؛ بنابراین میتواند بهعنوان یکی از محورهای آموزش والدین، توسط متخصصان اجرا شود.