[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 10، شماره 4 - ( دوره دهم شماره چهارم زمستان 1402 - 1402 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 108-93 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی بازی‌‌درمانی مبتنی بر یکپارچگی حسی بر مهارت‌های ارتباطی، تعامل اجتماعی، رفتارهای کلیشه‌ای، و تحول حرکتی در کودکان پسر با اختلال طیف اوتیسم
فاطمه ربیعی1 ، پروین احتشام زاده* 2، رضوان همائی2 ، حمدالله جایروند2
1- واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
2- گروه روان‌شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
چکیده:   (409 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال طیف اوتیسم اختلالی عصبی تحولی است که با مشکلاتی در برقراری ارتباط، تعاملات اجتماعی، علائق محدود، و رفتارهای تکراری همراه است. این پژوهش با هدف اثربخشی بازیدرمانی مبتنی بر یکپارچگی حسی بر مهارت‌های ارتباطی، تعامل اجتماعی، رفتارهای کلیشه‌ای، و تحول حرکتی در کودکان پسر با اختلال طیف اوتیسم انجام شد.
روش: پژوهش حاضر شبه ­تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و پیگیری 1/5 ماهه با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان پسر مبتلا به اختلال طیف اوتیسم 5 تا 12سال استان گیلان در سال1400-1399 بود. بر اساس ملاک‌‎‌های ورود و روش نمونه‌گیری هدفمند، 30 کودک از انجمن اوتیسم گیلان به‌ عنوان نمونه انتخاب شدند و به شیوه تصادفی در گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. بازی‌‌درمانی مبتنی بر یکپارچگی حسی در افراد گروه آزمایش به مدت 15 جلسه30-45 دقیقه‌ای به صورت انفرادی اجرا شد. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس رتبه‌بندی اوتیسم گیلیام-ویرایش دوم (گیلیام، 2006) و آزمون تحول حرکتی لینکلن-اوزرتسکی (اسلون، 1955) بود. داده‌ها با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر و نرم افزار SPSS-27 تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد بین میانگین نمرات مهارت‌های ارتباطی (900/14F= ، 0/001P=)، تعامل اجتماعی (099/96F= ، 0/001P=)، رفتارهای کلیشه‌ای (348/151F= ، 0/001P=)، و تحول حرکتی (026/797F= ، 0/001P=) در مرحله پس‌آزمون گروه آزمایش و گواه تفاوت معنادار وجود دارد و این نتایج در مرحله پیگیری نیز تداوم داشت (0/05>P).
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج این پژوهش، بازی‌درمانی مبتنی بر یکپارچگی حسی با فراهم کردن بازی‌های هدفمند که نیازهای حسی خاص هر کودک را مورد هدف قرار می‌دهد، می‌تواند پاسخ سازش‌یافته به محرک‌های دریافتی را افزایش دهد و در نتیجه به بهبود کارکردهای کودکان با اختلال طیف اوتیسم منجر شود.
شماره‌ی مقاله: 7
واژه‌های کلیدی: اختلال طیف اوتیسم، بازی‌درمانی مبتنی بر یکپارچگی حسی، مهارت‌های ارتباطی، رفتارهای کلیشه‌ای، تحول حرکتی
متن کامل [PDF 1561 kb]   (268 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/7/24 | پذیرش: 1402/12/13 | انتشار: 1403/1/18
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rabiei F, Ehteshamzadeh P, Homaei R, Jayervand H. Effectiveness of Play Therapy Based on Sensory Integration on Communication Skills, Social Interaction, Stereotyped Behaviors, and Motor Development in Boys with Autism Spectrum Disorder. J Child Ment Health 2024; 10 (4) : 7
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1381-fa.html

ربیعی فاطمه، احتشام زاده پروین، همائی رضوان، جایروند حمدالله. اثربخشی بازی‌‌درمانی مبتنی بر یکپارچگی حسی بر مهارت‌های ارتباطی، تعامل اجتماعی، رفتارهای کلیشه‌ای، و تحول حرکتی در کودکان پسر با اختلال طیف اوتیسم. فصلنامه سلامت روان کودک. 1402; 10 (4) :93-108

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1381-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 4 - ( دوره دهم شماره چهارم زمستان 1402 - 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4652