:: دوره 10، شماره 4 - ( دوره دهم شماره چهارم زمستان 1402 - 1402 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 78-63 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش انگیزه تحصیلی، هیجان های تحصیلی، و‌ هوش اخلاقی در پیش بینی عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان
فاطمه حسامپور1 ، علی محمد رضایی* 1
1- گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، ایران
چکیده:   (404 مشاهده)
زمینه و هدف: از اهداف مهم آموزش و پرورش، ایجاد زمینه برای رشد همه ­جانبه فرد است که در این بین، بهبود عملکرد تحصیلی یکی از عوامل مورد توجه‌ متخصصان تعلیم و تربیت است؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف پیش­ بینی عملکرد تحصیلی دانش ­آموزان بر اساس انگیزه تحصیلی، هیجان­ های تحصیلی، و‌ هوش اخلاقی انجام شد.
روش: روش این مطالعه، توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری، شامل تمامی دانش ­آموزان دوره متوسطه شهر تهران در نیمسال دوم سال تحصیلی 1401-1400 بود که با روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌‍ای تعداد 2065 دانش­ آموز به­عنوان گروه نمونه انتخاب شدند که در نهایت به علت افت آزمودنی، تحلیل داده‌ها روی 2010 دانش‌آموز انجام شد. دانشآموزان به پرسشنامههای هوش اخلاقی (لنیک و کیل، 2005)، انگیزه تحصیلی (والرند، 1992)‌، هیجان­ های تحصیلی (پکران و همکاران، 2005) و عملکرد تحصیلی (فام و تیلور، 1999) پاسخ دادند. به­ منظور تحلیل داده­ های پژوهش از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده شد.
یافته­ ها: نتایج نشان داد متغیرهای انگیزه تحصیلی، هیجان­ های تحصیلی، و‌ هوش اخلاقی با عملکرد تحصیلی در دانش ­آموزان همبستگی معنادار دارند (0/01>p). نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که هوش اخلاقی، هیجان­ های تحصیلی، و‌ انگیزه تحصیلی به ترتیب 18 درصد، 33 درصد و 39 درصد از واریانس عملکرد تحصیلی دانش ­آموزان را تبیین کردند. این متغیرها به طور همزمان با هم توانستند 39 درصد از واریانس عملکرد تحصیلی دانش ­آموزان را تبیین کنند.
نتیجه ­گیری: بر این اساس به ­منظور ارتقای عملکرد تحصیلی دانش آموزان می‌توان به تدوین برنامه‌هایی در جهت بهبود هوش اخلاقی و به تبع آن انگیزه تحصیلی و هیجان ­های تحصیلی اقدام کرد. کاربردهای ضمنی نتایج به دست آمده در مقاله مورد بحث قرار گرفت.
شماره‌ی مقاله: 5
واژه‌های کلیدی: انگیزه تحصیلی، هیجان‌های تحصیلی، هوش اخلاقی‌، عملکرد تحصیلی
متن کامل [PDF 1302 kb]   (162 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/8/1 | پذیرش: 1402/11/6 | انتشار: 1402/12/9


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 4 - ( دوره دهم شماره چهارم زمستان 1402 - 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها