:: دوره 3، شماره 4 - ( دوره سوم شماره چهارم زمستان 1395 - 1395 ) ::
جلد 3 شماره 4 صفحات 47-37 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر نوروفیدبک بر علائم اختلال نارسایی‌توجه/‌‌‌ فزون‌کنشی در کودکان
مجید محمودعلیلو* 1، یاسر مدنی2 ، فاطمه حسینی حسن‌آباد3
1- دانشگاه تبریز
2- دانشگاه تهران
3- دانشگاه تهران، پردیس بین‌المللی ارس
چکیده:   (3354 مشاهده)

زمینه و هدف: سبب ­شناسی پیچیده‌ای برای اختلال نارسایی‌توجه/‌‌‌‌‌ فزون‌کنشی مطرح ‌شده است، نتایج پژوهش‌های متعدد حاکی از مبانی عصب‌شناختی این اختلال است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر نوروفیدبک بر علائم اختلال فزون‌کنشی/ نارسایی‌توجه در کودکان انجام گرفت.

روش: در قالب طرح مطالعه تک­ موردی تعداد 3 کودک مبتلا به نارسایی‌توجه/‌ فزون‌کنشی بین سنین 8 تا 9 سال انتخاب و تحت آموزش نوروفیدبک در طی 40 جلسه قرار گرفته و با پرسشنامه علائم مرضی کودکان اسپرافکین، لانی، یونیتات و گادو (1984) ارزیابی شدند.

یافته­ ها: برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌های ترسیم دیداری، درصد داده‌های غیرهمپوش و همپوش، اندازه اثر d کوهن، شاخص تغییر پایا و شاخص درصد بهبودی استفاده شد. نتایج نشان داد که نمرات هر سه آزمودنی در علائم نارسایی‌توجه/ فزون‌کنشی در طی مرحله درمان و پیگیری کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته و اندازه درصد بهبودی در آزمودنی اول 72/0، در آزمودنی دوم 66/0، و در آزمودنی  سوم 75/0، بود.

نتیجه‌گیری‌: نوروفیدبک با فرایند بازخورد‌دهی مداوم  به‌منظور تولید امواج مغزی متفاوت، مغز را برای اصلاح، تعدیل، و حفظ فعالیت مناسب تشویق می‌کند. آموزش نوروفیدبک در واقع تقویت مکانیسم‌های زیربنایی خودنظم­جویی برای کارکرد موثر است.

واژه‌های کلیدی: نوروفیدبک، نارسایی‌توجه/‌ فزون‌کنشی، امواج مغزی
متن کامل [PDF 503 kb]   (1308 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/5/13 | پذیرش: 1395/8/12 | انتشار: 1395/12/28


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 4 - ( دوره سوم شماره چهارم زمستان 1395 - 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها