[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 6، شماره 1 - ( دوره ششم شماره اول بهار 1398 - 1398 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 27-14 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش حل مسئله خانواده/ مدرسه محور بر سبک‌های حل مسئله دانش آموزان دوره ابتدایی
کیوان کاکابرایی*
گروه روان شناسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
چکیده:   (3719 مشاهده)
زمینه و هدف: حل مسئله، یکی از برنامه‌های ساختاریافته شناختی است که طیفی از پاسخ­ های کارآمد را برای مقابله با موقعیت­ های مشکل­ ساز زندگی  فراهم می­ کند. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش حل مسئله خانواده/مدرسه محور بر سبک‌های حل مسئله دانش ­آموزان انجام شد.
 روش: طرح این پژوهش، تجربی از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون- پیگیری با گروه گواه بود. تعداد 120 دانش ­آموز با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند و با انتساب تصادفی به دو گروه آزمایشی (60 نفر) و گواه (60 نفر) تقسیم شدند. پس از آموزش10 جلسه دو ساعته به والدین و معلمان، گروه آزمایش به مدت سه ماه تحت آموزش برنامه حل مسئله خانواده/ مدرسه محور قرار گرفتند. برای جمع­ آوری داده ها  در سه فرم دانش ­آموزان، والدین، و معلمان از نسخه کوتاه حل مسئله اجتماعی (دزوریلا و همکاران، 2004) استفاده شد.
یافته ها: طبق گزارش دانش ­آموزان (شرکت‌کنندگان)، والدین، و معلمان در سه مرحله پیش ­آزمون- پس‌آزمون (فاصله سه‌ماهه) و پیگیری (فاصله یک‌ماهه)، نتایج نشان داد در گروه آزمایشی، بین نمرات پیش‌آزمون- پس‌آزمون در زیرمقیاس‌های حل مسئله تفاوت معناداری وجود داشت اما بین نمرات پس‌آزمون- پیگیری در زیر مقیاس‌های حل مسئله، تفاوت معنادار نبود (0/05  P )
نتیجه­ گیری: آموزش حل مسئله خانواده/مدرسه محور بر سبک‌های حل مسئله دانش­ آموزان اثربخش است، بنابراین استفاده از این شیوه به‌عنوان یک برنامه پیش گیرانه به والدین و معلمان در اتخاذ سبک حل مسئله کارآمد از سوی دانش ­آموزان، از اهمیت فراوانی برخوردار است.
واژه‌های کلیدی: حل مسئله خانواده/ مدرسه‌محور، سبک‌های حل مسئله، دانش‌آموزان دوره ابتدایی
متن کامل [PDF 870 kb]   (1815 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/11/11 | پذیرش: 1397/2/31 | انتشار: 1398/2/4
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kakabaraee K. The Impact of Family / School-Based Problem Solving Training on Problem-Solving Styles of Elementary Students. J Child Ment Health 2019; 6 (1) :14-27
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-404-fa.html

کاکابرایی کیوان. تأثیر آموزش حل مسئله خانواده/ مدرسه محور بر سبک‌های حل مسئله دانش آموزان دوره ابتدایی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1398; 6 (1) :14-27

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-404-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 1 - ( دوره ششم شماره اول بهار 1398 - 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645