1- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران 2- گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده: (3102 مشاهده)
زمینه و هدف:انگیزش، انرژی و جهت رفتار را تعیین میکند و هدف تمام نظام های تعلّیم و تربیت، افزایش انگیزش پیشرفت در دانش آموزان است؛ بنابراین هدف از پژوهش حاضر ارزیابی مدل ساختاری انگیزش پیشرفت بر اساس جو مدرسهو ارزشهای وابسته به تحصیل با واسطه گری فراهیجان در دانش آموزان بود. روش: روش پژوهش حاضر همبستگی و نمونه مورد مطالعه 380 نفر (190 دختر و 190 پسر) از دانش آموزان مقطع متوسطه اول در دامنه سنی 15-13 ساله شهر شیراز در سال تحصیلی 1396-1395 بود که به شیوه نمونه گیری خوشهای چندمرحله ای انتخاب و به پرسشنامه های جو مدرسه (زولیگ و همکاران، 2009)، پرسشنامه محقق ساخته ارزش های وابسته به تحصیل (1396)، دیدگاه فراهیجانی (میتمنسگربر و همکاران، 2009)، و انگیزش پیشرفت (هرمنس، 1970) پاسخ دادند. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و معادلات رگرسیونی در قالب تحلیل مسیر، تحلیل شدند. یافته ها: یافته ها نشان داد که جو مدرسه، ارزش های وابسته به تحصیل، و فراهیجان بر انگیزش تأثیر مستقیم دارد.همچنین مشخص شد که جو مدرسه و ارزش های وابسته به تحصیل از طریق فراهیجان بر انگیزش، تأثیر غیرمستقیم دارد (0/01P=). نتیجه گیری:مثبت بودن ارزش های وابسته به تحصیل، داشتن جوی مدرس های حمایت کننده و تشویق گر، و دیدگاه فراهیجانی مناسب که شامل پذیرش هیجان های منفی و مثبت است، می تواند باعث بهبود انگیزش پیشرفت در دانش آموزان شود.
Parsaei I, Sadipour E, Dortaj F, Asadzaeh H. Evaluation of the Structural Model of Achievement Motivation Based on the School Climate and Values Related to Study with the Mediation of Meta-Emotion in Students. J Child Ment Health 2019; 5 (4) :110-121 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-609-fa.html
پارسایی ایمان، سعدی پور اسماعیل، درتاج فریبرز، اسدزاده حسن. ارزیابی مدل ساختاری انگیزش پیشرفت بر اساس جو مدرسه و ارزشهای وابسته به تحصیل با واسطه گری فراهیجان در دانش آموزان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1397; 5 (4) :110-121