[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 2 - ( دوره هشتم شماره دوم تابستان 1400 - 1400 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 45-30 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی عناصر الگوی برنامه ‌درسی مبتنی بر مغز در دوره ‌پیش‌دبستانی و اعتباربخشی آن (پژوهش کیفی)
رامین نوظهوری پهرآباد* 1، اسکندر فتحی آذر2 ، یوسف ادیب2 ، حسن بافنده قراملکی3 ، سمیه رسولی1
1- دانشکده‌ علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، ایران
2- گروه علوم تربیتی، دانشکده‌ علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، ایران
3- گروه روان شناسی ، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، ایران
چکیده:   (396 مشاهده)
زمینه و هدف: یادگیری مبتنی بر مغز به روش‌های آموزشی، طرح‌های درس و برنامه‌های مدرسه‌ای اشاره دارد که بر اساس آخرین پژوهش‌های علمی شامل نحوه یادگیری مغز از جمله ‌تحول شناختی، اجتماعی، و احساسی است. هدف این پژوهش، بررسی عناصر الگوی برنامه‌ درسی مبتنی بر مغز در دوره‌ پیش‌دبستانی و اعتبار‌بخشی آن است.
روش‌: این پژوهش با ‌روی‌آورد کیفی و روش تحلیل مضمون به بررسی عناصر اساسی برنامه ‌درسی مبتنی بر مغز می‌پردازد. برای شناسایی و استخراج مضامین برنامه‌ درسی در دوره ‌پیش‌دبستانی، از اسناد و مدارک برنامه‌های درسی دوره ‌پیش‌دبستانی و برنامه مبتنی بر مغز و نظرات متخصصان علوم اعصاب و علوم تربیتی استفاده شد. روش تحلیل اطلاعات، توصیف مبانی و تحلیل و استنتاج نظری بود.
یافته‌ها: مضامین ناظر بر اهداف برنامه درسی در این برنامه بر سه سازه اصلی شناختی، نگرشی، و مهارتی تکیه دارد. در بخش محتوای آموزشی، هنرهای زیبا، یادگیری مهارت‌های اجتماعی- هیجانی، یادگیری زبان و ریاضی، مهارت‌های زندگی، ایمنی، و علوم تجربی؛ و در بخش راهبردهای یاددهی و یادگیری، استفاده از راهبردهای مبتنی بر فعالیت، مبتنی بر هنر، یادگیری مشارکتی، آموزش مستقیم، راهبردهای یادگیری مستقل و مهارت تفکر، و راهبرد کاربست فناورانه شناسایی شدند. توجه به ارزشیابی‌های تشخیصی، فرایندی و برآیندی، و استفاده از روش‌های ارزشیابی گوناگون، مورد توجه این الگو بود. روایی الگوهای پیشنهادی با استفاده از فرمول نسبت روایی محتوا و جدول لاشه مورد بررسی و تأیید قرار گرفت.
نتیجه‌گیری: برنامه درسی طراحی شده ناظر بر توجه به ابعاد مختلف برنامه درسی از جمله هدف، محتوا، روش و ارزشیابی بوده و اعتبار الگوی مذکور توسط متخصصان و صاحب‌نظران بررسی و مورد تأیید قرار گرفت؛ در نتیجه استفاده از آن در دوره ‌پیش‌دبستانی پیشنهاد می‌شود.
واژه‌های کلیدی: دوره پیش‌دبستانی، برنامه‌ درسی، الگوی برنامه ‌درسی مبتنی بر مغز
متن کامل [PDF 1391 kb]   (147 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/10/14 | پذیرش: 1398/3/11 | انتشار: 1400/6/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nozohouri R, Fathiazar E, Adib Y, Bafandeh H, Rasouli S. A Study of the Components of Brain-based Curriculum model in Pre-school and its Accreditation: A Quantitative Research. J Child Ment Health. 2021; 8 (2) :30-45
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-742-fa.html

نوظهوری پهرآباد رامین، فتحی آذر اسکندر، ادیب یوسف، بافنده قراملکی حسن، رسولی سمیه. بررسی عناصر الگوی برنامه ‌درسی مبتنی بر مغز در دوره ‌پیش‌دبستانی و اعتباربخشی آن (پژوهش کیفی). فصلنامه سلامت روان کودک. 1400; 8 (2) :45-30

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-742-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 2 - ( دوره هشتم شماره دوم تابستان 1400 - 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4343