[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 8، شماره 2 - ( دوره هشتم شماره دوم تابستان 1400 - 1400 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 45-30 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی عناصر الگوی برنامه ‌درسی مبتنی بر مغز در دوره ‌پیش‌دبستانی و اعتباربخشی آن (پژوهش کیفی)
رامین نوظهوری پهرآباد* 1، اسکندر فتحی آذر2 ، یوسف ادیب2 ، حسن بافنده قراملکی3 ، سمیه رسولی1
1- دانشکده‌ علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، ایران
2- گروه علوم تربیتی، دانشکده‌ علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، ایران
3- گروه روان شناسی ، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، ایران
چکیده:   (1520 مشاهده)
زمینه و هدف: یادگیری مبتنی بر مغز به روش‌های آموزشی، طرح‌های درس و برنامه‌های مدرسه‌ای اشاره دارد که بر اساس آخرین پژوهش‌های علمی شامل نحوه یادگیری مغز از جمله ‌تحول شناختی، اجتماعی، و احساسی است. هدف این پژوهش، بررسی عناصر الگوی برنامه‌ درسی مبتنی بر مغز در دوره‌ پیش‌دبستانی و اعتبار‌بخشی آن است.
روش‌: این پژوهش با ‌روی‌آورد کیفی و روش تحلیل مضمون به بررسی عناصر اساسی برنامه ‌درسی مبتنی بر مغز می‌پردازد. برای شناسایی و استخراج مضامین برنامه‌ درسی در دوره ‌پیش‌دبستانی، از اسناد و مدارک برنامه‌های درسی دوره ‌پیش‌دبستانی و برنامه مبتنی بر مغز و نظرات متخصصان علوم اعصاب و علوم تربیتی استفاده شد. روش تحلیل اطلاعات، توصیف مبانی و تحلیل و استنتاج نظری بود.
یافته‌ها: مضامین ناظر بر اهداف برنامه درسی در این برنامه بر سه سازه اصلی شناختی، نگرشی، و مهارتی تکیه دارد. در بخش محتوای آموزشی، هنرهای زیبا، یادگیری مهارت‌های اجتماعی- هیجانی، یادگیری زبان و ریاضی، مهارت‌های زندگی، ایمنی، و علوم تجربی؛ و در بخش راهبردهای یاددهی و یادگیری، استفاده از راهبردهای مبتنی بر فعالیت، مبتنی بر هنر، یادگیری مشارکتی، آموزش مستقیم، راهبردهای یادگیری مستقل و مهارت تفکر، و راهبرد کاربست فناورانه شناسایی شدند. توجه به ارزشیابی‌های تشخیصی، فرایندی و برآیندی، و استفاده از روش‌های ارزشیابی گوناگون، مورد توجه این الگو بود. روایی الگوهای پیشنهادی با استفاده از فرمول نسبت روایی محتوا و جدول لاشه مورد بررسی و تأیید قرار گرفت.
نتیجه‌گیری: برنامه درسی طراحی شده ناظر بر توجه به ابعاد مختلف برنامه درسی از جمله هدف، محتوا، روش و ارزشیابی بوده و اعتبار الگوی مذکور توسط متخصصان و صاحب‌نظران بررسی و مورد تأیید قرار گرفت؛ در نتیجه استفاده از آن در دوره ‌پیش‌دبستانی پیشنهاد می‌شود.
شماره‌ی مقاله: 3
واژه‌های کلیدی: دوره پیش‌دبستانی، برنامه‌ درسی، الگوی برنامه ‌درسی مبتنی بر مغز
متن کامل [PDF 1209 kb]   (825 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/10/14 | پذیرش: 1398/3/11 | انتشار: 1400/6/20
فهرست منابع
1. Edelman J. Language and Consciousness. Nilipour R. (Persian translator). Second edition. Tehran: Niloufar: 2017, pp: 193. [Persian]. [Link]
2. ElAdl AM, Saad MA. Effect of a brain-based bearning program on working memory and academic motivation among tenth grade Omanis students. International Journal of Psycho-Educational Sciences. 2019; Apr 1:42-50. [Link]
3. Saifi S. Ebrahimigavam S. Effect of brain - based learning on comprehension and pace of learning of Grade 3 primary school students. Journal of quarterly educational inovations. 2010; 9(2): 45-60. [Persian] [Link]
4. Mehrmohammadi M. Curriculum theories, Approaches, Perspectives. Second edition. Mashhad: Behnashr (Astan Quds Razavi). 2010; p: 251.[Persian] [Link]
5. Edie D, Schmid D. Brain Development and Early Learning: Research on Brain Development. Quality Matters. Wisconsin Council on Children and Families. 2007; (1): 4. [Link]
6. Mofidi F. Preschool and Primary Education (Educational Science). Sixth edition. Tehran: Payame Noor University Press. 2007; p: 44 [Persian] [Link]
7. Adib Y. Pirre, R. Optimal pattern for pre-school courses curriculum. Journal of Educational Sciences, 2009; 5 (2): 82- 53. [Persian] [Link]
8. Alavi Langroudi, S. K Karimi B. Nick, A., Review and investigate of pre-primary curriculum model (Case Study), National Conference on Curriculum Change in Education Courses. Birjand University: Birjand. 2013; [Persian] [Link]
9. Mohammadi Farsani F. The brain-based learning environment. Journal of preschool education growth. 2018; Ninth time; No. 179. [Persian] [Link]
10. Nouri A, Mehrmohammadi M. Critical Explanation of the Place of Neuroscience in the Field of Educational Knowledge and Practice. Advances in Cognitive Science. 2010; 12 (2):83-100. [Persian] [Link]
11. Talkhabi M. Brain-based curriculum. Quarterly journal of educational innovations, 2008; No. 26, seventh year. [Link]
12. Suarsana I. Made, W. Ni Putu S. Suparta, I. N. The Effect of brain-based learning on second grade junior students' mathematics conceptual understanding on polyhedron. Journal on mathematics education. 2018; 9(1): 145-156.[Link] [DOI:10.22342/jme.9.1.5005.145-156]
13. Akyurek E., & Afacan, O. Effects of brain-based learning approach on students' motivation and attitudes levels in science class. Mevlana international journal of education, 2013; 3(1): 104-119. [Link] [DOI:10.13054/mije.13.08.3.1]
14. Duman B. The effects of brain-based learning on the academic achievement of students with different learning styles. Journal of Educational sciences: Theory and practice. 2010; 10(4): 2077-103. [Link]
15. Gozuyesil E. Dikici A. The effect of brain-based learning on academic achievement: A meta-analytical study. Journal of Educational sciences: Theory and practice, 2014; 14(2): 642-648. [Link] [DOI:10.12738/estp.2014.2.2103]
16. Noureen G. Riffatunnisa. A. Hijab F. Effect of brain-based learning on academic achievement of VII graders in mathematics. Journal of elementary education. 2017; 27(2): 85-97. [Link]
17. Ozden M. Gultekin M. The effects of brain- based learning on academic achievement and retention of knowledge in science course. Electronic journal of science education. 2008; 12(1): 1-17. [Link]
18. McCarthy B. Using the 4MAT system to bring learning style to schools, Educational leadership, 1990; 48: 31-37. [Link]
19. Kosar G., Bedir, H. Improving knowledge retention via establishing brain-based learning environment. European journal of education studies. 2018; 4 (9): 208-218.[Link]
20. Salem A.A. Engaging ESP students with brain-based learning for Improved listening Skills, Vocabulary retention and motivation. English language teaching. 2017; 10(12):182-95. [Link] [DOI:10.5539/elt.v10n12p182]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nozohouri R, Fathiazar E, Adib Y, Bafandeh H, Rasouli S. A Study of the Components of Brain-based Curriculum model in Pre-school and its Accreditation: A Quantitative Research. J Child Ment Health 2021; 8 (2) : 3
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-742-fa.html

نوظهوری پهرآباد رامین، فتحی آذر اسکندر، ادیب یوسف، بافنده قراملکی حسن، رسولی سمیه. بررسی عناصر الگوی برنامه ‌درسی مبتنی بر مغز در دوره ‌پیش‌دبستانی و اعتباربخشی آن (پژوهش کیفی). فصلنامه سلامت روان کودک. 1400; 8 (2) :30-45

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-742-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 2 - ( دوره هشتم شماره دوم تابستان 1400 - 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645