[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 3، شماره 2 - ( دوره سوم شماره دوم تابستان 1395 - 1395 ) ::
جلد 3 شماره 2 صفحات 96-87 برگشت به فهرست نسخه ها
مشکلات رفتاری دانش‌آموزان خانواده‌های تک‌والدی و دو ‌والدی از دیدگاه معلمان آنها
فرزانه معتمدی شارک* 1، باقر غباری بناب ، علیرضا ربیعی
چکیده:   (5307 مشاهده)

زمینه و هدف: تک‌والد بودن می‌تواند زمینۀ برخی از اختلال‌ها شده و بر سیر و پیش‌آگهی آنها اثر بگذارد؛ بنابراین بررسی مشکلات رفتاری در فرزندان این خانواده‌ها دارای اهمیت است. این پژوهش با هدف بررسی مقایسه‌ای مشکلات رفتاری کودکان خانواده‌های تک‌والدی و دو‌والدی انجام شده است.

روش: روش پژوهش پس ­رویدادی بود. در راستای دستیابی به هدف بالا، 100 دانش‌آموز (50 دختر و 50) پسر تک ­والدی مقطع ابتدایی شهر تهران (تحت پوشش کمیتۀ امداد امام خمینی) به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس و 100 دانش‌آموز دختر و پسر خانواده دووالدی مقطع ابتدایی شهر تهران به‌صورت نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب و به‌وسیله پرسشنامه‌های رفتاری راتر (1964) مورد ارزیابی قرار گرفتند.

یافته‌ها: یافته‌های حاصل از تحلیل واریانس دوعاملی نشان داد مشکلات رفتاری در دانش‌آموزان تک‌والدی بیشتر از دانش‌آموزان دو‌والدی است. در نوع مشکلات رفتاری نیز تفاوت معناداری در پرخاشگری- فزون­ کنشی، اضطراب – افسردگی، رفتارهای ضداجتماعی و اختلال نارسایی بین دو گروه مشاهده شد. همچنین یافته‌های پژوهش حاکی از آن بود که تفاوت معناداری بین مشکلات رفتاری دختران و پسران وجود داشت. دختران در اضطراب- افسردگی و اختلال نارسایی توجه از مشکلات بیشتری برخوردار بودند.

نتیجه‌گیری: در خانواده‌های تک‌والدی یا پدر حضور ندارد یا به دلایلی مانند ناتوانی جسمانی و بیماری روانی قدرت کافی برای اداره خانواده ندارد، بنابراین نقش وی کم رنگ و شرایط خانواده به خانواده‌های تک‌والدی نزدیک می‌شود و در نهایت منجر به بروز مشکلات رفتاری در بین فرزندان این گروه شده است.

واژه‌های کلیدی: مشکلات رفتاری، تک‌والدی، دو ‌والدی
متن کامل [PDF 584 kb]   (3641 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/2/20 | پذیرش: 1395/5/18 | انتشار: 1395/6/14
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Motamedi Sharak F, Ghobari Bonab B, Rabiee A. Behavior Problems of Students of Single-Parent and Two-Parent Families from Teachers’ Perspective. J Child Ment Health 2016; 3 (2) :87-96
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-91-fa.html

معتمدی شارک فرزانه، غباری بناب باقر، ربیعی علیرضا. مشکلات رفتاری دانش‌آموزان خانواده‌های تک‌والدی و دو ‌والدی از دیدگاه معلمان آنها. فصلنامه سلامت روان کودک. 1395; 3 (2) :87-96

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-91-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 2 - ( دوره سوم شماره دوم تابستان 1395 - 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645