[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 9، شماره 1 - ( دوره نهم شماره اول بهار 1401 - 1401 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 175-158 برگشت به فهرست نسخه ها
تعیین شاخص های روان سنجی و هنجاریابی آزمون هوش ماتریس های پیش‌رونده رنگی ریون کودکان در دانش آموزان ابتدایی
علی رسولی فشتمی1 ، تورج هاشمی* 2، آذر کیامرثی1 ، عذرا غفاری1
1- گروه روان شناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
2- گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، ایران
چکیده:   (1851 مشاهده)
زمینه و هدف: آزمون هوشی ماتریس ­های پیش‌رونده ریون از آزمون­های معتبر هوشی است که به‌منظور سنجش و اندازه‌گیری هوش کلی (عامل عمومی) استفاده می­ شود. فرم رنگی کودکان این آزمون برای سنجش هوش کودکان 6 تا 11 ساله، ابزار سودمندی محسوب می­ شود. هدف از این پژوهش، تعیین شاخص­ های روان­سنجی و هنجاریابی این آزمون برای سنجش هوش دانش ­آموزان ابتدایی شهر رشت بود.
روش: پژوهش حاضر از نوع هنجاریابی بود. در این مطالعه جهت تعیین روایی مقیاس از تحلیل عامل تأییدی استفاده شد. جهت برآورد پارامترها از روش برآورد کم­ترین مربعات وزنی تعدیل‌شده با نرم‌افزار ام پلاس 4/7 استفاده شد. بدین منظور از جامعه آماری دانش ­آموزان دوره ابتدایی رشت که در سال تحصیلی 1399-1400 مشغول به تحصیل بودند (48500)، نمونه­ای به حجم 1643 دانش­آموز به روش تصادفی خوشه­ ای از مناطق برخوردار و نیمه­ برخوردار انتخاب شده و مورد آزمون قرار گرفتند. ابزارهای سنجش شامل ماتریس ­های پیش‌رونده رنگی ریون 36 گویه ­ای (1949) و بخش غیرکلامی ویراست پنجم مقیاس هوشی استنفورد بینه (1390) بود.
یافته­ ها: در بررسی روایی آزمون، نتایج نشان داد همبستگی مثبت و معناداری بین مقیاس ماتریس­های پیش‌رونده رنگی ریون و استنفورد بینه وجود دارد (0/001P<، 0/758r=) که حاکی از روایی همگرای مطلوب ماتریس­های پیشرونده رنگی ریون است. همچنین در برسی اعتبار این آزمون، ضریب آلفای کرونباخ و بازآزمایی در کل و به تفکیک جنسیت محاسبه شد که هم ضرایب همسانی درونی و هم ضرایب بازآزمایی مقیاس ماتریس ­های پیش‌رونده رنگی ریون در کل مقیاس و به تفکیک جنسیت، بیش از 7/0 به دست آمد. همچنین با استفاده از روش محاسبه نمرات استاندارد (نمرات z)، معادل­ های بهره هوشی دانش ­آموزان 6 پایه تحصیلی دختران و پسران (پایه ­های یکم تا ششم) در مقیاس هوش استنفورد- بینه، با میانگین 100 و انحراف معیار 15 به دست آمد.
نتیجه ­گیری: ماتریس ­های پیش‌رونده رنگی ریون ابزار مناسبی برای اندازه‌گیری هوش عمومی است. تعیین هنجارهای محلی برای آزمون هوش ماتریس­ های پیش‌رونده رنگی و مناسب بودن آزمون­های روان­سنجی غیرکلامی با هدف شناسایی دانش­ آموزان با مشکلات یادگیری لازم است.
شماره‌ی مقاله: 10
واژه‌های کلیدی: شاخص های روان سنجی، هنجاریابی، آزمون هوش، ماتریس های پیش‌رونده ریون رنگی کودکان
متن کامل [PDF 1693 kb]   (596 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/8/20 | پذیرش: 1400/12/8 | انتشار: 1401/3/29
فهرست منابع
1. Ayati M, Asadi YM, Azadegan A. Confirmatory factor analysis of the inentification scale of gifted students. . jem.atu.ac.ir. 2017; 27(7): 161-181.‌ [Persian] [Link]
2. Fischer C, Müller K. Gifted education and talent support in Germany. Center for Educational Policy Studies Journal. 2014;4(3):31-54. [Link] [DOI:10.26529/cepsj.194]
3. Cotton SM, Kiely PM, Crewther DP, Thomson B, Laycock R, Crewther SG. A normative and reliability study for the Raven's Coloured Progressive Matrices for primary school aged children from Victoria, Australia. Personality and individual differences. 2005;39(3):647-659. [Link] [DOI:10.1016/j.paid.2005.02.015]
4. Raven J. The Raven's progressive matrices: change and stability over culture and time. Cognitive psychology. 2000;41(1):1-48. [Link] [DOI:10.1006/cogp.1999.0735]
5. Rindermann H. Relevance of education and intelligence at the national level for the economic welfare of people. Intelligence. 2008;36(2):127-142. [Link] [DOI:10.1016/j.intell.2007.02.002]
6. Raven JC, Court JH. Raven's progressive matrices and vocabulary scales: Oxford pyschologists Press Oxford; 1998. [Link]
7. Kline RB. Principles and practice of structural equation modeling: Guilford publications, Canadian Studies in Population 45; 2015, PP: 188-195. [Link] [DOI:10.25336/csp29418]
8. Tzuriel D. Dynamic assessment of young children: Educational and intervention perspectives. Educational Psychology Review. 2000;12(4):385-435. [Link] [DOI:10.1023/A:1009032414088]
9. Kambiz K. The New version of Tehran- Stanford Binet Intelligence Scales Practical Manual (TSB-5). second, editor. Tehran: Madares Karamad; 2012. 3 p. [Persian]. [Link]
10. Bildiren A. Reliability and Validity Study for the Coloured Progressive Matrices Test between the Ages of 3-9 for Determining Gifted Children in the Pre-School Period. Journal of education and training studies. 2017;5(11):13-20. [Link] [DOI:10.11114/jets.v5i11.2599]
11. Na SD, Burns TG. Wechsler intelligence scale for children-V: Test review. Applied Neuropsychology: Child. 2016;5(2):156-60. [Link] [DOI:10.1080/21622965.2015.1015337]
12. Castellano JA, Diaz EI. Reaching New Horizons: Gifted and Talented Education for Culturally and Linguistically Diverse Students: ERIC; 2002. [Link]
13. Lohman DF, Korb KA, Lakin JM. Identifying academically gifted English-language learners using nonverbal tests: A comparison of the Raven, NNAT, and CogAT. Gifted Child Quarterly. 2008;52(4):275-296. [Link] [DOI:10.1177/0016986208321808]
14. Öner N. Türkiye'de Kullanılan Psikolojik Testler, İstanbul, Boğaziçi Üniversitesi Yayınları. 1997; 3. Basım: 10.39. [Link]
15. Lynn R, Hampson S. The rise of national intelligence: Evidence from Britain, Japan and the USA. Personality and individual differences. 1986;7(1):23-32. [Link] [DOI:10.1016/0191-8869(86)90104-2]
16. Lynn R, Vanhanen T. Intelligence: A unifying construct for the social sciences: Ulster Institute for Social Research; 2012. [Link]
17. Rushton JP, Skuy M, Bons TA. Construct validity of Raven's advanced progressive matrices for African and non‐African engineering students in South Africa. International journal of selection and assessment. 2004;12(3):220-9. [Link] [DOI:10.1111/j.0965-075X.2004.00276.x]
18. Bakhiet SFA, Lynn R. A standardization of the colored progressive matrices in Tripoli, Libya. Mankind Quarterly. 2015;56(1):79. [Link] [DOI:10.46469/mq.2015.56.1.6]
19. Meisenberg G, Lynn R. Intelligence: A measure of human capital in nations. The Journal of Social, Political, and Economic Studies. 2011;36(4):421. [Link]
20. Schweizer K, Goldhammer F, Rauch W, Moosbrugger H. On the validity of Raven's matrices test: Does spatial ability contribute to performance? Personality and Individual Differences. 2007;43(8):1998-2010. [Link] [DOI:10.1016/j.paid.2007.06.008]
21. August JO. A Normative Study of the Raven's Coloured Progressive Matrices for South African Children with Cognitive Barriers to Learning: Nelson Mandela Metropolitan University; 2017. [Link]
22. Rajabi G. Normalizing the Raven coloure progressive matrices test on students of city Ahvaz. Contemporary Psychology. 2008;3(1):23-32. [Persian] [Link]
23. Roid GH, Pomplun M. The stanford-binet intelligence scales: The Guilford Press; 2012; 2012. [Link]
24. Meyers LS, Gamst GC, Guarino A. Performing data analysis using IBM SPSS: John Wiley & Sons; 2013. [Link]
25. Flora DB, Curran PJ. An empirical evaluation of alternative methods of estimation for confirmatory factor analysis with ordinal data. Psychological methods. 2004;9(4):466. [Link] [DOI:10.1037/1082-989X.9.4.466]
26. Fornell C, Larcker DF. Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of marketing research. 1981;18(1):39-50. [Link] [DOI:10.1177/002224378101800104]
27. Hair Jr JF, Sarstedt M, Hopkins L, Kuppelwieser VG. Partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM): An emerging tool in business research. European business review. 2014. [Link] [DOI:10.1108/EBR-10-2013-0128]
28. Kline R. Data preparation and psychometrics review. Principles and practice of structural equation modeling. Guilford New York, NY; 2016, 4th ed. pp. 64-96. [Link]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rasouli Foshtami A, Hashemi T, Kiamarsi A, Ghaffari A. Determination of Psychometric Indicators and Standardization of Intelligence Test of Children’s Raven Colored Progressive Matrices in Elementary School Students. J Child Ment Health 2022; 9 (1) : 10
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1215-fa.html

رسولی فشتمی علی، هاشمی تورج، کیامرثی آذر، غفاری عذرا. تعیین شاخص های روان سنجی و هنجاریابی آزمون هوش ماتریس های پیش‌رونده رنگی ریون کودکان در دانش آموزان ابتدایی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1401; 9 (1) :158-175

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1215-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 1 - ( دوره نهم شماره اول بهار 1401 - 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645