[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 11، شماره 2 - ( دوره یازدهم شماره دوم تابستان 1403 - 1403 ) ::
جلد 11 شماره 2 صفحات 84-70 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش سیستم های مغزی - رفتاری و تکانشگری در پیش بینی خشونت دانش‌آموزان با سابقه خشونت در مدارس
نیر عطایی1 ، علی زینالی* 2
1- گروه روانشناسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
2- گروه روانشناسی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران
چکیده:   (1551 مشاهده)
زمینه و هدف: عوامل مختلفی می توانند بر خشونت در مدارس و دانش‌آموزان نقش داشته باشند. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش سیستم‌های مغزی- رفتاری و تکانشگری (مدل پنج عاملی) در پیش‌بینی خشونت دانش‌آموزان با سابقه خشونت در مدارس انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان دوره دوم متوسطه با سابقه خشونت در مدارس در سال تحصیلی 1401-1400 در شهر ارومیه به تعداد 245 نفر بودند که از بین آنها با روش نمونه-گیری تصادفی خوشه ای، تعداد 150 دانش¬آموز به‌عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه شخصیتی گری ویلسون (ویلسون و همکاران، 1989)، مقیاس رفتار تکانشی (وایتساید و لینام، 2001) و مقیاس تاکتیک تعارض (استراوس، 1979) استفاده شد. داده¬ها به کمک همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به‌گام تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین سیستم فعال‌ساز رفتاری با خشونت رابطه مثبت و معنادار بود (r="۰".،"۴۰" p<"۰"."۰۱" ) و بین سیستم بازداری رفتاری با خشونت رابطه منفی و معناداری وجود دارد (r=-"۰".،"25" p<"۰"."۰۱" ). همچنین بین تکانشگری و مؤلفه¬های فوریت مثبت (r="۰"."19" )، فوریت منفی (r="۰"."35" )، فقدان پشتکار (r="۰"."37" )، فقدان تأمل (r="۰"."26" ) و هیجان¬خواهی(r="۰"."16" ) با خشونت رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (01/0> p و p<"۰"."۰5" ). از سویی نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که متغیرهای سیستم فعال¬ساز رفتاری و بازداری رفتاری و فوریت منفی و فقدان پشتکار قادرند 36 درصد از تغییرات خشونت در دانش‌آموزان را به طور معناداری پیش-بینی کنند.
نتیجه گیری: بر اساس یافته‌های این پژوهش می¬توان نتیجه گرفت سیستم¬های مغزی- رفتاری و تکانشگری نقش مهمی در پیش‌بینی خشونت دانش‌آموزان در مدارس ایفا می‌کنند. یافته‌های این مطالعه می‌تواند به متخصصان بهداشت روان در تدوین و اجرای مداخلات پیشگیرانه و درمانی دانش‌آموزان دارای خشونت، کمک قابل توجهی کند.
شماره‌ی مقاله: 5
واژه‌های کلیدی: تکانشگری، خشونت، دانش‌آموزان، سیستم‌های مغزی- رفتاری
متن کامل [PDF 1477 kb]   (2383 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/8/7 | پذیرش: 1403/7/2 | انتشار: 1403/7/2
فهرست منابع
1. Refahi Z, Dastan N, Ashrafi H. Prediction of Aggression in Children based on Domestic Violence and Communication Patterns. J Child Ment Health 2020; 7 (2) :55-65. [Persian] http://dx.doi.org/10.29252/jcmh.7.2.6 [Link] [DOI:10.29252/jcmh.7.2.6]
2. Bergsmann EM, Van De Schoot R, Schober B. The effect of classroom structure on verbal and physical aggression among peers: a short-term longitudinal study. Journal Sch Psychol. 2013 [DOI:10.1016/j.jsp.2012.10.003]
4. Yarigholi B, Herfati Sobhani M, Ghsabzadeh J, Rahimi H. Teachers' experiences of the underlying factors of violence in schools, a phenomenology study. New Thoughts on Education. 2018; 14(1): 159-170. [Persian] https://doi.org/ 10.22051/jontoe.2018.10043.1283 [Link] [DOI:10.22051/jontoe.2018.10043.1283 [Link]]
5. Parsamehr M, Saeidi Madani SM, Divband F. The Relationship between Social Link Established by Family and Interpersonal Violence of Male Juveniles in Yazd. Journal of Family Research. 2010; 6(1): 71-86. [Persian] [Link]
6. Ammermueller A. Violence in European schools: A widespread phenomenon that matters for educational, Labour Economics Journal. 2012; 19: 908- 922.https://doi. org/10.1016/j.labeco.2012.08.010 [Link] [DOI:10.1016/j.labeco.2012.08.010]
7. Hobbs ME. Peer influence on deviant behavior. Department of psychology, Miami University; 2008. [Link]
8. Ghaderzadeh O, Ghaderi B. Multilevel Analysis of Violence: Study Survey of Male and Female College Students of Saqqez. Quarterly Journal of Strategic Researches on Social Issues of Iran. 2016; 5(12): 61-80. [Persian] [DOI:10.22108/ssoss.2016.20950 [Link]]
9. Fontaine RG. Applying systems principles to models of social information processing and aggressive behavior in youth, Journal of Aggression and violent behavior. 2006; 11: 64-76. https://doi.org/10.1016/j.avb.2005.05.003 [DOI:10.1016/j.avb.2005.05.003 [Link]]
10. Jaśko K, Czernatowicz-Kukuczka A, Kossowska M, Czarna AZ. Individual differences in response to uncertainty and decision making: The role of behavioral inhibition system and need for closure. Motivation and Emotion. 2015; 39(4): 541-552. https://doi.org/10.1007/s11031-015-9478-x [DOI:10.1007/s1 1031-015-9478-x [Link]]
11. Kobeleva X, Seidel EM, Kohler C, Schneider F, Habel U, Derntl B. Dissociation of explicit and implicit measures of the behavioral inhibition and activation system in borderline personality disorder. Psychiatry Research. 2014; 218(1-2): 134-142. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2014.04.027 [DOI:10.1016/j.psychres.2014 .04.027 [Link]]
12. Corr PJA. Gray's reinforcement sensitivity theory: Tests of the joint subsystems hypothesis of anxiety and impulsivity, Pers Indiv Differ. 2019; 33: 511-532. [DOI:10.101 6/S0191-8869(01)00170-2 [Link]]
13. Kakabraee, K., AZAMI, E. The distress tolerance prediction model based on brain behavioral systems and poor emotional regulation. Quarterly Journal of Health Breeze, 2017; 54: 7-11https://jfh.sari.iau.ir/article_653745. html?lang=en [Link]
14. Park SM, Park YA, Lee HW, Jung HY, Lee J-Y, Choi J-S. The effects of behavioral inhibition/approach system as predictors of Internet addiction in adolescents, Personality Indivioal Differ. 2013; 54: 7-11. https://doi.org/10.1016/j.paid.2012.07.033 [DOI:10.101 6/j.paid.2012.07.033 [Link]]
15. Mohammadzadeh Ebrahimi A, Rahimi Pordanjani T, Khorasaninia A. The role of brain-behavioral systems in predicting risky behaviors of high school students in Bojnourd. Journal of North Khorasan University of Medical Sciences. 2015 Jun 10;7(1):175-88. [Persian] http://dx.doi .org/10.29252/jnkums.7.1.175 [Link] [DOI:10.29252/jnkums.7.1.175]
16. Gudiño, O.G., Nadeem, E., Kataoka, S.H. et al. Reinforcement Sensitivity and Risk for Psychopathology Following Exposure to Violence: A Vulnerability-Specificity Model in Latino Youth. Child Psychiatry Hum Dev 43, 306-321 (2012). https://doi.org/ 10.1007/s10578-011-0266-x [Link] https://doi.org/10.1007/s10578-011-0266-x [DOI:10.1007/s10578-011-0266-x [Link]]
17. Komasi S, Saeidi M, Soroush A, Zakiei A. The relationship between brain behavioral systems and the characteristics of the five factor model of personality with aggression among Iranian students. Journal of injury and violence research. 2016 Jul;8(2):67. https://doi.org/10.5249/jivr.v8i2.696 [DOI:10.5249%2Fjivr.v8i2.696 [Persian] [Link]]
18. O'Connor RM, Colder CR. Predicting alcohol patterns in first year college students via motivational systems and reasons for drinking, Psychol Addict Behav. 2005; 19: 10-20.https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0893-164X.19.1.10 [Link] [DOI:10.1037/0893-164X.19.1.10]
19. Ayoublo Z, Arvin S. The role of prejudice, resilience and behavioral activation / inhibition systems (BAS / BIS) in predicting impulsive behavior in fathers with a history of physical violence against children. Rooyesh 2021; 9 (11): 111-120.http://dorl.net/dor/20.1001.1.2383353.1399.9. 11.12.5 [Persian] [Link]
20. Hamidi M, Shariat S, Aghabozorgi S, Keshavarz Mohammadi R. The effectiveness of child-based mindfulness program on impulsivity and aggression in children with externalizing disorders. Quarterly journal of child mental health. 2020 Jan 10; 6(4):144-55. [Persian] http://dx.doi.org/10.29252/jcmh.6.4.14 [Link] [DOI:10.29252/jcmh.6.4.14]
21. Lauriola M, Weller J. Personality and risk: Beyond daredevils-risk taking from a temperament perspective. Psychological perspectives on risk and risk analysis: theory, models, and applications. 2018:3-6.http://dx.doi.org/10. 1007/978-3-319-92478-6_1. [Link]
22. Whiteside SP, Lynam DR. The Five Factor Model and impulsivity: using a structural model of personality to understand impulsivity. Personality and Individual Differences. 2001; 30(4): 669-689.http://dx.doi.org/1 0.1016/S0191-8869(00)00064-7 [Link] [DOI:10.1016/S0191-8869(00)00064-7]
23. Lynam D, Smith G, Whiteside S, Cyders M. The UPPS-P: Assessing five personality pathways to impulsive behavior (Technical Report). West Lafayette: Purdue University; 2006. [Link]
24. Delazar E, Hadianfard H, Aflakseir A, Kousha M. The effectiveness of mindfulness and modification therapy on impulsivity and risk-taking behaviors in adolescents with attention deficithyperactivity disorder. J Child Ment Health. 2022; 9 (1):100-118. [Persian] http://dx.doi.org/10.52547/ jcmh.9.1.8. [Link] [DOI:10.52547/jcmh.9.1.8]
25. Maneiro L, Gómez-Fraguela JA, Cutrín O, Romero E. Impulsivity traits correlates of antisocial behavior in adolescents. Personality and Individual Differences. 2017; 104: 417-422. https://doi.org/10.1016/j.paid.2016.08.045 [DOI:10.1016/j.paid.2016.08.045 [Link]]
26. Mehdiani Z, Farzadi F, Faramarizi H. The causal relationship between family violence (physical violence and emotional violence) and social variables (neighborhood structure and school participation) with the antisocial behavior of boys in correctional centers with the mediation of impulsivity, self-control and boldness. New Psychological Research Journal. 2017; 13(49): 187-214. [Persian] https://dorl.net/dor/20.1001.1.27173852.1397 13.49.9.7 [Link]
27. Jones ShE, Miller JD, Lynam DR. Personality, antisocial behavior, and aggression: A meta-analytic review, Journal of Criminal Justice. 2011; 5: 1-9. [DOI:10.1016 /j.jcrimjus.2011.03.004 [Link]]
28. Asadi Majreh S, Akbari B. Structural Model Aggression according to Emotion Regulation, Alexithymia, Impulsivity and Sensation Seeking in Students. Journal of Sabzevar University of Medical Sciences. 2018; 25(6): 819-828.https://jsums.medsab.ac.ir/article_1144.html?lang=en [Persian] [Link]
29. Krejcie RV, Morgan DW. Determining sample size for research activities. Educational and psychological measurement. 1970 Sep;30(3):607-10. https://doi.org/10.1177/001316447003000308 [DOI:10.1 177/001316447003000308. [Link]]
30. Strauss, Anselm L & Corbin, Juliet M. Basics of Qualitative Research: Qrounded Theory Procedures and Techniques, SAGE Publications, 1998. [Link]
31. Chalabi M, Rasul-zadeh Aghdam S. Effects of family order and conflict on violence against children. Iranian Journal of Sociology. 2007; 4(2): 26-54. [Persian] [Link]
32. Wilson GD, Barrett PT, Gray JA. Human reactions to reward and punishment: A questionnaire examination of Gray's personality theory. British Journal of Psychology. 1989 [DOI:10.1111/j.2044-8295.1989.tb02339.x]
34. Mosalman A, Hoseini A, Sadeghpoor M. Prediction of Addiction Readiness Based on Behavioral Activation and Inhibition of Systems (BIS / BAS) and Cognitive Abilities Among Students in Amol Institute of Higher Education 2017-2018. Military Care Sciences. 2018; 5 (2). 146-155. [Persian]. http://dx.doi.org/10.29252/mcs.5.2.146 [Link] [DOI:10.29252/mcs.5.2.146]
35. Lynam D, Smith G, Whiteside S, Cyders M. The UPPS-P: Assessing five personality pathways to impulsive behavior (Technical Report). West Lafayette: Purdue University; 2006.10. [Link]
36. Jabraili H, Moradi A, Habibi. Psychometric characteristics and factor structure of the Persian version of the five-factor scale of impulsive behavior. Journal of Methodological Methods and Models. 2017; 9(31): 174-190. [Persian] https://dorl.net/dor/20.1001.1.22285516.1397.9.31.11.1
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ataee N, Zeinali A. The role of brain-behavioral systems and impulsivity (five-factor model) in predicting the violence of student with history of violence in schools. J Child Ment Health 2024; 11 (2) : 5
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1318-fa.html

عطایی نیر، زینالی علی. نقش سیستم های مغزی - رفتاری و تکانشگری در پیش بینی خشونت دانش‌آموزان با سابقه خشونت در مدارس. فصلنامه سلامت روان کودک. 1403; 11 (2) :70-84

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1318-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 2 - ( دوره یازدهم شماره دوم تابستان 1403 - 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660