[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مهمترین ناشران داخلی و خارجی::
مهمترین مراکز درمانی روانشناسی و انجمن های علمی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 12، شماره 1 - ( دوره دوازدهم شماره اول بهار 1404 - 1404 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 53-36 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه ساختاری ادراک ویژه تکلیف و یادگیری کلاسی: نقش میانجی سازماندهی
مهدیه دوست محمدی1 ، سیاوش طالع پسند*2 ، اسحق رحیمیان بوگر3
1- گروه روان شناسی ، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، ایران
2- گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، ایران
3- گروه روان شناسی بالینی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، ایران
چکیده:   (138 مشاهده)
زمینه و هدف: بر­اساس پژوهش­های متعدد راهبردهای سازماندهی­شناختی با پیشرفت­ تحصیلی ارتباط دارد و موجب بهبود یادگیری می­شود. بنابراین هدف پژوهش حاضر، تعیین نقش واسطه­ای سازمان­دهی در رابطه بین ادراک­ ویژه ­تکلیف و یادگیری­کلاسی دانش­آموزان بود.
روش: روش این پژوهش توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش­آموزان مشغول به تحصیل در پایه نهم مدارس دوره یکم متوسطه شهر کرمان در سال تحصیلی ۱400-۱399 بودند که به روش تصادفی خوشه­ای چند­مرحله­ای 400 دانش­آموز به­عنوان نمونه انتخاب شدند. تمامی افراد نمونه پرسشنامه­های عاطفه مثبت و منفی (واتسن و همکاران، 1988)، خودتنظیمی (بوفارد و همکاران، 1995)، تلاش (دوپی رایت و مارین، 2005)، کنترل تحصیلی (پری و همکاران، 2001)، خودکارآمدی (جروسالم و شوارزر، 1992)، فشار و سختی­ ادراک ­شده (بورگ، 1982)، مفهوم ­خویشتن (بک و همکاران، 1990) و آزمون ­محقق­ساخته ریاضی را تکمیل کردند. داده­ها با روش­ معادلات­ ساختاری و نرم­افزار Spss24 و Amos23 تحلیل شدند.
یافته­ها: یافته­ها نشان داد که ادراک ­ویژه ­تکلیف بر سازمان­دهی (05/0, p<60/0γ = ) و یادگیری کلاسی(05/0, p<46/0γ = ) اثر ساختاری مستقیم دارد، سازماندهی بر یادگیری­کلاسی اثر ساختاری مستقیم دارد(05/0, p<26/0β = )، و سازمان­دهی در رابطه بین ادراک­ ویژه ­تکلیف و یادگیری کلاسی نقش میانجی ایفا می­کند (001/0> p،427/0 = BS).
نتیجه­گیری: برای دستیابی به یادگیری مؤثر کلاسی نه تنها باید درک ویژه­ای از تکلیف ایجاد کرد، که باید به یادگیرنده کمک کرد با سازماندهی عواطف، راهبردها و اراده اقدام به یادگیری کند. مربیان می­توانند با طراحی تکالیف واضح و ارائه بازخورد سازنده، ادراک دانش‌آموزان از تکالیف و سازمان‌دهی را بهبود دهند. آموزش مهارت‌های سازمان‌دهی مانند برنامه‌ریزی و مدیریت زمان را می­توان از طریق ابزارهایی مانند چک‌لیست‌ها و عملکرد کلاسی ارتقا داد. ایجاد محیط‌های یادگیری حمایتی و ارائه بازخورد مستمر، یادگیری کلاسی را با تقویت ادراک و سازمان‌دهی به‌طور مداوم بهبود می­دهد.
شماره‌ی مقاله: 3
واژه‌های کلیدی: سازمان‌دهی، ادراک ‌ویژه ‌تکلیف، یادگیری‌کلاسی
متن کامل [PDF 1491 kb]   (50 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/10/19 | پذیرش: 1404/4/4 | انتشار: 1404/4/8
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

DostMohamadi M, Talepasand S, Rahimian-Boogar I. The mediating role of organization in the relationship between task-specific perception and students' classroom learning. J Child Ment Health 2025; 12 (1) : 3
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1331-fa.html

دوست محمدی مهدیه، طالع پسند سیاوش، رحیمیان بوگر اسحق. رابطه ساختاری ادراک ویژه تکلیف و یادگیری کلاسی: نقش میانجی سازماندهی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1404; 12 (1) :36-53

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1331-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 1 - ( دوره دوازدهم شماره اول بهار 1404 - 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4714