1- گروه روان شناسی ، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، ایران 2- گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، ایران 3- گروه روان شناسی بالینی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، ایران
چکیده: (138 مشاهده)
زمینه و هدف:براساس پژوهشهای متعدد راهبردهای سازماندهیشناختی با پیشرفت تحصیلی ارتباط دارد و موجب بهبود یادگیری میشود. بنابراین هدف پژوهش حاضر، تعیین نقش واسطهای سازماندهی در رابطه بین ادراک ویژه تکلیف و یادگیریکلاسی دانشآموزان بود. روش:روش این پژوهش توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان مشغول به تحصیل در پایه نهم مدارس دوره یکم متوسطه شهر کرمان در سال تحصیلی ۱400-۱399 بودند که به روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای 400 دانشآموز بهعنوان نمونه انتخاب شدند. تمامی افراد نمونه پرسشنامههای عاطفه مثبت و منفی (واتسن و همکاران، 1988)، خودتنظیمی (بوفارد و همکاران، 1995)، تلاش (دوپی رایت و مارین، 2005)، کنترل تحصیلی (پری و همکاران، 2001)، خودکارآمدی (جروسالم و شوارزر، 1992)، فشار و سختی ادراک شده (بورگ، 1982)، مفهوم خویشتن (بک و همکاران، 1990) و آزمون محققساخته ریاضی را تکمیل کردند. دادهها با روش معادلات ساختاری و نرمافزار Spss24 و Amos23 تحلیل شدند. یافتهها:یافتهها نشان داد که ادراک ویژه تکلیف بر سازماندهی (05/0, p<60/0γ = ) و یادگیری کلاسی(05/0, p<46/0γ = ) اثر ساختاری مستقیم دارد، سازماندهی بر یادگیریکلاسی اثر ساختاری مستقیم دارد(05/0, p<26/0β = )، و سازماندهی در رابطه بین ادراک ویژه تکلیف و یادگیری کلاسی نقش میانجی ایفا میکند (001/0> p،427/0 = BS). نتیجهگیری:برای دستیابی به یادگیری مؤثر کلاسی نه تنها باید درک ویژهای از تکلیف ایجاد کرد، که باید به یادگیرنده کمک کرد با سازماندهی عواطف، راهبردها و اراده اقدام به یادگیری کند. مربیان میتوانند با طراحی تکالیف واضح و ارائه بازخورد سازنده، ادراک دانشآموزان از تکالیف و سازماندهی را بهبود دهند. آموزش مهارتهای سازماندهی مانند برنامهریزی و مدیریت زمان را میتوان از طریق ابزارهایی مانند چکلیستها و عملکرد کلاسی ارتقا داد. ایجاد محیطهای یادگیری حمایتی و ارائه بازخورد مستمر، یادگیری کلاسی را با تقویت ادراک و سازماندهی بهطور مداوم بهبود میدهد.
DostMohamadi M, Talepasand S, Rahimian-Boogar I. The mediating role of organization in the relationship between task-specific perception and students' classroom learning. J Child Ment Health 2025; 12 (1) : 3 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1331-fa.html
دوست محمدی مهدیه، طالع پسند سیاوش، رحیمیان بوگر اسحق. رابطه ساختاری ادراک ویژه تکلیف و یادگیری کلاسی: نقش میانجی سازماندهی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1404; 12 (1) :36-53