[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مهمترین ناشران داخلی و خارجی::
مهمترین مراکز درمانی روانشناسی و انجمن های علمی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 12، شماره 1 - ( دوره دوازدهم شماره اول بهار 1404 - 1404 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 53-36 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه ساختاری ادراک ویژه تکلیف و یادگیری کلاسی: نقش میانجی سازماندهی
مهدیه دوست محمدی1 ، سیاوش طالع پسند*2 ، اسحق رحیمیان بوگر3
1- گروه روان شناسی ، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، ایران
2- گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، ایران
3- گروه روان شناسی بالینی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، ایران
چکیده:   (257 مشاهده)
زمینه و هدف: بر­اساس پژوهش­های متعدد راهبردهای سازماندهی­شناختی با پیشرفت­ تحصیلی ارتباط دارد و موجب بهبود یادگیری می­شود. بنابراین هدف پژوهش حاضر، تعیین نقش واسطه­ای سازمان­دهی در رابطه بین ادراک­ ویژه ­تکلیف و یادگیری­کلاسی دانش­آموزان بود.
روش: روش این پژوهش توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش­آموزان مشغول به تحصیل در پایه نهم مدارس دوره یکم متوسطه شهر کرمان در سال تحصیلی ۱400-۱399 بودند که به روش تصادفی خوشه­ای چند­مرحله­ای 400 دانش­آموز به­عنوان نمونه انتخاب شدند. تمامی افراد نمونه پرسشنامه­های عاطفه مثبت و منفی (واتسن و همکاران، 1988)، خودتنظیمی (بوفارد و همکاران، 1995)، تلاش (دوپی رایت و مارین، 2005)، کنترل تحصیلی (پری و همکاران، 2001)، خودکارآمدی (جروسالم و شوارزر، 1992)، فشار و سختی­ ادراک ­شده (بورگ، 1982)، مفهوم ­خویشتن (بک و همکاران، 1990) و آزمون ­محقق­ساخته ریاضی را تکمیل کردند. داده­ها با روش­ معادلات­ ساختاری و نرم­افزار Spss24 و Amos23 تحلیل شدند.
یافته­ها: یافته­ها نشان داد که ادراک ­ویژه ­تکلیف بر سازمان­دهی (05/0, p<60/0γ = ) و یادگیری کلاسی(05/0, p<46/0γ = ) اثر ساختاری مستقیم دارد، سازماندهی بر یادگیری­کلاسی اثر ساختاری مستقیم دارد(05/0, p<26/0β = )، و سازمان­دهی در رابطه بین ادراک­ ویژه ­تکلیف و یادگیری کلاسی نقش میانجی ایفا می­کند (001/0> p،427/0 = BS).
نتیجه­گیری: برای دستیابی به یادگیری مؤثر کلاسی نه تنها باید درک ویژه­ای از تکلیف ایجاد کرد، که باید به یادگیرنده کمک کرد با سازماندهی عواطف، راهبردها و اراده اقدام به یادگیری کند. مربیان می­توانند با طراحی تکالیف واضح و ارائه بازخورد سازنده، ادراک دانش‌آموزان از تکالیف و سازمان‌دهی را بهبود دهند. آموزش مهارت‌های سازمان‌دهی مانند برنامه‌ریزی و مدیریت زمان را می­توان از طریق ابزارهایی مانند چک‌لیست‌ها و عملکرد کلاسی ارتقا داد. ایجاد محیط‌های یادگیری حمایتی و ارائه بازخورد مستمر، یادگیری کلاسی را با تقویت ادراک و سازمان‌دهی به‌طور مداوم بهبود می­دهد.
شماره‌ی مقاله: 3
واژه‌های کلیدی: سازمان‌دهی، ادراک ‌ویژه ‌تکلیف، یادگیری‌کلاسی
متن کامل [PDF 1491 kb]   (89 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/10/19 | پذیرش: 1404/4/4 | انتشار: 1404/4/8
فهرست منابع
1. Vo H, Hoang TT, Hu G. Developmental trajectories of second language learner classroom engagement: Do students' task value beliefs and teacher emotional support matter?. System. 2024 Jul 1; 123:103325. [Link] [DOI:10.1016/j.system.2024.103325]
2. Garavand H. Structural modeling of problem-solving styles and corona anxiety in students with an emphasis on the mediating role of self-efficacy. Cognitive and behavioral science research. 2021 19;10(2):145-66 [persian]. [Link]
3. Brajša‐Žganec A, Merkaš M, Šakić Velić M. The relations of parental supervision, parental school involvement, and child's social competence with school achievement in primary school. Psychology in the Schools. 2019 56(8):1246-58. [Link] [DOI:10.1002/pits.22273]
4. Atashrouz B, Naderi F, Pasha R, Eftekhar Z, Asgari P. The effect of expectancy-value motivation model on academic motivation, educational engagement, and mathematic academic performance in students. 2018; 5(2): 83-94 [persian].[Link]
5. Alarcón Zambrano LE, Vélez Villavicencio CE. Application of didactic strategies and mathematical logical reasoning in students of the intermediate basic level. Revista San Gregorio. 2022 Aug;1(50):58-71. [Link]
6. Nedaee T, Hosseinzadeh M. The effect of integrated math training with movement games on the progress of mathematics learning and Cognitive function in students. Research on Educational Sport. 2022 21;9(25):111-36. [persian]. [Link]
7. Goyal A, Bengio Y. Inductive biases for deep learning of higher-level cognition. Proceedings of the Royal Society A. 2022 26;478(2266):20210068. [Link] [DOI:10.1098/rspa.2021.0068]
8. Kanyal M, Cooper L. Young children's perceptions of their school experience: a comparative study between England and India. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2010 1;2(2):3605-13. https://doi: 10.1016/j.sbspro.2010.03.560 [Link] [DOI:10.1016/j.sbspro.2010.03.560]
9. Li J. Learning as a task or a virtue: US And Chinese preschoolers explain learning. Developmental psychology. 2004;40(4):595. [Link] [DOI:10.1037/0012-1649.40.4.595]
10. Li J. "I learn and I grow big": Chinese preschoolers' purposes for learning. International Journal of Behavioral Development. 2004 1;28(2):116-28. [Link] [DOI:10.1080/01650250344000325]
11. Wing LA. Play is not the work of the child: Young children's perceptions of work and play. Early Childhood Research Quarterly. 1995 1;10(2):223-47. [Link] [DOI:10.1016/0885-2006(95)90005-5]
12. Li J, Yamamoto Y, Luo L, Batchelor AK, Bresnahan RM. Why attend school? Chinese immigrant and European American preschoolers' views and outcomes. Developmental Psychology. 2010;46(6):1637. [Link] [DOI:10.1037/a0019926]
13. Li J, Yamamoto Y, Kinnane JM, Shugarts BC, Ho CK. From learning beliefs to achievement among Chinese immigrant and European American preschool children. Child development. 2019;90(2):e230-45. [Link] [DOI:10.1111/cdev.13055]
14. Bronfenbrenner U. The ecology of human development: Experiments by nature and design. Harvard university press; 1979. [Link] [DOI:10.4159/9780674028845]
15. Christmas-Best V, Titzmann PF, Weichold K, Chen X, editors. Youth Success and Adaptation in Times of Globalization and Economic Change: New Directions for Youth Development, 135. John Wiley & Sons; 2012 26. [Link] [DOI:10.1002/yd.20022]
16. Deci E, & Ryan R The support of autonomy and control of behavior. Journal of Personality and Social Psychology. 1985; 5: 1024-37. [Link] [DOI:10.1037//0022-3514.53.6.1024]
17. Khodayari Moghadam A, Tajalli P, Sepahmansour M. Developing a Cartoon-Based English Proverbs Training Program and its Effectiveness on Anxiety and Orientation of L2 learning in English Learners. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2021 Oct 10;8(3):15-29 [persian]. [Link] [DOI:10.52547/jcmh.8.3.3]
18. Moltafet GH, Ayool A. Investigating the relationship between class perception and academic engagement through academic motivation. Journal of Education and Learning Studies. 2020 20;11(2):115-34 [persian]. [Link]
19. Saarinen M, Järvinen J, Kanko R, Tolvanen A, Ryba TV, Aunola K. The patterns of task values, success expectations, and task-avoidance among student-athletes across three years of upper secondary sport school. Learning and Individual Differences. 2025 Feb 1; 118:102635. [Link] [DOI:10.1016/j.lindif.2025.102635]
20. Bai B, Nie Y, Lee AN. Academic self-efficacy, task importance and interest: relations with English language learning in an Asian context. Journal of Multilingual and Multicultural Development. 2022 28;43(5):438-51. [Link] [DOI:10.1080/01434632.2020.1746317]
21. Wang T, Zhang H, Wu Y, Jiang W, Chen X, Zeng M, Yang J, Su Y, Hu N, Yang Z. Target discrimination, concentration prediction, and status judgment of electronic nose system based on large-scale measurement and multi-task deep learning. Sensors and Actuators B: Chemical. 2022 15;351:130915. [Link] [DOI:10.1016/j.snb.2021.130915]
22. Kaveh A, Hassan Zadeh RA, Mirzaeian BA. The Effectiveness of Auditory Transformation Therapy with a Cognitive Information‎ Processing Approach in the Treatment of Cognitive Dyslexia. Journal of Paramedical Sciences & Rehabilitation. 2021;10(2):58-71. [persian]. [Link]
23. Bay N, Hassanabadi HR, Kavosian J. Structural model of competence beliefs and classroom perceptions with students' academic achievement: The role of behaviors and beliefs of progress. Journal of Applied Psychology. 2017 23;11(2):67-83. [persian] [Link]
24. Noroozi B, Ghaffari Nouran O, Abolghasemi A, Mousazadeh T. Comparison of the effectiveness of resilience training and self-compassion training on the general health and academic burnout in students with depression symptoms. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2021 Feb 10;7(4):19-38. https://doi.org/ 10.52547/jcmh.7.4.2 [persian]. [Link] https://doi.org/10.52547/jcmh.7.4.3 [DOI:10.52547/jcmh.7.4.2 [persian]. [Link]]
25. 25 . Rezazadeh SS, Zamani BE, Abedini Y, Babri H. Association of Learning Strategies and WorthGiving to Tasks in Academic Achievement of Isfahan Medical Students. Strides in Development of Medical Education. 2014 1;11(2):170-8. [persian] [Link]
26. Evertson CM. Classroom management for middle and high school teachers. Pearson; 2009. [Link]
27. Atadokht A, Narimani M, Hazrati Saghsolo Sh, Majdy H. Comparison of planning-rganization ability and cognitive flexibility in students with and without specific learning disorder. Two quarterly journals of cognitive strategies in learning. 2018 23;6(10):1-5 [persian]. [Link]
28. Mazaheri M, Zhanoori F. The role of cognitive factors of attention, processing speed and working memory in predicting math learning disorder in primary school children. Journal of educational psychology studies. 2021 21;18(41):171-87 [persian]. [Link]
29. Ghanbaritalab M, Fouladchang M, Ghanbari A. The relationship between cognitive strategies and academic achievement among high school students. Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal (RRJ). 2018 10;7(4):23-40. [persian]. [Link]
30. Nademi MS, Mohammadiarya A, Khoeini F. Causal Model of the Relationship between Perception of Social Environment and Academic Motivation with the Mediating Role of Academic Expectations, Attributional Styles and Academic Emotions. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2021 Oct 10;8(3):102-18. [persian]. https://doi.org/ 10.52547/jcmh.8.3.9. [Link] https://doi.org/10.52547/jcmh.8.3.9 [DOI:10.52547/jcmh.8.3.9. [Link]]
31. Bentler PM. EQS structural equations program manual. Encino, CA: Multivariate software; 1995. [Link]
32. Mueller RO. Basic principles of structural equation modeling: An introduction to LISREL and EQS. Springer Science & Business Media; 2012 Dec 6.[Link]
33. Watson D, Clark LA, Tellegen A. Development and validation of brief measures of positive and negative affect: the PANAS scales. Journal of personality and social psychology. 1988 Jun;54(6):1063. [Link] [DOI:10.1037//0022-3514.54.6.1063]
34. Beck AT, Ward CH, Mendelson M, Mock J, Erbaugh J. An inventory for measuring depression. Archives of general psychiatry. 1961 Jun 1;4(6):561-71. [Link] [DOI:10.1001/archpsyc.1961.01710120031004]
35. Spielberger CD. Notes and comments trait-state anxiety and motor behavior. Journal of motor behavior. 1971 Sep 1;3(3):265-79. [Link] [DOI:10.1080/00222895.1971.10734907]
36. Bouffard T, Boisvert J, Vezeau C, Larouche C. The impact of goal orientation on self‐regulation and performa among college students. British journal of educational psychology. 1995 Sep;65(3):317-29. [Link] [DOI:10.1111/j.2044-8279.1995.tb01152.x]
37. Kadivar P. Investigating the contribution of self-efficacy beliefs, self-management, and intelligence in the academic achievement of students in order to provide a model for optimal learning. Research Institute of Education and Training. Research Project. 2008. [Persian]. [Link]
38. Atarodi M, Kareshki H. Role of Components of Perfectionism and Goal Orientations in prediction of Self-Regulation in Students. Knowledge & Research in Applied Psychology. 2013 Aug 23;14(2):100-8. [Link]
39. Dupeyrat C, Mariné C. Implicit theories of intelligence, goal orientation, cognitive engagement, and achievement: A test of Dweck's model with returning to school adults. Contemporary educational psychology. 2005 Jan 1;30(1):43-59. [Link] [DOI:10.1016/j.cedpsych.2004.01.007]
40. Maralani FM, Lavasani MG, Hejazi E. Structural modeling on the relationship between basic psychological needs, academic engagement, and test anxiety. Journal of Education and Learning. 2016;5(4):44-52. [Link] [DOI:10.5539/jel.v5n4p44]
41. Perry RP, Hladkyj S, Pekrun RH, Pelletier ST. Academic control and action control in the achievement of college students: A longitudinal field study. Journal of educational psychology. 2001 Dec;93(4):776. [Link] [DOI:10.1037//0022-0663.93.4.776]
42. Chen MJ, Fan X, Moe ST. Criterion-related validity of the Borg ratings of perceived exertion scale in healthy individuals: a meta-analysis. Journal of sports sciences. 2002 Jan 1;20(11):873-99. [Link] [DOI:10.1080/026404102320761787]
43. Hosseini F, Khair M. The role of cognitive evaluation in explaining the relationship between parenting dimensions and mathematical academic emotions and emotional regulation. Journal of Teaching and Learning Studies. 2011;3(1):17-46.
44. Schwarzer R, Jerusalem M. Generalized self-efficacy scale. J. Weinman, S. Wright, & M. Johnston, Measures in health psychology: A user's portfolio. Causal and control beliefs. 1995;35:37. [Link] [DOI:10.1037/t00393-000]
45. Bab Salam S, Ghazanfari A, Ahmad, Ahmadi. Prediction of academic conflict based on transformational capital with the mediation of academic well-being of female students of the second year of high school. Journal of Education and Learning Studies. 2023 Mar 19;14(2):224-38. [Link]
46. Borg GA. Psychophysical bases of perceived exertion. Medicine and science in sports and exercise. 1982 Jan 1;14(5):377-81. [Link] [DOI:10.1249/00005768-198205000-00012]
47. Habibi E, Dehghan H, Moghiseh M, Hasanzadeh A. Study of the relationship between the aerobic capacity (VO2 max) and the rating of perceived exertion based on the measurement of heart beat in the metal industries Esfahan. Journal of education and health promotion. 2014;3. [Link] [DOI:10.4103/2277-9531.134751]
48. Choobineh AR, Daneshmandi HA, Aghabeigi M, Haghayegh A. Prevalence of musculoskeletal symptoms among employees of Iranian petrochemical industries: October 2009 to December 2012. [Link]
49. Beck AT, Steer RA, Epstein N, Brown G. Beck self-concept test. Psychological Assessment: A Journal of Consulting and Clinical Psychology. 1990 Jun;2(2):191. [Link] [DOI:10.1037/1040-3590.2.2.191]
50. Rosenberg M. Society and the adolescent self-image. [Link]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

DostMohamadi M, Talepasand S, Rahimian-Boogar I. The mediating role of organization in the relationship between task-specific perception and students' classroom learning. J Child Ment Health 2025; 12 (1) : 3
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1331-fa.html

دوست محمدی مهدیه، طالع پسند سیاوش، رحیمیان بوگر اسحق. رابطه ساختاری ادراک ویژه تکلیف و یادگیری کلاسی: نقش میانجی سازماندهی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1404; 12 (1) :36-53

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1331-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 1 - ( دوره دوازدهم شماره اول بهار 1404 - 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4714