1- دانشجوی دکترا روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران 2- گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان. ایران 3- گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربینی. دانشگاه سمنان. ایران
چکیده: (33 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف:پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه ای سازماندهی در رابطه بین ادراک ویژه تکلیف و یادگیری کلاسی دانشآموزان بود.
روش:پژوهش حاضر توصیفی - مقطعی بود. شرکت کنندگان 400 دانشآموز پایه نهم متوسطه شهر کرمان بودند که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. همه آنها پرسشنامههای سازماندهی، ادراک ویژه تکلیف و آزمون محقق ساخته ریاضی را تکمیل کردند. فرضیه ها با روش تحلیل مسیر آزمون شد. از نرم افزار ایموس نسخه 23 استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که ادراک ویژه تکلیف و سازماندهی بر یادگیری کلاسی اثر ساختاری مستقیم و معناداری داشتند. ادراک ویژه تکلیف بر سازماندهی اثر ساختاری مستقیم و معناداری داشت. سازماندهی در رابطه بین ادراک ویژه تکلیف و یادگیری کلاسی دانشآموزان نقش میانجی داشت.
نتیجه گیری:بنابراین میتوان نتیجه گرفت که برای بهبود یادگیری کلاسی باید به ویژگیهایی همچون سازماندهی شناختی و ادرا ک ویژه تکلیف توجه کرد.
DostMohamadi M, Talepasand S, Rahimian-Boogar I. The mediating role of organization in the relationship between task-specific perception and students' classroom learning. J Child Ment Health 2025; 12 (1) : 3 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1331-fa.html
دوست محمدی مهدیه، طالع پسند سیاوش، رحیمیان بوگر اسحق. رابطه ساختاری ادراک ویژه تکلیف و یادگیری کلاسی: نقش میانجی سازماندهی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1404; 12 (1) :36-53