[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 11، شماره 2 - ( دوره یازدهم شماره دوم تابستان 1403 - 1403 ) ::
جلد 11 شماره 2 صفحات 33-17 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی قصه گویی بر کمرویی، همدلی، و پیشرفت تحصیلی درس فارسی دانش‌آموزان دوزبانه
محمد رحیمی1 ، فیروزه سپهریان آذر* 2، اسماعیل سلیمانی2
1- دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ایران
2- گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ایران
چکیده:   (1624 مشاهده)
زمینه و هدف: قصه‏ خوانی در زبانآموزی، آشنایی با فرهنگها، آموختن اخلاقیات، و افزایش مهارت‌های گوش دادن نقش بسزایی دارد. هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی قصهخوانی برکمرویی، همدلی، و پیشرفت ‎‎تحصیلی درس فارسی دانش‌آموزان دوزبانه دوره ابتدایی بود.
روش: طرح پژوهش شبه ‎تجربی از نوع پیش‌آزمون‌-‌ ‎پس ‎آزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان ابتدایی دوزبانه پایههای سوم تا ششم شهر بانه در سال تحصیلی 1401 بودکه از بین آنها ابتدا با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای 338 دانش‌آموز انتخاب شدند. در مرحله نهایی 30 دانش‎آموز با بیشترین نمره در آزمون کمرویی به‌عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب و در دو گروه آزمایش (15 دانش‌آموز) و گواه (15 دانش‌آموز) به‌ شیوه تصادفی جایدهی شدند. گروه آزمایش 11 جلسه 90 دقیقه‏ ای به مدت دو ماه در جلسات قصهخوانی شرکت کردند، اما برای گروه گواه هیچ مداخله‎ ای انجام نشد. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه ­ها‌‌‌‌ی همدلی داویس (1980)، کمرویی چیکبریگز (1990)، و آزمون معلم ‎ساخته درس فارسی استفاده شد که در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون روی هر دو گروه آزمایش و گواه اجرا شد. جهت در نظر گرفتن ملاحظات اخلاقی در پایان مطالعه، دو جلسه قصهخوانی برای گروه گواه برگزار شد. در پایان دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس تک و چندمتغیره در محیط نرم‌افزار 24SPSS تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد بین میانگین گروههای آزمایش وگواه در متغیرهای مورد مطالعه تفاوت معناداری وجود داشت. قصه‌خوانی بیشترین تأثیر را بر زیرمقیاس پریشانی و دوری‌گزینی (78/26 = F و 0001/0 =P دغدغه همدلانــه (42/46 = F و 0001/0 =P)، و پیشرفت درس فارسی داشته است.
نتیجه‎گیری: قصه‌گویی به دانش‎ آموزان کمک می‎کند تا از تاثیر رفتارشان بر احساسات دیگران آگاه شوند، در نتیجه همدلی آنها  افزایش می یابد. همچنین زمانی‎ که دانش ‎آموزان به ‎طور مکرر برای همکلاسی‎ های خود قصه می‏ خواند، کمرویی آنها کاهش می‌یابد، و قصه‌خوانی موجب تقویت زبان فارسی دانش‌آموزان دوزبانه و در نتیجه پیشرفت تحصیلی آنها می‌شود. پیشنهاد می‎شود قصه‎ خوانی در قالب برنامه درسی جداگانه یا همراه با درس فارسی دانش ‏آموزان ابتدایی اجرا شود.
شماره‌ی مقاله: 2
واژه‌های کلیدی: پیشرفت تحصیلی، درس فارسی، قصه‎خوانی، کمرویی، همدلی
متن کامل [PDF 1694 kb]   (2424 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/8/19 | پذیرش: 1403/4/2 | انتشار: 1403/7/2
فهرست منابع
1. Habibzadeh S, Estaki M, Ghanbari Panah A. Determining and comparing signs of specific mathematics disability in monolingual and bilingual students. JPSR. 2022; 11(3): 67-75. [Persian] [DOI:10.22038/jpsr.2022.65165. 2383 [Link]]
2. Sepehrianazar F, Shahim S. The assessment of intelligence in a group of Azarian children with Goodnough and Raven Progressive Matrices, Journal of Psychology and Education. 2001; 5(2): 27-43. [Persian] https://sid.ir/pape r/55669/en [Link]
3. Dortaj F. Comparing the effects of game-based and traditional teaching methods on students' learning motivation and math. Journal of school psychology. 2014; 2(4): 170-178. [Persian] https://doi.org/ D_2_92_12_18_4 [Link] [DOI:D_2_92_12_18_4 [Link]]
4. Noruzi A. Persian literature and its effect on the academic progress of other subjects. The fifth International Conference of Promotion of Iranian Persian language and literature. Ardabil, 2015. [Persian] https://sid.ir/paper/8560 87/fa [Link]
5. Sepehrianazar F, Modirkhamene S, Alizadeh Daraby F. Study of Academic Achievement and its Predictive Psychological Factors. International Journal of Psychology. 2017; 11(1): 53-78. http://ijpb.ir/article-1-230-fa.html [Link]
6. Karimi A. The findings of PIRLS 2001 on reading literacy in Iran. Journal of Education [Internet]. 2005; 21(1 (81)):39-88. [Persian] https://sid.ir/paper/87735/en [Link]
7. Hamidi MA. The binary status of home and school language in Iran: The emergence of the basis and consequences of Perls. Journal of Humanities. 2005; 15 (54): 1-14. [Persian] https://sid.ir/paper/13952/fa [Link]
8. Dobersek U, Arellano DL. Examining shyness and self-esteem in athletes and non-athletes. American Journal of Psychological Research. 2018; 11: 5-15. [Link]
9. Cordier R, Speyer R, Mahoney N, Arnesen A, Mjelve, LH. Effects of interventions for social anxiety and shyness in school-aged children: A systematic review and meta-analysis. PLoS One. 2021;16(7): e0254117. http://doi.org: 10.1371/journal.pone.0254117.t001 [Link] [DOI:10.1371/journal.pone.0254117]
10. Arroyo A, Harwood J. Communication competence mediates the link between shyness and relational quality. Personality and Individual Differences. 2011; 50 (2): 264-267 https://doi.org/10.1016/j.paid.2010.09.041 [DOI:10.1016/j.paid.2010.09.041 [Link]]
11. Schwerdtfeger AR, Rominger C, Obser PD. A shy heart may benefit from everyday life social interactions with close others: An ecological momentary assessment trial using Bayesian multilevel modeling. Biol Psychol. 2020; 152: 107864. https://doi.org/10.1016/j.biopsycho.2020.107864 [DOI:10.1016/j.biopsycho.2020. 107864 [Link]]
12. Guo Y, Zhao Y and Yang X. Academic engagement: The mediation of achievement goals-A cross-sectional survey study. Int. J. Environ. Res. Public Health. 2023; 20 (1): 824. https://doi.org/10.3390/ijerph20010824 [DOI:10.3390/ijerph20010824 [Link]]
13. Chen X. Culture and Shyness in Childhood and Adolescence. New Ideas in Psychology. 2019; 53: 58-66. https://doi.org/10.1016/j.newideapsych.2018.04.007 [DOI:10.1016/j.newideapsych.2018.04.007 [Link]]
14. Zhao J, Song F, Chen Q, Li M, Wang Y. Linking shyness to loneliness in Chinese adolescents: The mediating role of core self-evaluation and social support. Personality and Individual Differences. 2018; 125: 140-144. https://doi.org/10.1016/j.paid.2018.01.007 [DOI:10.1016/j.paid.2018.01.007 [Link]]
15. Hopko DR, Stowell J, Jones WH, Armento ME, Cheek J M. Psychometric properties of the revised Cheek and Buss shyness scale. Journal of Personality Assessment. 2005; 84(2):185-192. https://doi.org/10.1207/s15327752jpa8402_08 [DOI:10.1207/s15327752jpa8402 _08 [Link]]
16. Ramak N, Homayouni A, Sangani A, Talebzadeh M. Providing model for prediction of shyness through Alexithymia, feeling of loneliness and social identity in student high school girls. Rooyesh. 2019; 8 (3): 91-100. [Persian] http://frooyesh.ir/article-1-903-en.html [Link]
17. Hughes C, Coplan RJ. Exploring processes linking shyness and academic achievement in childhood. School Psychology Quarterly. 2010; 25(4):213-222. https://doi. org/10.1037/a0022070 [Link] [DOI:10.1037/a0022070]
18. Oflaz A. The Effects of anxiety, shyness and language learning strategies on speaking skills and academic achievement. European J Ed Res. 2019; 8(4): 999-1011. https://doi.org/10.12973/eu-jer.8.4.999 [DOI:10.12973/eu-jer.8.4.999 [Link]]
19. Hatamleh M A, Salameh I A C, Eid F S A, Akour A A, Aljazi J A S, Khataybeh A S A, et al. The Level of Social Shyness Among Female Students in the Faculty of Physical Education and Sport Sciences. Migration Letters. 2024; 1(5),132-139. https://migrationletters.com/index.php/ml/ article/view/8689 [Link]
20. Eisenberg N, Fabes RA, Karbon M, Murphy BC, Carlo G, Wosinski M. Relations of school children's comforting behavior to empathy-related reactions and shyness. Social development. 1996; 5: 330- 351. https://doi.org/10.1111/j.1467-9507.1996.tb00089.x [DOI:10.1111/ j.1467-9507.1996.tb00089.x [Link]]
21. Zava F, Sette S, Baumgartner E, Coplan R. Shyness and empathy in early childhood: Examining links between feelings of empathy and empathetic behaviors. British Journal of Developmental psychology. 2020; 39: 54-77. https://doi.org/10.1111/bjdp.12347 [DOI:10.1111/bjdp.12347 [Link]]
22. Hawkins KA, Trobst KK. Frontal lobe dysfunction and aggression: conceptual issues and research findings. Aggress Violent Behav.2011; 5(2): 147-57. https:// doi.org/10.1016/S1359-1789(98)00033-0 [Link] [DOI:10.1016/S1359-1789(98)00033-0]
23. Paulus C M, Meinken S. The effectiveness of empathy training in health care: a meta-analysis of training content and methods. Int J Med Educ, 2022; 13:1-9. http://doi.org /10.5116/ijme.61d4.4216 .[Link] [DOI:10.5116/ijme.61d4.4216]
24. Rieffe C, Ketelaar L, Wiefferink, C H. Assessing empathy in young children: Construction and validation of an Empathy Questionnaire (EmQue). Personality and Individual Differences. 2010; 49 (5): 362-367. https://doi. org/10.1016/j.paid.2010.03.046 [Link] [DOI:10.1016/j.paid.2010.03.046]
25. Chen-Bouck L, Patterson M M, Qiao B, Peng A. Evaluation of the Effectiveness of an Empathy Training on Empathy Skills, Life Satisfaction, and Relationship Quality for Chinese Adolescents and Their Mothers: A Mixed Methods Study. Journal of Adolescent Research. 2023; 38(4): 591-631. https://doi.org/10.1177/07435584211064209 [DOI:10.1177/07435584211064209 [Link]]
26. Kagawa Y, Ishikawa H, Son D, Okuhara T, Okada H, Ueno H, et al. Using patient storytelling to improve medical students' empathy in Japan: a pre-post study. BMC Med Educ. 2023; 23: 67. https://doi.org/10.1186/s12909-023-04054-1 [DOI:10.1186/s12909-023-04054-1 [Link]]
27. Sepehrianazar F. Emotional Intelligence, from IQ to EQ & SQ. Third Edit. Urmia: Urmia Academic Jihad Publications; 2016, pp:128-133 [Persian] [Link]
28. Bagheryan H, Zare A, Golmohamadian M. The effectiveness of storytelling on social intelligence education on preschool children in Kermanshah. Library and Information Sciences. 2020; 23(4): 155-172. [Persian] http://doi.org/10.30481/lis.2020.219946.1680 [Link]
29. Vali A. Storytelling: An Effective Method for Teaching Complicated Concepts in Medicine. Iranian Journal of Medical Education. 2007; 7 (1) :155-160. [Persian] http://ijme.mui.ac.ir/article-1-640-en.html [Link]
30. Drake E E. The power of story. J Perinat Educ. 2002; 11(2): 4-6. [DOI:10.1624%2F105812402X88650 [Link]]
31. Ghorbani R, Raeisi Z. The effect of narrative therapy on school anxiety in female primary students. J Child Ment Health. 2020; 6 (4) :168-178. [Persian] http://childment alhealth.ir/article-1-417-en.html [Link] [DOI:10.29252/jcmh.6.4.16]
32. Brouzos A, Vassilopoulos SP, Moschoua K. Utilizing storytelling to promote emotional well-being of children with a distinct physical appearance: The case of children who wear eyeglasses. The European Journal of Counselling Psychology. 2016; 4(1): 62-76 https://doi.org/10.5964/ejcop.v4i1.96 [DOI:10.5964/ejcop.v4i1.96 [Link]]
33. Erdogan E. The impact of digital storytelling on the academic achievement and democratic attitude of primary school students. Educational Policy Analysis and Strategic Research.2021;16(1): 427-448. https://doi.org/10.29329/epasr.2020.334.22 [DOI:10.29329/epasr.2020.334.22 [Link]]
34. Mokhtari Z, Noorabadi S, Gregari F, Mohammadvand F, Jafari Kalibar F. Comprehensive effects of storytelling on child development. Fifth National Conference on Social Sciences, Psychology and Educational Sciences. Jiroft, Iran: 2021. [Persian] https://civilica.com/doc/1234919 [Link]
35. Rashidzadeh, SH, Alivandi Vafa, M. Comparison of the effectiveness of painting therapy, story therapy and integrated therapy on externalizing problems of children hospitalized with cancer. Journal of School Counseling. 2023; 3(1): 1-16. [Persian]
36. https://doi:1.022.01/jsc.2.2201222001.02 [Link]
37. Demirci T, Okur S. The Effect of Teaching Science through Storytelling on Students' Academic Achievement, Story Writing Skills and Opinions about Practice. Education Quarterly Reviews. 2021; 4(2): 562- 578. https://ssrn.c om/abstract=3864056 [Link] [DOI:10.31014/aior.1993.04.02.301]
38. Ahmadi R, Abbasian Amin F. The effect of storytelling on the progress of reading literacy of female students of the fourth grade of primary schools in Shiraz in the academic year of 1997-98. Ormazd Magazine. 2019; 49:106-129. [Persian] https://sid.ir/paper/523776/fa [Link]
39. Lemonidis C, Kaiafa I. The Effect of Using Storytelling Strategy on Students' Performance in Fractions. Journal of Education and Learning. 2019; 8(2):165. [DOI:10.5539/jel.v8n2p165]
40. https://doi.org/10.5539/jel.v8n2p165 [DOI:10.5539/jel.v8n2p165 [Link]]
41. Mohammadpanah Ardakan A, Ebrahimi H, Taghavi P. Investigating of the effectiveness of storytelling on reducing of fears and shyness in children 3-8 years. Library and Information Sciences. 2022; 25(2): 140-159. [Persian] [DOI:10.30481/lis.2022.321933.1927 [Link]]
42. Yahyazadeh A, hossein khanzadeh A. The Effectiveness of Story Reading in Increasing the Reading Motivation of Students with Dyslexia. Psychology of Exceptional Individuals. 2015; 5(20): 39-54. [Persian] https://doi. org/10.22054/jpe.2015.6511 [Link]
43. Amiralsadat Hafshejani F, Akbari B, HosseinKhanzadeh AA, Abolghasemi A. Meta nalysis of effective treatments in reducing children's anxiety. J Child Ment Health. 2023; 10 (2):121-138. URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1303-en.html [link] [DOI:10.61186/jcmh.10.2.9]
44. Khaleghi A, Naderi F, Joharifard R, Javadzadeh M. The effectiveness of computer-based cognitive rehabilitation program on cognitive flexibility and response inhibition of children with epilepsy. J Child Ment Health. 2024; 10 (4):17-30. http://childmentalhealth.ir/article-1-1276-en.html [Link]
45. Rabiei F, Ehteshamzadeh P, Homaei R, Jayervand H. Effectiveness of play therapy based on sensory integration on communication skills, social interaction, stereotyped behaviors, and motor development in boys with autism spectrum disorder. J Child Ment Health. 2024;10 (4):93-108. http://childmentalhealth.ir/article-1-1381-en.html [Link]
46. Crozier W R. Measuring shyness: Analysis of the Revised Cheek and Buss Shyness Scale. Personality and Individual Differences. 2005 [DOI:10.1016/j.paid.2004.12.002]
48. Abasi G R, Rajabi G A. Investigate factorial structure (construct validity) and reliability of the Persian version of the Revised Shyness Scale among university students. IJPCP. 2011: 16(4): 456-467. http://ijpcp.iums.ac.ir/bro wse.php?a_id=1210&sid=1 [Persian] [Link]
49. Davis M H. Measuring individual differences in empathy: Evidence for a multidimensional approach. Journal of personality and social psychology. 1983; 44(1):113 - 126. https://doi.org/10.1037/0022-3514.44.1.113 [DOI:10.1037/0022-3514.44.1.113 [Link]]
50. Rezayi Z, Hejazi A, Kareshki H. The Moderating Role of Empathy in the Relationship between Moral Judgment and Moral Behavior. Journal of Psychology. 2020; 24 (2): 167-183. https://sid.ir/paper/54476/fa [Link]
51. Fllah M, Malleki H, Fahimi omid F. Help Teacher. 2018; Theran: Golvageh Publications.
52. Guderzi N. Story Therapy and Its Educational Effects. Tehran: Roshd Publications. 2017: 1-160. [Persian] [Link]
53. Mahrouyan Khoshkebejary Z, Pooragha Roodbardeh F. The Effect of Moral Intelligence Group Training Through Reading Stories on Behavioral Problems and Social Competence of Children's. Rooyesh. 2024; 13 (2):191-200. http://frooyesh.ir/article-1-4918-en.html [Link]
54. Bober A, Gajewska E, Czaprowska A, Świątek AH, Szcześniak M. Impact of Shyness on Self-Esteem: The Mediating Effect of Self-Presentation. Int J Environ Res Public Health. 2021; 26;19(1):230. https://doi.org/10.3390/ijerph19010230 [DOI:10.3390/ ijerph19010230 [Link]]
55. Siegel DJ, Bryson TP. The Yes brain: How to cultivate courage, curiosity, and resilience in your child. Sepehrianazar F, Barzegari L, Seyyed Pourmand SN, Zamanizad N. (Persian translators). Tehran: Roshdefarhang; 2022, pp: 33- 70. [Persian] [Link]
56. Evangelia G C, Thompson W J. Assessing cognitive and affective empathy through the interpersonal reactivity index: An argument against a two-factor model. Assesment.2015; 23(6): 1- 9. https://doi.org/10.1177/1073191115599055 [DOI:10.1177/1073 191115599055 [Link]]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahimi M, Sepehrianazar F, Soleimani E. The effectiveness of storytelling on shyness, empathy, and academic progress of Persian course of bilingual students. J Child Ment Health 2024; 11 (2) : 2
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1387-fa.html

رحیمی محمد، سپهریان آذر فیروزه، سلیمانی اسماعیل. اثربخشی قصه گویی بر کمرویی، همدلی، و پیشرفت تحصیلی درس فارسی دانش‌آموزان دوزبانه. فصلنامه سلامت روان کودک. 1403; 11 (2) :17-33

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1387-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 2 - ( دوره یازدهم شماره دوم تابستان 1403 - 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660