[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مهمترین ناشران داخلی و خارجی::
مهمترین مراکز درمانی روانشناسی و انجمن های علمی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 12، شماره 2 - ( دوره دوازدهم شماره دوم تابستان 1404 - 1404 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 50-33 برگشت به فهرست نسخه ها
تدوین مدل ساختاری مشکلات رفتاری درون‌نمود و برون‌نمود در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی‌ توجه- فزون‌کنشی بر ‌اساس سبک‌‌های دلبستگی با نقش میانجی رفتارهای معمول خانواده
شیرین عبداللهی1 ، سمیرا وکیلی*1 ، لیلا کاشانی وحید2 ، محمد پارسا عزیزی2
1- گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد علوم وتحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی ، واحد علوم وتحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (425 مشاهده)
زمینه و هدف: کودکان مبتلا به اختلال نارسایی ‌توجه - فزون‌کنشی، تأثیرات عمیقی بر نظام روانی و عملکرد خانواده می‌گذارد. بنابراین هدف پژوهش حاضر، تدوین مدل ساختاری مشکلات رفتاری درون‌نمود و برون‌نمود در والدین کودکان مبتلا به اختلال نارسایی ‌توجه- فزون‌کنشی بر ‌اساس سبک‌های دلبستگی با نقش میانجی رفتارهای معمول خانواده است.
روش: روش پژوهش حاضر ‌توصیفی - همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی والدین کودکان مبتلا به اختلال نارسایی ‌توجه_ فزون‌کنشی مراجعه‌کننده به مراکز خدمات روان‌شناسی منطقه یک شهر تهران در سال 1402 بودند. تعداد 276 نفر از جامعه مذکور به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس تجدید نظرشده دلبستگی بزرگسالان (کولینز و رید،1990)، سیاهه مشکلات رفتاری کودکان (فرم والدین) (آخنباخ، 1991)، و پرسشنامه زمان و روال‌های رایج روزمره خانواده (کوبین و تامپسون، 1987) بود. داده‌ها با روش الگوی معادلات ساختاری  و نرم‌افزار SPSS27 و SmartPLS4  تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد مسیر بین دلبستگی اضطرابی بر‌اساس نقش میانجی رفتارهای معمول خانواده بر روی رفتارهای مشکل‌ساز درون‌نمود (004/0 =p، 096/0=r) و رفتارهای مشکل‌ساز برون‌نمود (005/0 =p،  059/0=r) مثبت و معنادار بود. همچنین مسیر بین دلبستگی ایمن براساس نقش میانجی رفتارهای معمول خانواده بر رفتارهای مشکل‌ساز درون‌نمود (005/0 =p، 081/0- =r) و رفتارهای مشکل‌ساز برون‌نمود (016/0 =p، 050/0- =r)، منفی و در سطح 05/0 معنا‌دار بود.
نتیجه‌گیری: براساس نتایج به‌دست آمده، با کاهش سبک دلبستگی اضطرابی، افزایش دلبستگی ایمن، و رفتارهای معمول خانواده می‌توان رفتارهای مشکل‌ساز درون‌نمود وبرون‌نمود را کاهش داد. نقش دلبستگی ایمن در افزایش رفتارهای معمول خانواده و نقش دلبستگی ناایمن در کاهش آن، لزوم توجه به سبک دلبستگی را در این پژوهش مورد تأکید قرار می‌دهد.
شماره‌ی مقاله: 3
واژه‌های کلیدی: مشکلات رفتاری درون‌نمود و برون‌نمود، کودکان مبتلا به اختلال نارسایی ‌توجه_ فزون‌کنشی، سبک‌های دلبستگی، رفتارهای معمول خانواده
متن کامل [PDF 1631 kb]   (165 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/8/15 | پذیرش: 1404/4/11 | انتشار: 1404/5/11
فهرست منابع
1. Hosseinnia M, Mazaheri MA, Heydari Z. Educational intervention of parents and teachers for children with attention deficit hyperactivity disorder. J Educ Health Promot. 2024 Feb 1;13(1):53. [Link] [DOI:10.4103/jehp.jehp_1816_22]
2. Betancourt JA, Alderson RM, Roberts DK, Bullard CC. Self-esteem in children and adolescents with and without attention-deficit/hyperactivity disorder: A meta-analytic review. Clin Psychol Rev. 2024 Jan 21:102394. [Link] [DOI:10.1016/j.cpr.2024.102394]
3. George BB, Dangroo AA, Sahu KK, Arun P. Stress, coping, and resilience among mothers of children with attention deficit hyperactivity disorder. Indian Journal of Psychiatric Social Work. 2024 Jul 11:17-27. [Link] [DOI:10.29120/ijpsw.2024.v15.i1.614]
4. Mesfin W, Habtamu K. Challenges and coping mechanisms of parents of children with attention deficit hyperactivity disorder in Addis Ababa, Ethiopia: a qualitative study. BMC psychology. 2024 Jun 17;12(1):354. [Link] [DOI:10.1186/s40359-024-01828-0]
5. Ko W, Jeong H. Association between children with attention-deficit hyperactivity disorder and parental mental health: Data from the 2011-2020 Korea National Health and Nutrition Examination Survey. J Affect Disordn. 2024 Apr 1; 350:544-9. [Link] [DOI:10.1016/j.jad.2024.01.123]
6. Musazadeh Moghaddam H, Arjmandnia A A, Afrooz G A, Ghobari-Bonab B. Effectiveness of Cognitive Rehabilitation Program Based on Prospective Memory on the Attention Rate in the Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). J Child Ment Health 2021; 7 (4) :248-263. [Persian]. [Link] [DOI:10.52547/jcmh.7.4.16]
7. Melegari MG, Muratori P, Bruni O, Donolato E, Giallonardo M, Mammarella I. Externalizing and internalizing behaviors in children with ADHD during lockdown for COVID-19: the role of parental emotions, parenting strategies, and breaking lockdown rules. Children. 2022 Jun 20;9(6):923. [Link] [DOI:10.3390/children9060923]
8. Rostami R, Dehghani Arani F. Comparison of internalizing and externalizing problems in inattentive and combined subtypes of attention deficit/hyperactivity disorder. Journal of psychological science. 2020 Nov 10;19(96):1547-56. [Link]
9. Lau TW, Lim CG, Acharryya S, Lim-Ashworth N, Tan YR, Fung SS. Gender differences in externalizing and internalizing problems in Singaporean children and adolescents with attention-deficit/hyperactivity disorder. Child Adolesc Psychiatry Ment Health. 2021 Dec; 15:1-1. [Link] [DOI:10.1186/s13034-021-00356-8]
10. Sevincok D, Ozbay HC, Ozbek MM, Tunagur MT, Aksu H. ADHD symptoms in relation to internalizing and externalizing symptoms in children: The mediating role of sluggish cognitive tempo. Nord J Psychiatry. 2020 May 1;74(4):265-72. [Link] [DOI:10.1080/08039488.2019.1697746]
11. Manna G, Musso P, Kopala-Sibley DC, Cassibba R, Falgares G. The moderating effect of attachment styles on the relationships between maltreatment experiences and internalizing and externalizing problems among adolescents: implications for custody issues. J Fam Trauma Child Custody Child Dev. 2020 Apr 2;17(2):161-88. [Link] [DOI:10.1080/26904586.2020.1767013]
12. Fuentes-Balderrama J, Turnbull-Plaza B, Ojeda-García A, Parra-Cardona JR, Cruz del Castillo C, Díaz-Loving R, Von Mohr M. Insecure attachment to parents as a contributor to internalizing and externalizing problem behaviors in Mexican preadolescents. Trends Psychol. 2023 Mar;31(1):105-22. [Link] [DOI:10.1007/s43076-021-00125-8]
13. Mohammadi H, Naderi Nobandegani Z, Asadi S, Sadeghiyeh T. The mediating Role of Reflective Functioning Dimensions in the Relationship Between Parental Insecure Attachment Styles and Parenting Stress in Parents of Child with Attention Deficit-Hyperactivity Disorder. Psychology of Exceptional Individuals. 2023 Dec 22;13(52):1-30. [Persian]. [Link]
14. Coutinho VM, Queiroga BA, Souza RC. Attachment style in children with chronic diseases: a comprehensive review. Rev Paul Pediatr. 2020 May 8;38:e2018308.[Link] [DOI:10.1590/1984-0462/2020/38/2018308]
15. Cavicchioli M, Stefanazzi C, Tobia V, Ogliari A. The role of attachment styles in attention-deficit hyperactivity disorder: A meta-analytic review from the perspective of a transactional development model. Eur J Dev Psychol. 2023 May 4;20(3):436-64. [Link] [DOI:10.1080/17405629.2022.2069095]
16. Alavi M, Latif AA, Ninggal MT, Mustaffa MS, Amini M. Family functioning and attachment among young adults in western and non-western societies. The Journal of Psychology. 2020 Jul 3;154(5):346-66. [Link] [DOI:10.1080/00223980.2020.1754153]
17. Sechi C, Vismara L, Brennstuhl MJ, Tarquinio C, Lucarelli L. Adult attachment styles, self-esteem, and quality of life in women with fibromyalgia. Health psychology open. 2020 Aug;7(2):2055102920947921. [Link] [DOI:10.1177/2055102920947921]
18. Musetti A, Zagaria A, Pezzi M, Fante C, Dioni B, Raffin C, Manari T, Lenzo V, Picione RD. Parental quality of life, child adjustment and adult attachment in parents of children and adolescents with Autism Spectrum Disorder. Res Dev Disabil. 2024 Mar 1; 146:104684. [Link] [DOI:10.1016/j.ridd.2024.104684]
19. Ringer N, Wilder J, Scheja M, Gustavsson A. Managing children with challenging behaviours. Parents' meaning-making processes in relation to their children's ADHD diagnosis. Intl J Disabil Dev Educ. 2020 Jul 3;67(4):376-92. [Link] [DOI:10.1080/1034912X.2019.1596228]
20. Lussier-Desrochers D, Massé L, Simonato I, Lachapelle Y, Godin-Tremblay V, Lemieux A. Evaluation of the Effect of a Serious Game on the Performance of Daily Routines by Autistic and ADHD Children. Adv Neurodev Disord. 2023 Dec;7(4):566-78. [Link] [DOI:10.1007/s41252-023-00319-4]
21. Peasgood T, Bhardwaj A, Brazier JE, Biggs K, Coghill D, Daley D, Cooper CL, De Silva C, Harpin V, Hodgkins P, Nadkarni A. What is the health and well-being burden for parents living with a child with ADHD in the United Kingdom?. J Atten Disord. 2021 Dec;25(14):1962-76. [Link] [DOI:10.1177/1087054720925899]
22. Bater LR, Jordan SS. Child routines and self-regulation serially mediate parenting practices and externalizing problems in preschool children. In Child & Youth Care Forum 2017 Apr (Vol. 46, pp. 243-259). Springer US. [Link] [DOI:10.1007/s10566-016-9377-7]
23. Larsen KL, Jordan SS. Organized chaos: Daily routines link household chaos and child behavior problems. J Child Fam Stud. 2020 Apr; 29:1094-107. [Link] [DOI:10.1007/s10826-019-01645-9]
24. Hosokawa R, Tomozawa R, Katsura T. Associations between family routines, family relationships, and children's behavior. J Child Fam Stud. 2023 Dec;32(12):3988-98. [Link] [DOI:10.1007/s10826-023-02687-w]
25. Cohen J. Statistical power analysis for behavioral sciences. Academic press; 2013 Sep 3. [Link] [DOI:10.4324/9780203771587]
26. Collins NL. Revised adult attachment scale. Behavior therapy. 1996. [Link] [DOI:10.1037/t19162-000]
27. Teixeira RC, Ferreira JH, Howat-Rodrigues AB. Collins and Read revised adult attachment scale (RAAS) validity evidences. Psico. 2019 Aug 1;50(2):e29567-.[Link] [DOI:10.15448/1980-8623.2019.2.29567]
28. Izadi M, Rezaee A M, Zahiredin A, Mohsenzadeh Y. The Relationship Between Early Maladaptive Schemas, Attachment and Marital Satisfaction with Applicants for Separation. aumj 2018; 7 (3-supple) :61-72 [Persian]. [Link] [DOI:10.29252/aums.7.7:supplement.3-supple.61]
29. Achenbach TM, Edelbrock C. Child behavior checklist. Burlington (vt). 1991; 7:371-92. [Link]
30. Minaee A. Adaptation and standardization of Child Behavior Checklist, Youth Self-report, and Teacher's Report Forms. JOEC 2006; 6 (1) :529-558. [Link]
31. Aghasi RM, Boubi M, Fard FD. Predicting children's internalized behavioral problems based on family function mediated by attachment style. Journal of Psychological Science. 2020 Jan 1;18(84):2311-8. .[Persian]. [Link]
32. McCubbin HI, McCubbin M, Thompson AI. Family time and routines index. Family assessment inventories for research and practice. 1987:133-41. [Link]
33. Jamshidian E, Mirzaei H, Hosseini SA, Hosseinzadeh S, Farzad M. Validity and Reliability of Family Time and Routines Index in the Families of Children with Autism. Archives of Rehabilitation. 2019 Jul 10;20(2):158-73. [Persian]. [Link] [DOI:10.32598/rj.20.2.158]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abdollahi S, Vakili S, Kashani Vahid L, Azizi M P. Developing a structural model of internalizing and externalizing behavioral problems in children with attention deficit- hyperactivity disorder based on attachment styles with the mediating role of typical family behaviors. J Child Ment Health 2025; 12 (2) : 3
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1466-fa.html

عبداللهی شیرین، وکیلی سمیرا، کاشانی وحید لیلا، عزیزی محمد پارسا. تدوین مدل ساختاری مشکلات رفتاری درون‌نمود و برون‌نمود در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی‌ توجه- فزون‌کنشی بر ‌اساس سبک‌‌های دلبستگی با نقش میانجی رفتارهای معمول خانواده. فصلنامه سلامت روان کودک. 1404; 12 (2) :33-50

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1466-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 2 - ( دوره دوازدهم شماره دوم تابستان 1404 - 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4718