1- گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران 2- گروه روانشناسی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده: (154 مشاهده)
زمینه و هدف:کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه - فزونکنشی، تأثیرات عمیقی بر نظام روانی و عملکرد خانواده میگذارد. بنابراین هدف پژوهش حاضر، تدوین مدل ساختاری مشکلات رفتاری دروننمود و بروننمود در والدین کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه- فزونکنشی بر اساس سبکهای دلبستگی با نقش میانجی رفتارهای معمول خانواده است. روش:روش پژوهش حاضر توصیفی - همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی والدین کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه_ فزونکنشی مراجعهکننده به مراکز خدمات روانشناسی منطقه یک شهر تهران در سال 1402 بودند. تعداد 276 نفر از جامعه مذکور به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس تجدید نظرشده دلبستگی بزرگسالان (کولینز و رید،1990)، سیاهه مشکلات رفتاری کودکان (فرم والدین) (آخنباخ، 1991)، و پرسشنامه زمان و روالهای رایج روزمره خانواده (کوبین و تامپسون، 1987) بود. دادهها با روش الگوی معادلات ساختاری و نرمافزار SPSS27 و SmartPLS4 تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد مسیر بین دلبستگی اضطرابی براساس نقش میانجی رفتارهای معمول خانواده بر روی رفتارهای مشکلساز دروننمود (004/0 =p، 096/0=r) و رفتارهای مشکلساز بروننمود (005/0 =p، 059/0=r) مثبت و معنادار بود. همچنین مسیر بین دلبستگی ایمن براساس نقش میانجی رفتارهای معمول خانواده بر رفتارهای مشکلساز دروننمود (005/0 =p، 081/0- =r) و رفتارهای مشکلساز بروننمود (016/0 =p، 050/0- =r)، منفی و در سطح 05/0 معنادار بود. نتیجهگیری:براساس نتایج بهدست آمده، با کاهش سبک دلبستگی اضطرابی، افزایش دلبستگی ایمن، و رفتارهای معمول خانواده میتوان رفتارهای مشکلساز دروننمود وبروننمود را کاهش داد. نقش دلبستگی ایمن در افزایش رفتارهای معمول خانواده و نقش دلبستگی ناایمن در کاهش آن، لزوم توجه به سبک دلبستگی را در این پژوهش مورد تأکید قرار میدهد.
Abdollahi S, Vakili S, Kashani L, Azizi M P. Developing a structural model of internalizing and externalizing behavioral problems in children with attention deficit- hyperactivity disorder based on attachment styles with the mediating role of typical family behaviors. J Child Ment Health 2025; 12 (2) : 3 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1466-fa.html
عبداللهی شیرین، وکیلی سمیرا، کاشانی لیلا، عزیزی محمد پارسا. تدوین مدل ساختاری مشکلات رفتاری دروننمود و بروننمود در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه- فزونکنشی بر اساس سبکهای دلبستگی با نقش میانجی رفتارهای معمول خانواده. فصلنامه سلامت روان کودک. 1404; 12 (2) :33-50