[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مهمترین ناشران داخلی و خارجی::
مهمترین مراکز درمانی روانشناسی و انجمن های علمی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 12، شماره 1 - ( دوره دوازدهم شماره اول بهار 1404 - 1404 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 67-54 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش نظریه انتخاب بر پایستگی تحصیلی و نشاط ذهنی دانش‌آموزان
طیبه یگانه*
گروه مشاوره و آموزش خانواده، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تهران، ایران
چکیده:   (37 مشاهده)
زمینه و هدف: دانش ­آموزان مهم­ترین رکن نظام آموزش و پرورش کشور هستند. بررسی آموزش­های روان­شناختی با هدف ارتقای سطح سلامت روان دانش­آموزان در تمامی جوامع توسعه­یافته و در حال توسعه موضوعی بسیار مهم در نظر گرفته می­شود. بدین ترتیب این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش نظریه انتخاب بر پایستگی تحصیلی و نشاط ذهنی دانش­آموزان انجام شد.
روش­: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه اجرا از نوع شبه­تجربی با طرح پیش­آزمون-پس­آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل دانش­آموزان پسر دوره دوم ابتدایی شهر تهران بود که از مرداد تا آبان 1403 برای مشاوره به دو مرکز خدمات روان­شناختی شهر تهران مراجعه کرده بودند. حجم نمونه تعداد 34 نفر دانش­آموز از جامعه آماری مذکور بود که به شیوه نمونه­گیری دردسترس و با رعایت ملاک­های ورود و خروج و داوطلبانه انتخاب شدند و به روش تصادفی ساده در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (17 نفر) جایدهی شدند. گروه آزمایش تحت آموزش برنامه نظریه انتخاب گلسر (1999) به مدت 10 جلسه قرار گرفتند در حالی که گروه گواه این آموزش را دریافت نکردند. ابزار گردآوری داده­ها پرسشنامه پایستگی تحصیلی (مارتین و مارش، 2008) و پرسشنامه نشاط ذهنی (رایان و فردریـک، 1997) بود. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک­متغیری و با نرم­افزار 25SPSS-  انجام شد.
یافته­ ها: بین دو گروه آزمایش و گواه از لحاظ پایستگی تحصیلی (518/14=F) و نشاط ذهنی (990/5 =F) در سطح 05/0 تفاوت معنادار آماری وجود دارد.
نتیجه­ گیری: با توجه به این نتیجه از پژوهش حاضر می­توان گفت نظریه انتخاب به دانش­آموزان کمک می­کند با اتخاذ انتخاب­های سازنده­تر به میزان بیشتری از پایستگی تحصیلی و نشاط ذهنی دست یابند.
شماره‌ی مقاله: 4
واژه‌های کلیدی: نظریه انتخاب، پایستگی تحصیلی، نشاط ذهنی، دانش‌آموزان
متن کامل [PDF 1457 kb]   (14 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/11/30 | پذیرش: 1404/4/11 | انتشار: 1404/4/11
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yeganeh T. The effectiveness of choice theory training on academic buoyancy and subjective vitality of students. J Child Ment Health 2025; 12 (1) : 4
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1492-fa.html

یگانه طیبه. اثربخشی آموزش نظریه انتخاب بر پایستگی تحصیلی و نشاط ذهنی دانش‌آموزان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1404; 12 (1) :54-67

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1492-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 1 - ( دوره دوازدهم شماره اول بهار 1404 - 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4714