[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مهمترین ناشران داخلی و خارجی::
مهمترین مراکز درمانی روانشناسی و انجمن های علمی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 12، شماره 1 - ( دوره دوازدهم شماره اول بهار 1404 - 1404 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 67-54 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش نظریه انتخاب بر پایستگی تحصیلی و نشاط ذهنی دانش‌آموزان
طیبه یگانه*
گروه مشاوره و آموزش خانواده، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تهران، ایران
چکیده:   (301 مشاهده)
زمینه و هدف: دانش ­آموزان مهم­ترین رکن نظام آموزش و پرورش کشور هستند. بررسی آموزش­های روان­شناختی با هدف ارتقای سطح سلامت روان دانش­آموزان در تمامی جوامع توسعه­یافته و در حال توسعه موضوعی بسیار مهم در نظر گرفته می­شود. بدین ترتیب این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش نظریه انتخاب بر پایستگی تحصیلی و نشاط ذهنی دانش­آموزان انجام شد.
روش­: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه اجرا از نوع شبه­تجربی با طرح پیش­آزمون-پس­آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل دانش­آموزان پسر دوره دوم ابتدایی شهر تهران بود که از مرداد تا آبان 1403 برای مشاوره به دو مرکز خدمات روان­شناختی شهر تهران مراجعه کرده بودند. حجم نمونه تعداد 34 نفر دانش­آموز از جامعه آماری مذکور بود که به شیوه نمونه­گیری دردسترس و با رعایت ملاک­های ورود و خروج و داوطلبانه انتخاب شدند و به روش تصادفی ساده در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (17 نفر) جایدهی شدند. گروه آزمایش تحت آموزش برنامه نظریه انتخاب گلسر (1999) به مدت 10 جلسه قرار گرفتند در حالی که گروه گواه این آموزش را دریافت نکردند. ابزار گردآوری داده­ها پرسشنامه پایستگی تحصیلی (مارتین و مارش، 2008) و پرسشنامه نشاط ذهنی (رایان و فردریـک، 1997) بود. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک­متغیری و با نرم­افزار 25SPSS-  انجام شد.
یافته­ ها: بین دو گروه آزمایش و گواه از لحاظ پایستگی تحصیلی (518/14=F) و نشاط ذهنی (990/5 =F) در سطح 05/0 تفاوت معنادار آماری وجود دارد.
نتیجه­ گیری: با توجه به این نتیجه از پژوهش حاضر می­توان گفت نظریه انتخاب به دانش­آموزان کمک می­کند با اتخاذ انتخاب­های سازنده­تر به میزان بیشتری از پایستگی تحصیلی و نشاط ذهنی دست یابند.
شماره‌ی مقاله: 4
واژه‌های کلیدی: نظریه انتخاب، پایستگی تحصیلی، نشاط ذهنی، دانش‌آموزان
متن کامل [PDF 1437 kb]   (191 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/10/17 | پذیرش: 1403/12/26 | انتشار: 1404/4/11
فهرست منابع
1. Stuber F, Seifried-Dübon T, Rieger MA, Gündel H, Ruhle S, Zipfel S, Junne F. The effectiveness of health-oriented leadership interventions for the improvement of mental health of employees in the health care sector: a systematic review. Int Arch Occup Environ Health. 2021;94(2):203-220. [Link] [DOI:10.1007/s00420-020-01583-w]
2. Lavrijsen J, Vansteenkiste M, Boncquet M, Verschueren K. Does motivation predict changes in academic achievement beyond intelligence and personality? A multi theoretical perspective. J. Educ. Psychol. 2022;114(4):772-90. [Link] [DOI:10.1037/edu0000666]
3. Martin AJ, Marsh HW. Academic buoyancy: Towards an understanding of students' everyday academic resilience. J Sch Psychol. 2008;46(1):53-83. [Link] [DOI:10.1016/j.jsp.2007.01.002]
4. Colmar S, Liem G, Connor, & Martin A. Exploring the relationships between academic buoyancy, academic self-concept, and academic performance: a study of mathematics and reading among primary school students. Educ. Psychol. 2019; 39(8): 1068-1089. [Link] [DOI:10.1080/01443410.2019.1617409]
5. Putwain DW, Jansen In de Wal J, van Alphen T. Academic Buoyancy: Overcoming Test Anxiety and Setbacks. J Intell. 2023;11(3):42. [Link] [DOI:10.3390/jintelligence11030042]
6. Khojasteh Abbasi F, Tarverdi H, & Younesi J. Cognitive and metacognitive strategies, and academic buoyancy: Effects and analysis. IJHS. 2022; 6(3): 4046-4060. [Link] [DOI:10.53730/ijhs.v6nS3.6660]
7. Hirvonen R, Putwain DW, Määttä S, Ahonen T, & Kiuru N. The role of academic buoyancy and emotions in students' learning‐related expectations and behaviors in primary school. BJEP. 2020;90(4), 948-963. [Link] [DOI:10.1111/bjep.12336]
8. Ryan RM, & Frederick C. On energy, personality, and health: Subjective vitality as a dynamic reflection of well‐being. J Pers.1997; 65(3): 529-565. [Link] [DOI:10.1111/j.1467-6494.1997.tb00326.x]
9. Strijk JE, Wendel-Vos GCW, Picavet HSJ, Hofstetter H, Hildebrandt VH. Wat is vitaliteit en hoe is het te meten? Kerndimensies van vitaliteit en de Neder landse Vitaliteitsmeter. Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen. 2015;93(1):32-40. [Link] [DOI:10.1007/s12508-015-0013-y]
10. Lavrusheva O. The concept of vitality. Review of the vitality-related research domain. New Ideas in Psychology. 2020; 56: 100752. [Link] [DOI:10.1016/j.newideapsych.2019.100752]
11. Wörtler B, Van Yperen NW, Mascareño JM, Barelds DPH. The Link Between Employees' Sense of Vitality and Proactivity: Investigating the Moderating Role of Personal Fear of Invalidity. Front Psychol. 2020; 11: 2169. [Link] [DOI:10.3389/fpsyg.2020.02169]
12. Ryan RM, & Deci EL. From ego depletion to vitality: Theory and findings concerning the facilitation of energy available to the self. Soc. Personal Psychol. Compass.2008; 2(2): 702-717. [Link] [DOI:10.1111/j.1751-9004.2008.00098.x]
13. Muraven M، Gagné M & Rosman H. Helpful self-control: Autonomy support، vitality، and depletion. JESP. 2008; 44(3): 573-585. [Link] [DOI:10.1016/j.jesp.2007.10.008]
14. Pap Z، Vîrgă D، Notelaers G، & Maricuțoiu L. A multilevel model of job insecurity and engagement. JMP. 2020; 35(7/8): 529-541. [Link] [DOI:10.1108/JMP-02-2020-0089]
15. Ying Keat C & Zainal SRM. Moderating Role of Employee Vitality in the Relationship Between Transformational Leadership and Job Performance. Kurdish Studies. 2024; 12(1) :70-90. [Link]
16. Atwater L, & Carmeli A. Leader-member exchange, feelings of energy, and involvement in creative work. Leadersh. Q. 2009; 20(3): 264-275.‌ [Link] [DOI:10.1016/j.leaqua.2007.07.009]
17. Diri TV، & Don-Baridam LQ. Building Organizational Vitality from the Inside Out: A Human Resource Development Perspective. Smartify: Journal of Smart Education and Pedagogy. 2024; 1(1): 10-27. [Link]
18. Glasser, W. Choice Theory-A New Psychology of Personal Freedom Harper Collins Publishers (1999).‌ [Link]
19. Othman MNH, Jusoh AJ, & Arip MASM. Validity and Reliability of the Choice Theory Reality Therapy Group Guidance Module for School Truancy. IJ-ARPED. 2024; 13(3):3915-3936. [Link] [DOI:10.6007/IJARPED/v13-i3/22403]
20. Casstevens WJ. Using reality therapy and choice theory in health and wellness program development within psychiatric psychosocial rehabilitation agencies. International Journal of Choice Theory and Reality Therapy. 2010; 29(2): 55.‌ [Link]
21. Peterson AV. 'Choice Theory and Reality Therapy', TCA Journal; 28(1): 41-49. [Link] [DOI:10.1080/15564223.2000.12034563]
22. Saffari Bidhendi s, Asadzadeh H, Farrokhi n, Dortaj F, Efficacy of Training Self-Compassion on High School Students' School Phobia. Medical Journal of Mashhad university of Medical Sciences.2021; 64(2):3004-3013. [Persian]. [Link]
23. Miloff A, Lindner P, Dafgård P, et al. Automated virtual reality exposure therapy for spider phobia vs. in-vivo one-session treatment: A randomized non-inferiority trial. Behav Res Ther. 2019; 118:130-140. [Link] [DOI:10.1016/j.brat.2019.04.004]
24. Brysbaert M. How Many Participants Do We Have to Include in Properly Powered Experiments? A Tutorial of Power Analysis with Reference Tables. J Cogn. 2019;2(1):16. [Link] [DOI:10.5334/joc.72]
25. Razavi Motlagh SF, Naderi F, Marashian FS, Zargar Shirazi F. Factors affecting academic buoyancy mediated by academic flourishing in female 12th graders in Shiraz, Iran. The Journal of New Thoughts on Education. 2022; 18(4): 101-121. [Persian] [Link]
26. Tanhaye Reshvanloo F, keramati R, kareshki H, Torkamani, M. Factor Structure and Gender Invariance of Subjective Vitality Scale in students. J. Appl. Psychol. Res. 2018; 9(3): 1-14. [Persian] [Link]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yeganeh T. The effectiveness of choice theory training on academic buoyancy and subjective vitality of students. J Child Ment Health 2025; 12 (1) : 4
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1492-fa.html

یگانه طیبه. اثربخشی آموزش نظریه انتخاب بر پایستگی تحصیلی و نشاط ذهنی دانش‌آموزان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1404; 12 (1) :54-67

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1492-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 1 - ( دوره دوازدهم شماره اول بهار 1404 - 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4714