گروه مشاوره و آموزش خانواده، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تهران، ایران
چکیده: (37 مشاهده)
زمینه و هدف:دانش آموزان مهمترین رکن نظام آموزش و پرورش کشور هستند. بررسی آموزشهای روانشناختی با هدف ارتقای سطح سلامت روان دانشآموزان در تمامی جوامع توسعهیافته و در حال توسعه موضوعی بسیار مهم در نظر گرفته میشود. بدین ترتیب این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش نظریه انتخاب بر پایستگی تحصیلی و نشاط ذهنی دانشآموزان انجام شد. روش:این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه اجرا از نوع شبهتجربی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان پسر دوره دوم ابتدایی شهر تهران بود که از مرداد تا آبان 1403 برای مشاوره به دو مرکز خدمات روانشناختی شهر تهران مراجعه کرده بودند. حجم نمونه تعداد 34 نفر دانشآموز از جامعه آماری مذکور بود که به شیوه نمونهگیری دردسترس و با رعایت ملاکهای ورود و خروج و داوطلبانه انتخاب شدند و به روش تصادفی ساده در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (17 نفر) جایدهی شدند. گروه آزمایش تحت آموزش برنامه نظریه انتخاب گلسر (1999) به مدت 10 جلسه قرار گرفتند در حالی که گروه گواه این آموزش را دریافت نکردند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه پایستگی تحصیلی (مارتین و مارش، 2008) و پرسشنامه نشاط ذهنی (رایان و فردریـک، 1997) بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تکمتغیری و با نرمافزار 25SPSS- انجام شد. یافته ها:بین دو گروه آزمایش و گواه از لحاظ پایستگی تحصیلی (518/14=F) و نشاط ذهنی (990/5 =F) در سطح 05/0 تفاوت معنادار آماری وجود دارد. نتیجه گیری:با توجه به این نتیجه از پژوهش حاضر میتوان گفت نظریه انتخاب به دانشآموزان کمک میکند با اتخاذ انتخابهای سازندهتر به میزان بیشتری از پایستگی تحصیلی و نشاط ذهنی دست یابند.
Yeganeh T. The effectiveness of choice theory training on academic buoyancy and subjective vitality of students. J Child Ment Health 2025; 12 (1) : 4 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1492-fa.html
یگانه طیبه. اثربخشی آموزش نظریه انتخاب بر پایستگی تحصیلی و نشاط ذهنی دانشآموزان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1404; 12 (1) :54-67