[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مهمترین ناشران داخلی و خارجی::
مهمترین مراکز درمانی روانشناسی و انجمن های علمی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 12، شماره 2 - ( دوره دوازدهم شماره دوم تابستان 1404 - 1404 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 69-51 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی درمان چندسیستمی و طرحواره‌درمانی مبتنی بر آموزش مادران بر واکنش‌پذیری بین ‌فردی در نوجوانان دختر دارای رفتارهای جامعه‌ستیز
مهناز شهبازپور1 ، سیده مریم موسوی*1 ، سامره اسدی مجره1
1- گروه روان‌شناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
چکیده:   (98 مشاهده)
زمینه و هدف: پژوهش‌های اخیر حاکی از آن است که نوجوانان  جامعه‌ستیز  در واکنش‌پذیری بین ‌فردی دچار مشکل هستند. بدین ترتیب، پژوهش حاضر با  هدف مقایسه اثربخشی درمان چندسیستمی و طرحواره‌درمانی مبتنی بر آموزش مادران بر واکنش‌پذیری بین ‌فردی در نوجوانان دختر دارای رفتارهای جامعه‌ستیز انجام شد.
روش: این پژوهش از نوع  شبه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون_  پس‌آزمون با دو گروه آزمایش و یک گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی  دانش‌‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم 4 مدرسه دولتی دخترانه شهرکرج در سال تحصیلی 1402_ 1403 بود. از میان 520  دانش‌آموز این مدارس،  30  نوجوان دارای رفتارهای جامعه‌ستیز براساس نمره برش 27 در پرسشنامه جامعه‌ستیزی لونسون به عنوان نمونه پژوهش با روش در دسترس، انتخاب شدند و به صورت تصادفی در سه گروه (در هر گروه 10 نفر) جایدهی شدند. گروه آزمایش یکم  به مدت 12 جلسه هفتگی درمان چندسیستمی و گروه آزمایش دوم به مدت 12 جلسه هفتگی طرحواره‌درماتی  به صورت گروهی شرکت کردند، در حالی که گروه گواه آموزش‌های معمول مرکز آموزشی خود را دریافت می‌کردند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل مقیاس خودسنجی جامعه‌ستیزی (لونسون، ۱۹۹۵) و مقیاس واکنش‌پذیری بین‌‌فردی (دیویس، ۱۹۸۳) بود. داده‌ها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری و آزمون تعقیبی بن‌فرونی با نرم‌افزار SPSS-24   تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که هر دو روش درمان چندسیستمی و طرحواره‌درمانی مبتنی بر آموزش مادران در مقایسه با گروه گواه در واکنش‌پذیری بین‌فردی  مؤثر بوده است (001/0>p). با این وجود، درمان چندسیستمی بیشتر از طرحواره‌درمانی بر بهبود واکنش‌پذیری بین‌فردی در نوجوانان دختر جامعه‌ستیز اثر داشته است (001/0>p).
نتیجه‌گیری: براساس نتایج به‌دست آمده، درمان چندسیستمی روش مؤثرتری برای مقابله با پیامدهای روان‌شناختی دانش‌آموزان با رفتارهای جامعه‌ستیز است. بنابراین از این درمان‌ها می‌توان به عنوان یک روش مکمل در کنار سایر روش‌های دیگر در درمان و برنامه‌های پیشگیرانه استفاده کرد.
شماره‌ی مقاله: 4
واژه‌های کلیدی: رفتارهای جامعه‌ستیزی، درمان چندسیستمی، طرحواره‌درمانی، واکنش‌پذیری بین‌‌فردی، نوجوانان دختر
متن کامل [PDF 1521 kb]   (31 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/2/19 | پذیرش: 1404/4/17 | انتشار: 1404/5/18
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahbazpour M, Mousavi S M, Asadi Majreh S. Comparison of the effectiveness of multisystemic therapy and schema therapy based on mothers' training on interpersonal reactivity in adolescent girls with psychopathic behaviors. J Child Ment Health 2025; 12 (2) : 4
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1502-fa.html

شهبازپور مهناز، موسوی سیده مریم، اسدی مجره سامره. مقایسه اثربخشی درمان چندسیستمی و طرحواره‌درمانی مبتنی بر آموزش مادران بر واکنش‌پذیری بین ‌فردی در نوجوانان دختر دارای رفتارهای جامعه‌ستیز. فصلنامه سلامت روان کودک. 1404; 12 (2) :51-69

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1502-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 2 - ( دوره دوازدهم شماره دوم تابستان 1404 - 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4714