[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مهمترین ناشران داخلی و خارجی::
مهمترین مراکز درمانی روانشناسی و انجمن های علمی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 12، شماره 3 - ( دوره دوازدهم شماره سوم پاییز 1404 - 1404 ) ::
جلد 12 شماره 3 صفحات 58-45 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی مبتنی بر الگوی شناختی پردازش اطلاعات اجتماعی بر کاهش مشکلات رفتاری دانش‌آموزان کم توان ذهنی
فاطمه حسینی1 ، مجید صدوقی*1
1- گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، ایران
چکیده:   (645 مشاهده)
   زمینه و هدف: افراد کم­توان ذهنی افزون ­بر مشکلاتی در زمینه­ یادگیری و تحصیل، دارای مشکلات رفتاری ناشی از ضعف در فرایندهای شناختی اجتماعی نیز هستند. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی مدل شناختی پردازش اطلاعات اجتماعی بر کاهش مشکلات رفتاری دانش ­آموزان با کم­توانی ذهنی انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر از نوع شبه‌تجربی با طرح پیش ­آزمون- پس ­آزمون با گروه گواه و پیگیری دو‌ماهه بود. جامعه آماری این مطالعه شامل تمامی دانش­آموزان دختر ۹ تا ۱۳ سال با کم­ توانی ذهنی شهر اراک در سال 1403 بود. تعداد 36 نفر از این دانش­ آموزان با بهره هوشی 55 تا 70 از یکی از مدارس استثنایی به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به­صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 18 نفر) قرار گرفتند. برای جمع‌آوری داده‌ها در مرحله پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری از آخررین نسخه اعتباریابی شده پرسشنامه مشکلات رفتاری- فرم معلمان (راتر، 1967) در ایران استفاده شد. گروه آزمایش طی ۱۵ جلسه­۶۰ دقیقه ­ای برنامه آموزشی مهارت اجتماعی را بر اساس مدل شناختی اجتماعی کرک و داج دریافت کردند و گروه گواه در فهرست انتظار بودند.
یافته ­ها: نتایج تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر نشان داد آموزش مهارت اجتماعی بر کاهش مشکلات رفتاری دانش ­آموزان اثربخش بود (598/0=
η2 ، 001/0=p، 57/50=(68، 2)F).
نتیجه­ گیری: آموزش مهارت‌های اجتماعی مبتنی بر مدل شناختی پردازش اطلاعات اجتماعی توانسته است با بهبود در مراحل پردازش شناختی از جمله تفسیر دقیق‌تر نشانه‌های اجتماعی، انتخاب پاسخ‌های سازش‌یافته‌تر و تقویت مهارت‌های حل مسئله اجتماعی، به کاهش مشکلات رفتاری دانش‌آموزان دختر با کم‌توانی ذهنی منجر شود؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود از این مدل آموزشی در مدارس به‌عنوان روی‌آوردی مؤثر برای کاهش مشکلات رفتاری و ارتقای سازش‌یافتگی اجتماعی کودکان کم‌توان ذهنی استفاده شود.
   
شماره‌ی مقاله: 4
واژه‌های کلیدی: مدل شناختی پردازش اطلاعات اجتماعی، مشکلات رفتاری، کم توانی ذهنی، آموزش مهارت‌های اجتماعی
متن کامل [PDF 1536 kb]   (116 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/3/8 | پذیرش: 1404/7/22 | انتشار: 1404/7/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseini F, Sadoughi M. Effectiveness of social skills training based on the cognitive model of social information processing in reducing behavioral problems among students with intellectual disabilities. J Child Ment Health 2025; 12 (3) : 4
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1507-fa.html

حسینی فاطمه، صدوقی مجید. اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی مبتنی بر الگوی شناختی پردازش اطلاعات اجتماعی بر کاهش مشکلات رفتاری دانش‌آموزان کم توان ذهنی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1404; 12 (3) :45-58

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1507-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 3 - ( دوره دوازدهم شماره سوم پاییز 1404 - 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.11 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4725