[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 5، شماره 1 - ( دوره پنجم شماره اول بهار 1397 - 1397 ) ::
جلد 5 شماره 1 صفحات 104-92 برگشت به فهرست نسخه ها
تجارب انگیزشی و اجتماعی دانش‌آموزان از روش یادگیری مشارکتی جیگ ساو: یک مطالعه کیفی
جواد امانی ساری بگلو* 1، محسن بابایی سنگلجی2 ، یوسف ادیب1 ، اسکندر فتحی آذر1
1- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز
2- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
چکیده:   (3179 مشاهده)
زمینه و هدف: روش یادگیری مشارکتی به عنوان راهبرد آموزشی مؤثر مورد تأکید پژوهشگران قرار گرفته است اما پژوهش­ های کیفی اندکی در مورد نتایج حاصل از بکارگیری آن وجود دارد. بنابراین بررسی تجربه یادگیری مشارکتی در دانش ­آموزان می­ تواند در شناخت راه کارهای افزایش بهره­ وری و کارآیی این روش مؤثر باشد. هدف از این مطالعه، تبیین تجارب دانش ­آموزان از یادگیری مشارکتی جیگ­ ساو بود.
روش: در این مطالعه کیفی 17 نفر از دانش ­آموزان دوره متوسطه که درس روان­ شناسی را به روش جیگ­ ساو آموزش دیده بودند، شرکت داشتند. شیوه جمع­ آوری اطلاعات به صورت مصاحبه ساختارنایافته و نیمه ­ساختار بود. هم زمان با پیاده ­سازی متن مصاحبه، تجزیه و تحلیل داده­ ها، استخراج و طبقه­ بندی درون­مایه ­ها انجام شد.
یافته­ ها: داده­ های پژوهش با روش هفت­مرحله ­ای کلایزی (1987) تجزیه و تحلیل شد. مضمون­ های اصلی استخراج‌شده از تحلیل داده‌ها شامل 5 مضمون انگیزش درونی، مهارت­ های اجتماعی، یادگیری، عوامل تسهیل­ کننده، و عوامل بازدارنده بودند.
نتیجه­ گیری: درون­مایه ­های اصلی استخراج ­شده از تحلیل داده­ ها نشان داد که روش یادگیری مشارکتی جیگ ­ساو به عنوان یک روش یادگیری فعال، از انگیزش درونی، یادگیری عمیق و مهارت­ های اجتماعی دانش ­آموزان حمایت می­ کند. همچنین در این روش، محیط از آزادی عمل دانش­ آموزان حمایت کرده و یادگیری آنها را تسهیل می­ کند. بر اساس دیدگاه دانش ­آموزان، وجود بی­ نظمی، فقدان انگیزش، و ناآشنایی با این روش از جمله عواملی هستند که اثربخشی این شیوه را کاهش می­دهند.
واژه‌های کلیدی: الگوهای تدریس، یادگیری مشارکتی، روش جیگ ساو، پدیدارشناسی
متن کامل [PDF 892 kb]   (1401 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/6/3 | پذیرش: 1396/9/20 | انتشار: 1397/4/13
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amani Saribaglou J, Babai Sanglaji M, Adib Y, Fathi-Azar E. Students' Motivational and Social Experiences in Jig Saw Cooperative Learning Method: A Qualitative Study. J Child Ment Health 2018; 5 (1) :92-104
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-267-fa.html

امانی ساری بگلو جواد، بابایی سنگلجی محسن، ادیب یوسف، فتحی آذر اسکندر. تجارب انگیزشی و اجتماعی دانش‌آموزان از روش یادگیری مشارکتی جیگ ساو: یک مطالعه کیفی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1397; 5 (1) :92-104

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-267-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 1 - ( دوره پنجم شماره اول بهار 1397 - 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645