[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 4، شماره 4 - ( دوره چهارم شماره چهارم زمستان 1396 - 1396 ) ::
جلد 4 شماره 4 صفحات 180-192 برگشت به فهرست نسخه ها
مدل پردازی رابطه ویژگی‌های جمعیت شناختی معلم با انگیزش درونی دانش‌آموزان با میانجی گری راهبردهای شناختی و فراشناختی
سمیه نخعی، مجتبی امیری مجد* ، علیرضا محمدی آریا، محمود شیرازی
گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر
چکیده:   (633 مشاهده)
زمینه و هدف: انگیزش مهم­ترین شرط یادگیری است. انگیزش فراگیران برای کارایی و اثربخشی فعالیت‌های یاددهی و یادگیری اهمیت زیادی دارد. با توجه به این مطلب هدف پژوهش حاضر مدل پردازی رابطه انگیزش درونی دانش‌آموزان با ویژگی‌های جمعیت‌شناسی معلم با میانجیگری راهبردهای شناختی و فراشناختی بود.
روش: طرح پژوهش حاضر یک پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع مدل‌سازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل تمامی  دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول شهر زابل بود. نمونه 368 نفر که به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند و به پرسشنامه­ های راهبردهای یادگیری خودنظم­ جویی­(پینتریچ و دی­گروت، ۱۹۹۰) و انگیزش تحصیلی(والرند، 1993) پاسخ دادند. برای سنجش اطلاعات ویژگی‌های جمعیت شناختی معلمین فرمی تسط محقق ساخته شده و در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت و با پرسش از معلمان شان تکمیل ‌شده است. تحلیل داده‌ها با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری و نرم افزار ایموس انجام شده است.
یافته‌ها: ویژگی‌های جمعیت­ شناختی معلم با میانجیگری راهبردهای شناختی و فراشناختی برانگیزش درونی تأثیر معناداری دارد. راهبردهای شناختی و فراشناختی برانگیزش درونی تأثیر مستقیم و معناداری دارد. همچنین ویژگی‌های جمعیت شناختی معلم بر انگیزش درونی دانش‌آموزان تأثیر مثبت و معناداری دارد (0/01>P).
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر با ارتقاء سبک‌های آموزشی از طریق تمرکز بر الگوهای معیشتی جامعه‌ فرهنگی ما ازجمله سطح درآمد، اشتغال مکمل، و سکونت، می­ توان نقش تأثیرگذاری بر الگوهای تفکر و انگیزشی دانش‌آموزان داشت.
واژه‌های کلیدی: انگیزش درونی، ویژگی‌های جمعیت‌شناسی، راهبردهای شناختی، راهبردهای فراشناختی
متن کامل [PDF 1365 kb]   (180 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۶/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nakhaei S, Amiri Majd M, Mohamadi Ariya A R, Shirazi M. Modeling the Relationship between Teachers' Demographic Characteristics and Internal Motivation of Students by Mediating Cognitive and Metacognitive Strategies. JCMH. 2018; 4 (4) :180-192
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-356-fa.html

نخعی سمیه، امیری مجد مجتبی، محمدی آریا علیرضا، شیرازی محمود. مدل پردازی رابطه ویژگی‌های جمعیت شناختی معلم با انگیزش درونی دانش‌آموزان با میانجی گری راهبردهای شناختی و فراشناختی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1396; 4 (4) :180-192

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-356-fa.html



دوره 4، شماره 4 - ( دوره چهارم شماره چهارم زمستان 1396 - 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3795