[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 3 - ( دوره ششم شماره سوم پاییز 1398 - 1398 ) ::
جلد 6 شماره 3 صفحات 1-20 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و ارزیابی اثربخشی مداخله رفتاری بر کاهش قلدری جسمانی و بهبود پیوند با مدرسه در دانش آموزان: روی آورد مدرسه محور
مینا محبی، میرمحمود میرنسب، اسکندر فتحی آذر، تورج هاشمی
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، ایران
چکیده:   (382 مشاهده)
زمینه و هدف: قلدری مدرسه­ محور در مدارس سراسر دنیا به‌عنوان یک نگرانی جدی مطرح شده است؛ بنابراین استفاده از راهبردهای مداخله‌ای کارآمد به‌منظور مدیریت رفتارهای قلدری در مدارس برای پژوهشگران و روان‌شناسان، ضرورت دارد. مداخله در زمینه قلدری نیازمند اتخاذ روی‌آوردی مدرسه محور است که دانش‌آموزان قلدر، همسالان، و معلمان را در برگیرد؛ در نتیجه هدف پژوهش حاضر طراحی و ارزیابی اثربخشی مداخله رفتاری مدرسه­محور بر رفتار قلدری و پیوند با مدرسه دانش‌آموزان قلدر بود.
روش: در پژوهش حاضر، طرح شبه‌آزمایشی پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه مورد استفاده قرار گرفت. آزمودنی‌های پژوهش شامل 30 دانش‌آموز قلدر، 15 دانش‌آموز طرفدار قلدر، و 4 معلم پایه پنجم ابتدائی از مدارس دولتی شهر تبریز در سال تحصیلی 96-1395 بودند که با استفاده از روش‌ نمونه‌گیری هدفمند، خوشه‌ای تک‌مرحله‌ای، و روش غربالگری انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری پژوهش شامل فرم نام‌گذاری همسالان (پکاریک و همکاران، 1976)، فرم نام‌گذاری معلمان (ورتایمر-لارسون و همکاران، 1991)، فرم نام‌گذاری طرفداران قلدر (سالمیوالی و همکاران، 1996)، مقیاس قلدری ایلی‌نویز (اسپلج و هولت، 2001)، و مقیاس پیوند با مدرسه (سرنکویچ و جوردانو، 1992) بود. همچنین، مداخله رفتاری مدرسه­ محور در هشت جلسه یک‌ساعته و در طی 8 هفته به‌صورت گروهی اجرا شد. از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری برای تجزیه‌وتحلیل داده‌های پژوهش استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که مداخله رفتاری مدرسه­محور به‌طور معنی‌داری باعث کاهش قلدری و کتک­ کاری و همچنین، افزایش دلبستگی به معلم و مدرسه، و مشارکت تحصیلی دانش‌آموزان قلدر شده است (0/001، 9/78=F).
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته ­های مطالعه حاضر مداخله رفتاری مدرسه­ محور از طریق آموزش مدیریت رفتار به قلدرها، معلمان، و طرفداران قلدر، بر کاهش مؤلفه‌های قلدری و بهبود پیوند با مدرسه، اثربخش است و می‌تواند به‌عنوان روش مداخله مناسب برای کودکان واجد رفتارهای قلدری جسمانی استفاده شود. به‌علاوه، یافته‌های این پژوهش می‌تواند برای مشاوران مدارس، روان­ شناسان تربیتی، و معلمان در بهبود پیوند با مدرسه کودکان،کمک‌کننده باشد.
 
واژه‌های کلیدی: پیوند با مدرسه، قلدری، مداخله رفتاری مدرسه-محور
     
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۱/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۷/۴/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۸/۸/۱۸
فهرست منابع
1. Olweus D. School bullying: development and some important challenges. Annu Rev Clin Psychol.2013; 9: 751-780. [Link] [DOI:10.1146/annurev-clinpsy-050212-185516]
2. Silva MAI, Pereira B, Mendonça D, Nunes B, Oliveira WA. The involvement of girls and boys with bullying: an analysis of gender differences. Int J Environ Res Public Health. 2013; 10(12): 6820-6831. [Link] [DOI:10.3390/ijerph10126820]
3. Salmivalli C, Lagerspetz K, Bjöorkqvist K, Österman K, Kaukiainen A. Bullying as a group process: participant roles and their reactions to social status within the group. Aggress Behav. 1996; 22(1): 1-15. [Link] https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2337(1996)22:1<1::AID-AB1>3.0.CO;2-T [DOI:10.1002/(SICI)1098-2337(1996)22:13.0.CO;2-T]
4. Obermann M. Moral disengagement among bystanders to school bullying. J Sch Violence. 2011; 10(3): 239-257. [Link] [DOI:10.1080/15388220.2011.578276]
5. Cho S, Lee JM. Explaining physical, verbal, and social bullying among bullies, victims of bullying, and bully-victims: assessing the integrated approach between social control and lifestyles-routine activities theories. Child Youth Serv Rev. 2018; 91: 372-382. [Link] [DOI:10.1016/j.childyouth.2018.06.018]
6. Thornberg R, Jungert T. Bystander behavior in bullying situations: basic moral sensitivity, moral disengagement and defender self-efficacy. J Adolesc. 2013; 36(3): 475-483. [Link] [DOI:10.1016/j.adolescence.2013.02.003]
7. Ramya, SG, Kulkarni ML. Bullying among school children: prevalence and association with common symptoms in childhood. Indian J Pediatr. 2011; 78(3): 307-310. [Link] [DOI:10.1007/s12098-010-0219-6]
8. AlBuhairan F, Abbas OA, Sayed DL, Badri M, Alshahri S, Vries N. The relationship of bullying and physical violence to mental health and academic performance: a cross-sectional study among adolescents in Kingdom of Saudi Arabia.Int J Pediatr Adolesc Med. 2017; 4(2): 61-65. [Link] [DOI:10.1016/j.ijpam.2016.12.005]
9. Elliott SN, Hwang Y-S, Wang J. Teachers' ratings of social skills and problem behaviors as concurrent predictors of students' bullying behavior. J Appl Dev Psychol. 2019; 60:119-126. [Link] [DOI:10.1016/j.appdev.2018.12.005]
10. Chan HCO, Wong DSW. The overlap between school bullying perpetration and victimization: assessing the psychological, familial, and school factors of Chinese adolescents in Hong Kong. J Child Fam Stud. 2015; 24(11): 3224-3234. [Link] [DOI:10.1007/s10826-015-0125-7]
11. Mohebbi M, Mirnasab M, Wiener J. Parental and school bonding in Iranian adolescent perpetrators and victims of bullying. Sch Psychol Int. 2016; 37(6): 583-605. [Link] [DOI:10.1177/0143034316671989]
12. Pabian S, Vandebosch H. Short-term longitudinal relationships between adolescents' (cyber) bullying perpetration and bonding to school and teachers. Int J Behav Dev. 2016; 40(2): 162-172. [Link] [DOI:10.1177/0165025415573639]
13. Oelsner J, Lippold MA, Greenberg MT. Factors influencing the development of school bonding among middle school students. J Early Adolesc. 2011; 31(3): 463-487. [Link] [DOI:10.1177/0272431610366244]
14. Moon B, Alarid LF. School bullying, low self-control and opportunity. J Interpers Violence. 2015; 30(5): 839-856. [Link] [DOI:10.1177/0886260514536281]
15. Gottfredson MR, Hirschi T. A general theory of crime. Stanford University Press; 1990, pp: 1-316. [Link]
16. Hirschi T. Causes of delinquency. University of California Press, Berkeley; 1969, pp: 1-309.[Link]
17. Chan HCO, Chui WH. Social bonds and school bullying: a study of Macanese male adolescents on bullying perpetration and peer victimization. Child Youth Care Forum. 2013; 42(6): 599-616. [Link] [DOI:10.1007/s10566-013-9221-2]
18. Cuffy SA. Principals' perceptions of the bully busters program in combating cyber bullying in elementary schools [Doctoral Thesis]. [Washington, USA]: Education Faculty, Walden University; 2015, pp: 1-129. [Link]
19. Limber SP, Olweus D, Wang W, Masiello M, Breivik K. Evaluation of the Olweus bullying prevention program: a large scale study of US students in grades 3-11. J Sch Psychol. 2018; 69: 56-72.[Link] [DOI:10.1016/j.jsp.2018.04.004]
20. Nocentini A, Menesini E. KiVa anti-bullying program in Italy: evidence of effectiveness in a randomized control trial. Prev Sci. 2016; 17(8): 1012-1023. [Link] [DOI:10.1007/s11121-016-0690-z]
21. Kärnä A, Voeten M, Little TD, Poskiparta E, Alanen E, Salmivalli C. Going to scale: a nonrandomized nationwide trial of the KiVa antibullying program for grades 1-9. J Consult Clin Psychol. 2011; 79(6): 796-805. [Link] [DOI:10.1037/a0025740]
22. Ross SW, Horner RH. Bully prevention in positive behavior support: preliminary evaluation of third-fourth-, and fifth-grade attitudes toward bullying. J Emot Behav Disord. 2014; 22(4): 225-236. [Link] [DOI:10.1177/1063426613491429]
23. Lynch D, Keenan M. The good behavior game: maintenance effects. Int J Educ Res. 2018; 87: 91-99. [Link] [DOI:10.1016/j.ijer.2016.05.005]
24. Wallace MD, Iwata BA, Hanley GP, Thompson RH, Roscoe EM. Noncontingent reinforcement: a further examination of schedule effects during treatment. J Appl Behav Anal. 2012; 45(4): 709-719. [Link] [DOI:10.1901/jaba.2012.45-709]
25. Heron TE, Heward WL, Cooper JO. Applied behavior analysis. Pearson Education; 2013, pp: 1-800. [Link]
26. Cole CL, Bambara LM. Issues surrounding the use of self-management interventions in the schools. School Psych Rev. 1992; 21(2): 193-201. [Link]
27. Kern L, Ringdahl JE, Hilt A, Sterling-Turner HE. Linking self-management procedures to functional analysis results. Behavioral Disorders. 2001; 26(3): 214-226. [Link] [DOI:10.1177/019874290102600304]
28. Brooks A, Todd AW, Tofflemoyer S, Horner RH. Use of functional assessment and a self-management system to increase academic engagement and work comple‌tion. ‎ J Posit Behav Interv. 2003; 5(3): 144-152. [Link] [DOI:10.1177/10983007030050030301]
29. Skinner BF. The behavior of organisms: an experimental analysis. Oxford, England: Appleton-Century; 1938, pp: 1-457. [Link]
30. Hansen BD, Wills HP, Kamps DM, Greenwood CR. The effects of function-based self-management interventions on student behavior. J Emot Behav Disord. 2014; 22(3): 149-159. [Link] [DOI:10.1177/1063426613476345]
31. Allen KP. Classroom management, bullying, and teacher practices. Professional Educator. 2010; 34(1): 1-15. [Link]
32. Broussard C, Northup J. The use of functional analysis to develop peer interventions for disruptive classroom behavior. Sch Psychol Q. 1997; 12(1): 65-76. [Link] [DOI:10.1037/h0088948]
33. Cohen L, Manion L, Morrison K. Research methods in education. 7th Edition. London: Routledge; 2011, pp: 1-762. [Link]
34. Pekarik EG, Prinz RJ, Liebert DE, Weintraub S, Neale JM. The pupil evaluation inventory. J Abnorm Child Psychol. 1976; 4(1): 83-97. [Link] [DOI:10.1007/BF00917607]
35. Pouwels JL, Lansu TA, Cillessen AH. Participant roles of bullying in adolescence: status characteristics, social behavior, and assignment criteria. Aggress Behav. 2016; 42(3):239-253. [Link] [DOI:10.1002/ab.21614]
36. Werthamer-Larsson L, Kellam S, Wheeler L. Effect of first-grade classroom environment on shy behavior, aggressive behavior, and concentration problems. Am J Community Psychol. 1991; 19(4): 585-602. [Link] [DOI:10.1007/BF00937993]
37. Goossens FA, Olthof T, Dekker PH. New participant role scales: comparison between various criteria for assigning roles and indications for their validity. Aggress Behav. 2006; 32(4): 343-357. [Link] [DOI:10.1002/ab.20133]
38. Espelage DL, Holt MK. Bullying and victimization during early adolescence: peer influences and psychosocial correlates. Journal of Emotional Abuse. 2001; 2(2-3): 123-142. [Link] [DOI:10.1300/J135v02n02_08]
39. ChalmehR. Psychometrics properties of the ilinois bullying scale (IBS) in Iranian students: validity, reliability and factor structure. Journal of Psychological Models and Methods. 2014; 3(11): 39-52. [Persian]. [Link]
40. Cernkovich SA, Giordano PC. School bonding, race and delinquency.Criminology. 1992; 30(2): 261-291. [Link] [DOI:10.1111/j.1745-9125.1992.tb01105.x]
41. Alberto P, Troutman AC. Applied behavior analysis for teachers. (8th ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson; 2009, pp: 1-480. [Link]
42. Parsonson BS. Evidence-based classroom behavior management strategies. Kairaranga. 2012; 13(1): 16-23. [Link]
43. Caravita SCS, Blasio PD, Salmivalli C. Unique and interactive effects of empathy and social status on involvement in bullying. Soc Dev. 2009; 18(1): 140-163. [Link] [DOI:10.1111/j.1467-9507.2008.00465.x]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohebbi M, Mirnasab M, Fathiazar E, Hashemi T. Planning and Evaluating the Effectiveness of Behavioral Intervention on Reducing Physical Bullying and Improving School Bonding in Students: A School-Based Perspective. jcmh. 2019; 6 (3) :1-20
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-459-fa.html

محبی مینا، میرنسب میرمحمود، فتحی آذر اسکندر، هاشمی تورج. طراحی و ارزیابی اثربخشی مداخله رفتاری بر کاهش قلدری جسمانی و بهبود پیوند با مدرسه در دانش آموزان: روی آورد مدرسه محور. فصلنامه سلامت روان کودک. 1398; 6 (3) :1-20

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-459-fa.html



دوره 6، شماره 3 - ( دوره ششم شماره سوم پاییز 1398 - 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3991