[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 4 - ( دوره پنجم شماره چهارم زمستان 1397 - 1397 ) ::
جلد 5 شماره 4 صفحات 39-51 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش راهبرد حافظه آینده نگر زمان محور و رویداد محور در بهبود عملکرد حافظه آینده نگر کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی
اعظم بیانلو، سیده منور یزدی* ، شکوه السادات بنی جمالی، سید ابوالقاسم مهری نژاد
گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهراء(س)، تهران، ایران
چکیده:   (230 مشاهده)
زمینه و هدف: کودکان مبتلا به اختلال نارسایی ­توجه/فزون­ کنشی دارای نارسایی معنادار در برنامه­ ریزی، مهار کردن تکلیف در حال انجام، و تکمیل تکالیف مربوط به زمان آینده، هستند. هدف این مطالعه، بررسی تأثیر آموزش راهبرد حافظه آینده ­نگر زمان­ محور و رویداد­محور در بهبود عملکرد حافظه آینده­ نگرکودکان مبتلا به اختلال نارسایی ­توجه/فزون­ کنشی بود.
روش: پژوهش حاضر با روش آزمایشی از طریق طرح ت ک­آزمودنی با مدل ABAB انجام شد. نمونه مورد مطالعه شامل 3 نفر از کودکان پسر 7 تا 10 ساله مبتلا به نارسایی­ توجه/فزون­ کنشی در مقطع ابتدایی شهر قم بود که در سال تحصیلی 97-1396 مشغول به تحصیل بودند و به روش نمونه ­گیری هدفمند انتخاب شدند. هر 3 کودک، 12 جلسه انفرادی آموزش راهبرد حافظه آینده ­نگر دریافت کردند. ابزار مورد استفاده، شامل تکلیف حافظه آینده­ نگر (کرنز،2000)، مقیاس درجه ­بندی مشکلات رفتاری کودکان -فرم معلم (کانرز، 1998)، ویراست چهارم آزمون هوشی وکسلر (وکسلر، 2003) بود. برای آموزش راهبردها، برنامه­ مداخله­ ای حافظه آینده­ نگر والدم، دفالت و مک­دنیل ( 2014) متناسب­سازی و مورد استفاده قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده­ ها از تحلیل بصری و اندازه اثر کوهن استفاده شد.
یافته­ ها: یافته ­ها نشان داد در تکلیف زمان­ محور، تعداد چک­ کردن سوخت و در تکلیف رویدادمحور، تشخیص درست نشانه­ ها در جلسات درمان، و پیگیری افزایش پیدا کرد. اندازه اثر آموزش راهبرد در بهبود عملکرد حافظه آینده­نگر زمان­ محور و رویدادمحور بین 15/1 تا 7/2 به دست آمد که اندازه اثر بالایی است.
نتیجه­ گیری: آموزش راهبردهای حافظه آینده ­نگر موجب بهبود رفتارهای نظارت­ کردن و تشخیص به موقع نشانه ­های تکالیف آینده­ نگر می­ شود، در نتیجه عملکرد حافظه آینده ­نگر و انجام تکالیف روزانه در این کودکان بهبود می­ یابد.
واژه‌های کلیدی: حافظه آینده نگر رویدادمحور، حافظه آینده نگر زمان محور، راهبرد، نارسایی توجه/ فزون کنشی
متن کامل [PDF 997 kb]   (160 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۲/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۷/۵/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bayanlou A, Yazdi S M, BaniJamali S S, Mehrinejad S A. The Effectiveness of Training Time-Based and Event-Based Prospective Memory Strategies on Prospective Memory Performance among Children with Attention Deficits Hyperactivity Disorder. JCMH. 2019; 5 (4) :39-51
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-503-fa.html

بیانلو اعظم، یزدی سیده منور، بنی جمالی شکوه السادات، مهری نژاد سید ابوالقاسم. تأثیر آموزش راهبرد حافظه آینده نگر زمان محور و رویداد محور در بهبود عملکرد حافظه آینده نگر کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1397; 5 (4) :39-51

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-503-fa.html



دوره 5، شماره 4 - ( دوره پنجم شماره چهارم زمستان 1397 - 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3862