[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 11، شماره 2 - ( دوره یازدهم شماره دوم تابستان 1403 - 1403 ) ::
جلد 11 شماره 2 صفحات 33-17 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی قصه گویی بر کمرویی، همدلی، و پیشرفت تحصیلی درس فارسی دانش‌آموزان دوزبانه
محمد رحیمی1 ، فیروزه سپهریان آذر* 2، اسماعیل سلیمانی2
1- دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ایران
2- گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ایران
چکیده:   (1496 مشاهده)
زمینه و هدف: قصه‏ خوانی در زبانآموزی، آشنایی با فرهنگها، آموختن اخلاقیات، و افزایش مهارت‌های گوش دادن نقش بسزایی دارد. هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی قصهخوانی برکمرویی، همدلی، و پیشرفت ‎‎تحصیلی درس فارسی دانش‌آموزان دوزبانه دوره ابتدایی بود.
روش: طرح پژوهش شبه ‎تجربی از نوع پیش‌آزمون‌-‌ ‎پس ‎آزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان ابتدایی دوزبانه پایههای سوم تا ششم شهر بانه در سال تحصیلی 1401 بودکه از بین آنها ابتدا با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای 338 دانش‌آموز انتخاب شدند. در مرحله نهایی 30 دانش‎آموز با بیشترین نمره در آزمون کمرویی به‌عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب و در دو گروه آزمایش (15 دانش‌آموز) و گواه (15 دانش‌آموز) به‌ شیوه تصادفی جایدهی شدند. گروه آزمایش 11 جلسه 90 دقیقه‏ ای به مدت دو ماه در جلسات قصهخوانی شرکت کردند، اما برای گروه گواه هیچ مداخله‎ ای انجام نشد. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه ­ها‌‌‌‌ی همدلی داویس (1980)، کمرویی چیکبریگز (1990)، و آزمون معلم ‎ساخته درس فارسی استفاده شد که در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون روی هر دو گروه آزمایش و گواه اجرا شد. جهت در نظر گرفتن ملاحظات اخلاقی در پایان مطالعه، دو جلسه قصهخوانی برای گروه گواه برگزار شد. در پایان دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس تک و چندمتغیره در محیط نرم‌افزار 24SPSS تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد بین میانگین گروههای آزمایش وگواه در متغیرهای مورد مطالعه تفاوت معناداری وجود داشت. قصه‌خوانی بیشترین تأثیر را بر زیرمقیاس پریشانی و دوری‌گزینی (78/26 = F و 0001/0 =P دغدغه همدلانــه (42/46 = F و 0001/0 =P)، و پیشرفت درس فارسی داشته است.
نتیجه‎گیری: قصه‌گویی به دانش‎ آموزان کمک می‎کند تا از تاثیر رفتارشان بر احساسات دیگران آگاه شوند، در نتیجه همدلی آنها  افزایش می یابد. همچنین زمانی‎ که دانش ‎آموزان به ‎طور مکرر برای همکلاسی‎ های خود قصه می‏ خواند، کمرویی آنها کاهش می‌یابد، و قصه‌خوانی موجب تقویت زبان فارسی دانش‌آموزان دوزبانه و در نتیجه پیشرفت تحصیلی آنها می‌شود. پیشنهاد می‎شود قصه‎ خوانی در قالب برنامه درسی جداگانه یا همراه با درس فارسی دانش ‏آموزان ابتدایی اجرا شود.
شماره‌ی مقاله: 2
واژه‌های کلیدی: پیشرفت تحصیلی، درس فارسی، قصه‎خوانی، کمرویی، همدلی
متن کامل [PDF 1694 kb]   (2373 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/8/19 | پذیرش: 1403/4/2 | انتشار: 1403/7/2
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahimi M, Sepehrianazar F, Soleimani E. The effectiveness of storytelling on shyness, empathy, and academic progress of Persian course of bilingual students. J Child Ment Health 2024; 11 (2) : 2
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1387-fa.html

رحیمی محمد، سپهریان آذر فیروزه، سلیمانی اسماعیل. اثربخشی قصه گویی بر کمرویی، همدلی، و پیشرفت تحصیلی درس فارسی دانش‌آموزان دوزبانه. فصلنامه سلامت روان کودک. 1403; 11 (2) :17-33

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1387-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 2 - ( دوره یازدهم شماره دوم تابستان 1403 - 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4660