1- دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ایران 2- گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ایران
چکیده: (1496 مشاهده)
زمینه و هدف:قصه خوانی در زبانآموزی، آشنایی با فرهنگها، آموختن اخلاقیات، و افزایش مهارتهای گوش دادن نقش بسزایی دارد. هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی قصهخوانی برکمرویی، همدلی، و پیشرفتتحصیلی درس فارسی دانشآموزان دوزبانه دوره ابتدایی بود. روش: طرح پژوهش شبه تجربی از نوع پیشآزمون- پس آزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان ابتدایی دوزبانه پایههای سوم تا ششم شهر بانه در سال تحصیلی 1401 بودکه از بین آنها ابتدا با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای 338 دانشآموز انتخاب شدند.در مرحله نهایی 30 دانشآموز با بیشترین نمره در آزمون کمرویی بهعنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب و در دو گروه آزمایش (15 دانشآموز) و گواه (15 دانشآموز) به شیوه تصادفی جایدهی شدند. گروه آزمایش 11 جلسه 90 دقیقه ای به مدت دو ماه در جلسات قصهخوانی شرکت کردند، اما برای گروه گواه هیچ مداخله ای انجام نشد. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه های همدلی داویس (1980)، کمرویی چیک–بریگز (1990)، و آزمون معلم ساخته درس فارسی استفاده شد که در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون روی هر دو گروه آزمایش و گواه اجرا شد. جهت در نظر گرفتن ملاحظات اخلاقی در پایان مطالعه، دو جلسه قصهخوانی برای گروه گواه برگزار شد. در پایان دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس تک و چندمتغیره در محیط نرمافزار 24SPSS تحلیل شدند. یافتهها:نتایج نشان داد بین میانگین گروههای آزمایش وگواه در متغیرهای مورد مطالعه تفاوت معناداری وجود داشت. قصهخوانی بیشترین تأثیر را بر زیرمقیاس پریشانی و دوریگزینی (78/26 = F و 0001/0 =P)،دغدغه همدلانــه (42/46 = F و 0001/0 =P)، و پیشرفت درس فارسی داشته است. نتیجهگیری:قصهگویی به دانش آموزان کمک میکند تا از تاثیر رفتارشان بر احساسات دیگران آگاه شوند، در نتیجه همدلی آنها افزایش می یابد. همچنین زمانی که دانش آموزان به طور مکرر برای همکلاسی های خود قصه می خواند، کمرویی آنها کاهش مییابد، و قصهخوانی موجب تقویت زبان فارسی دانشآموزان دوزبانه و در نتیجه پیشرفت تحصیلی آنها میشود. پیشنهاد میشود قصه خوانی در قالب برنامه درسی جداگانه یا همراه با درس فارسی دانش آموزان ابتدایی اجرا شود.
Rahimi M, Sepehrianazar F, Soleimani E. The effectiveness of storytelling on shyness, empathy, and academic progress of Persian course of bilingual students. J Child Ment Health 2024; 11 (2) : 2 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1387-fa.html
رحیمی محمد، سپهریان آذر فیروزه، سلیمانی اسماعیل. اثربخشی قصه گویی بر کمرویی، همدلی، و پیشرفت تحصیلی درس فارسی دانشآموزان دوزبانه. فصلنامه سلامت روان کودک. 1403; 11 (2) :17-33