[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مهمترین ناشران داخلی و خارجی::
مهمترین مراکز درمانی روانشناسی و انجمن های علمی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 12، شماره 3 - ( دوره دوازدهم شماره سوم پاییز 1404 - 1404 ) ::
جلد 12 شماره 3 صفحات 100-79 برگشت به فهرست نسخه ها
بازنمایی نقش فناوری‌های هوشمند در تحول اخلاقی کودکان با تأکید بر آموزش و پرورش: مرور نظام‌مند فراترکیب
محمد حسنی1 ، طیبه یگانه*2 ، کبری کریم پور3
1- گروه مبانی برنامه‌ریزی درسی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تهران، ایران
2- گروه مشاوره و آموزش خانواده، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تهران، ایران
3- دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
چکیده:   (364 مشاهده)
زمینه و هدف: گسترش فناوری‌های هوشمند، الگوهای تربیت اخلاقی کودکان را در خانواده، مدرسه، و جامعه دگرگون کرده و نظام آموزش و پرورش را با فرصت‌ها و کشاکش‌های تازه‌ای روبه‌رو ساخته است. این پژوهش با هدف مرور نظام‌مند و فراترکیب مطالعات مربوط به نقش فناوری‌های هوشمند در تحول اخلاقی کودکان با تأکید بر ابعاد آموزشی، تربیتی، و ارائه چارچوبی تحلیلی در این حوزه انجام شد.
روش: این پژوهش مطالعه مرور نظام‌مند از نوع فراترکیب بود که مطابق دستورالعمل پریزما و معیارهای ارتقای شفافیت در گزارش فراترکیب پژوهش‌های کیفی انجام شد. جست‌وجوی جامع در پایگاه‌هایScopus, Web of Science, PubMed, PsycINFO, Education Resources Information Center, Google Scholar از سال 2010 تا سال ۲۰۲۵ انجام شد. جست‌وجو با استفاده از واژگان کلیدی مرتبط با کودک، فناوری‌های هوشمند، هوش مصنوعی، مفاهیم اخلاقی، و روش‌های کیفی (به صورت ترکیبی با عملگرهای بولی) انجام گرفت. بر اساس معیارهای ورود و خروج در مجموع ۱۳ مقاله واجد شرایط انتخاب شد. تحلیل داده‌ها با روش تحلیل مضمون توماس و هاردن در سه مرحله کدگذاری آزاد، توصیفی، و تحلیلی و با استفاده از نرم‌افزار MAXQDA نسخه 2024 انجام شد.
یافته‌ها: بر اساس کدهای شناسایی­شده 3 مضمون تحلیلی و 11 مضمون توصیفی استخراج شد. مضمون تحلیلی نخست فرصت‌های یادگیری و تحول اخلاقی در تعامل با فناوری‌های هوشمند بود که مضامین توصیفی (1) انسان‌انگاری و نسبت دادن ذهن/ هیجان به فناوری­های هوشمند، (2) مسئولیت اخلاقی و پاسخ­گویی، (3) ابهام در مرز انسان_ فناوری­های هوشمند، (4) عدالت، انصاف، و صداقت، (5) تحول اخلاقی و یادگیری ارزش­ها، و (6) فرصت­های مثبت و کارکردهای تربیتی فناوری­های هوشمند را شامل می‌شد‌. مضمون تحلیلی دوم مخاطرات و تهدیدهای اخلاقی­_ تربیتی فناوری­های هوشمند شامل سه مضمون توصیفی (1) مخاطرات چندبعدی کودکان، (2) اعتماد، اتکا، و وابستگی به فناوری (3)، ابهام و کشاکش نقش‌های تربیتی والدین و مربیان را پوشش داد. مضمون تحلیلی سوم چارچوب‌ها و زمینه‌های کلان در سطح مضامین توصیفی بر تأثیر (1) زمینه­های فرهنگی و تفاوت‌های تحولی و (2) چارچوب­های نظری و سیاستی در اخلاق و فناوری­های هوشمند تأکید داشت.
نتیجه‌گیری: تعامل کودکان با فناوری‌های هوشمند ماهیتی دوگانه دارد و نیازمند روی­آوردی انتقادی، بافت‌محور، و حساس به مرحله تحولی است. توسعه چارچوب‌های اخلاقی کودک‌محور، ارتقای سواد دیجیتال و اخلاقی، و مداخله فعال والدین و مربیان برای استفاده ایمن و سازنده از فناوری‌های هوشمند ضروری است. نتایج این پژوهش می‌تواند به تقویت تربیت اخلاقی در نظام آموزش و پرورش ایران یاری رساند؛ نظامی که امروزه بهره‌گیری از فناوری‌های هوشمند به بخشی جدایی‌ناپذیر از فرایندهای آموزشی و تربیتی آن تبدیل شده است.
شماره‌ی مقاله: 6
واژه‌های کلیدی: فناوری‌های هوشمند، هوش مصنوعی، تحول اخلاقی، کودکان، مرور نظام‌مند، فراترکیب
متن کامل [PDF 1681 kb]   (127 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/7/13 | پذیرش: 1404/8/17 | انتشار: 1404/8/17
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hassani M, Yeganeh T, Karimpor K. Representation of the role of smart technologies in the moral development of children with an emphasis on education and upbringing: a systematic meta-synthesis. J Child Ment Health 2025; 12 (3) : 6
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1541-fa.html

حسنی محمد، یگانه طیبه، کریم پور کبری. بازنمایی نقش فناوری‌های هوشمند در تحول اخلاقی کودکان با تأکید بر آموزش و پرورش: مرور نظام‌مند فراترکیب. فصلنامه سلامت روان کودک. 1404; 12 (3) :79-100

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1541-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 3 - ( دوره دوازدهم شماره سوم پاییز 1404 - 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4725