1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان 2- گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر 3- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران 4- گروه روان شناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان
چکیده: (3657 مشاهده)
زمینه و هدف:انگیزش مهمترین شرط یادگیری است.انگیزش فراگیران برای کارایی و اثربخشی فعالیتهای یاددهی و یادگیری اهمیت زیادی دارد. با توجه به این مطلب هدف پژوهش حاضر مدل پردازی رابطه انگیزش درونی دانشآموزان با ویژگیهای جمعیتشناسی معلم با میانجیگری راهبردهای شناختی و فراشناختی بود. روش:طرح پژوهش حاضر یک پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان مقطع متوسطه اول شهر زابل بود. نمونه 368 نفر که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به پرسشنامه های راهبردهای یادگیری خودنظم جویی(پینتریچ و دیگروت، ۱۹۹۰) و انگیزش تحصیلی(والرند، 1993) پاسخ دادند. برای سنجش اطلاعات ویژگیهای جمعیت شناختی معلمین فرمی تسط محقق ساخته شده و در اختیار دانشآموزان قرار گرفت و با پرسش از معلمان شان تکمیل شده است. تحلیل دادهها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزار ایموس انجام شده است. یافتهها:ویژگیهای جمعیت شناختی معلم با میانجیگری راهبردهای شناختی و فراشناختی برانگیزش درونی تأثیر معناداری دارد. راهبردهای شناختی و فراشناختی برانگیزش درونی تأثیر مستقیم و معناداری دارد. همچنین ویژگیهای جمعیت شناختی معلم بر انگیزش درونی دانشآموزان تأثیر مثبت و معناداری دارد (0/01>P). نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر با ارتقاء سبکهای آموزشی از طریق تمرکز بر الگوهای معیشتی جامعه فرهنگی ما ازجمله سطح درآمد، اشتغال مکمل، و سکونت، می توان نقش تأثیرگذاری بر الگوهای تفکر و انگیزشی دانشآموزان داشت.
Nakhaei S, Amiri Majd M, Mohamadi Ariya A R, Shirazi M. Modeling the Relationship between Teachers' Demographic Characteristics and Internal Motivation of Students by Mediating Cognitive and Metacognitive Strategies. J Child Ment Health 2018; 4 (4) :180-192 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-356-fa.html
نخعی سمیه، امیری مجد مجتبی، محمدی آریا علیرضا، شیرازی محمود. مدل پردازی رابطه ویژگیهای جمعیت شناختی معلم با انگیزش درونی دانشآموزان با میانجی گری راهبردهای شناختی و فراشناختی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1396; 4 (4) :180-192