[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 7، شماره 2 - ( دوره هفتم شماره دوم تابستان 1399 - 1399 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 54-41 برگشت به فهرست نسخه ها
مدل یابی روابط ساختاری تعارضات والدین و دانش آموزان با پرخاشگری: نقش میانجی بی تفاوتی اخلاقی
زهره محمدعینی1 ، جمال صادقی* 2، فریبرز درتاج3 ، علی رضا همایونی4
1- واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
2- گروه روان شناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
3- گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
4- گروه روان شناسی، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران
چکیده:   (2780 مشاهده)
زمینه و هدف: پرخاشگری یکی از آسیب­های اجتماعی است که در جامعه در حال افزایش است. به همین جهت، پرخاشگری یک مسئله اجتماعی و یکی از موضوعات اساسی بهداشت روانی به شمار می­آید. علاوه بر این، پرخاشگری یکی از مسائل مهم در دوران کودکی و نوجوانی است که با روابط فرزند با والدین و تعارضات خانوادگی در ارتباط است. بدین ترتیب پژوهش حاضر با هدف مدل­یابی روابط ساختاری تعارضات نوجوانان و والدین با پرخاشگری از طریق نقش میانجی بی تفاوتی اخلاقی در دانش ­آموزان دختر، انجام شد.
روش: نوع پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع همبستگی و معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این مطالعه شامل تمامی دانش ­آموزان دختر مقطع متوسطه شهر قم در سال تحصیلی 98-99 بود که 607 نفر از آنان به روش نمونه­ گیری خوشه ای مرحله ­ای به عنوان نمونه مورد مطالعه در این پژوهش شرکت کردند. افراد نمونه به پرسشنامه­ های رابطه والد- فرزند (فاین، مورلند و شویل، 1983)، بی ­تفاوتی اخلاقی (کاپرارا و همکاران، 2006) و پرخاشگری (باس و پری، 1992) پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از روش معادلات ساختاری با نرم­افزار ایموس استفاده شد.
یافته ­ها: نتایج نشان داد تأثیر تعارض والدین و دانش ­آموزان بر بی ­تفاوتی اخلاقی (0/67 , β=0/01P<) و پرخاشگری (0/47 , β=0/010P<)، مثبت و معنادار است؛ تأثیر بی ­تفاوتی اخلاقی بر پرخاشگری (0/26 , β=0/01P<) مثبت و معنادار است؛ و بی­ تفاوتی اخلاقی در ارتباط بین تعارض نوجوانان و والدین و پرخاشگری، نقش میانجی مثبت و معناداری دارد                        (0/17 , β=0/01P<).
نتیجه ­گیری: بر اساس نتایج به­ دست آمده در این مطالعه می­ توان نتیجه گرفت که تعارض والدین و دانش ­آموزان به افزایش بی ­تفاوتی اخلاقی و پرخاشگری دانش ­آموزان دختر، منجر می­ شود. همچنین بی­ تفاوتی اخلاقی بر رابطه بین تعارض والدین و دانش ­آموزان و پرخاشگری آنان، می ­افزاید.
واژه‌های کلیدی: تعارض نوجوانان و والدین، بی تفاوتی اخلاقی، پرخاشگری
متن کامل [PDF 1244 kb]   (1682 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/12/4 | پذیرش: 1399/3/10 | انتشار: 1399/6/30
فهرست منابع
1. Malti T, Rubin KH. Handbook of child and adolescent aggression. Guilford Publications; 2018, pp: 22-35. [Link]
2. Elam KK, Chassin L, Pandika D. Polygenic risk, family cohesion, and adolescent aggression in Mexican American and European American families: Developmental pathways to alcohol use. Dev Psychopathol. 2018; 30(5): 1715-1728. [Link] [DOI:10.1017/S0954579418000901]
3. Sukhodolsky DG, Wyk BCV, Eilbott JA, McCauley SA, Ibrahim K, Crowley MJ, et al. Neural mechanisms of cognitive-behavioral therapy for aggression in children and adolescents: Design of a randomized controlled trial within the national institute for mental health research domain criteria construct of frustrative non-reward. J Child Adolesc Psychopharmacol. 2016; 26(1): 38-48. [Link] [DOI:10.1089/cap.2015.0164]
4. Koroshi Moghadam T, Esfahani Asl M. Evaluation and expression of the effectiveness of anger management skills on students' aggression. The first national conference on heart and sports. 2018. [Persian]. [Link]
5. Dortaj F, Masaebi A, Asadzadeh H. The effect of anger management on aggression and social adjustment of 12-15 years old male students. Journal of Applied Psychology. 2010; 3(4): 62-72. [Persian]. [Link]
6. Beyens I, Beullens K. Parent-child conflict about children's tablet use: The role of parental mediation. New Media Soc. 2017; 19(12): 2075-93. [Link] [DOI:10.1177/1461444816655099]
7. Delgado MY, Nair RL, Updegraff KA, Umaña‐Taylor AJ. Discrimination, parent-adolescent conflict, and peer intimacy: examining risk and resilience in Mexican‐origin youths' adjustment trajectories. Child Dev. 2019; 90(3):894-910. [Link] [DOI:10.1111/cdev.12969]
8. Holmbeck GN. A model of family relational transformations during the transition to adolescence: Parent-adolescent conflict and adaptation.2018. [Link] [DOI:10.4324/9781315789286-7]
9. Thomas SA, Jain A, Wilson T, Deros DE, Jacobs I, Dunn EJ, Aldao A, Stadnik R, De Los Reyes A. Moderated mediation of the link between parent-adolescent conflict and adolescent risk-taking: The role of physiological regulation and hostile behavior in an experimentally controlled investigation. J Psychopathol Behav Assess. 2019; 41(4):699-715. [Link] [DOI:10.1007/s10862-019-09747-w]
10. Garthe RC, Sullivan TN, Gorman-Smith D. The family context and adolescent dating violence: a latent class analysis of family relationships and parenting behaviors. J Youth Adolesc. 2019; 48(7):1418-32. [Link] [DOI:10.1007/s10964-019-01051-w]
11. Labella MH, Masten AS. Family influences on the development of aggression and violence. Curr Opin Psychol. 2018; 19:11-6. [Link] [DOI:10.1016/j.copsyc.2017.03.028]
12. Chegini L, Ebrahimi M.I, Sahebi A. The effect of teaching choice theory to parents on the aggression of their students' children in primary school. Child Ment Health.2019; 6 (1): 70-82. [Persian]. [Link] [DOI:10.29252/jcmh.6.1.7]
13. Hejazi E, Babakhani N, Sadat Ahmadi S.N. The effectiveness of interpersonal communication skills training on aggression and impulsive behaviors among high school students. J Res Edu Sys. 2018; 12 (40): 25-38. [Persian]. [Link]
14. Pourmand F, Mohsenzadeh F, Qahednia Jahromi A. The relationship between family functioning, domestic violence and parent-child relationship with the behavior of victims of bullying among high school girls. Soc Health. 2017; 4 (4): 275-285. [Persian]. [Link]
15. Bandura A. Social foundations of thought and action. Englewood Cliffs, NJ. 1986; 1986:23-8.
16. Bandura A. Selective activation and disengagement of moral control. J Soc Issues. 1990; 46(1):27-46. [Link] [DOI:10.1111/j.1540-4560.1990.tb00270.x]
17. Bandura A. Moral disengagement: How people do harm and live with themselves. Worth Publishers; 2016. [Link]
18. Bandura A. Selective moral disengagement in the exercise of moral agency. J Moral Educ. 2002; 31(2):101-19. [Link] [DOI:10.1080/0305724022014322]
19. Gini G, Thornberg R, Pozzoli T. Individual moral disengagement and bystander behavior in bullying: The role of moral distress and collective moral disengagement. Psychol Violence. 2018. [Link]
20. Mazzone A, Yanagida T, CS Caravita S, Strohmeier D. Moral emotions and moral disengagement: Concurrent and longitudinal associations with aggressive behavior among early adolescents. J Early Adolesc. 2019;39(6):839-63.[Link] [DOI:10.1177/0272431618791276]
21. Sijtsema JJ, Garofalo C, Jansen K, Klimstra TA. Disengaging from evil: Longitudinal associations between the dark triad, moral disengagement, and antisocial behavior in adolescence. J Abnorm Child Psychol. 2019; 47(8):1351-65. [Link] [DOI:10.1007/s10802-019-00519-4]
22. Teng Z, Nie Q, Guo C, Zhang Q, Liu Y, Bushman BJ. A longitudinal study of link between exposure to violent video games and aggression in Chinese adolescents: The mediating role of moral disengagement. Dev Psychol. 2019;55(1):184.[Link] [DOI:10.1037/dev0000624]
23. Ghasemi, V. Optimal sample size estimation in structural equation models and its adequacy assessment for social researchers. Iran Sociol. 2011; 12(4): 138-161. [Persian]. [Link]
24. Buss AH, Perry M. The aggression questionnaire. J Pers Soc Psychol. 1992; 63(3):452. [Link] [DOI:10.1037/0022-3514.63.3.452]
25. Mohammadi, N. Preliminary study of psychometric indices of Bass-Perry aggression questionnaire. 2006. [Link]
26. Fine, M. A., Moreland, J. R., & Schwebel, A. I. Long-term effects of divorce on parent-child relationships. Dev Psychol, 1983; 19(5), 703.[Link] [DOI:10.1037/0012-1649.19.5.703]
27. Zaboli, P. Assessing the usefulness of psychoanalytic method in improving conflict resolution skills of girls with mothers of first year high school students in Tehran Region 2. Master Thesis, Khatam University; 2004. [Persian]. [Link]
28. Caprara GV, Capanna C. Moral disengagement in the exercise of civic-ness. Interdisciplinary Yearbook of Business Ethics. 2006; 1(2006):87-98. [Link]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammad Eini Z, Sadeghi J, Dortaj F, Homayoni A. Modeling the Structural Relationships of Conflicts between Parents and Students with Aggression: The Mediating Role of Moral Disengagement. J Child Ment Health 2020; 7 (2) :41-54
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1034-fa.html

محمدعینی زهره، صادقی جمال، درتاج فریبرز، همایونی علی رضا. مدل یابی روابط ساختاری تعارضات والدین و دانش آموزان با پرخاشگری: نقش میانجی بی تفاوتی اخلاقی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (2) :41-54

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1034-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 2 - ( دوره هفتم شماره دوم تابستان 1399 - 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645