1- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، ایران 2- واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی،کرج، ایران 3- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، ایران 4- واحد آشتیان، دانشگاه آزاد اسلامی، آشتیان، ایران 5- گروه علوم تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، ایران
چکیده: (349 مشاهده)
زمینه و هدف:از عوامل کلیدی مؤثر در موفقیت تحصیلی دانش آموزان، اشتیاق تحصیلی و کسب مهارتهای اجتماعی است. بنابراین هدف مطالعه حاضر تعیین اثربخشی آموزش مثبت اندیشی بر اشتیاق تحصیلی و بهبود مهارتهای اجتماعی دانشآموزان ابتدایی بود. روش:پژوهش حاضر، شبه تجربی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری تمامی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهر (بهارستان) در سال تحصیلی 1399-1398 بودند که 30 نفر به شیوه نمونه گیری خوشهای انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه شامل 15 دانش آموز) قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه مهارتهای اجتماعی (کرامتی، 1386) و پرسشنامه اشتیاق تحصیلی (فردریکس و همکاران، 2004) بودند که قبل و بعد از ارائه آموزش مهارتهای مثبت اندیشی برای هر دو گروه گواه و آزمایش اجرا شدند. دانش آموزان گروه آزمایش به مدت 14 جلسه 60 دقیقهای تحت آموزش مثبت اندیشی قرار گرفتند، اما گروه گواه هیچگونه آموزشی دریافت نکردند. تجزیهوتحلیل دادهها با نرمافزار SPSSنسخه 22 و آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیرهدر سطح معناداری 05/0 انجام شد. یافتهها:نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات مهارتهای اجتماعی و اشتیاق تحصیلی در مرحله پس آزمون گروه آزمایش و گواه تفاوت معنادار وجود دارد، بهطوریکه مهارت های اجتماعی و اشتیاق تحصیلی در گروه آزمایش از گروه گواه بیشتر بود (0/01>P). نتیجهگیری: بر اساس نتایج این پژوهش، آموزش مهارتهای مثبتاندیشی به دانشآموزان کمک می کند تا خود را بهتر بشناسند و درباره خویشتن و جهان کنجکاوی کنند و تشویق میشوند تا تجربههای مثبت و خوب را باز شناسند و در نتیجه مهارتهای سازشی و انگیزه تحصیلی آنها بهبود یابد.
Ahmadi S, Ramezani Ghahderijani Z, Beigirad A, Ansari F, Tahmaseb-Zadeh Sheikhlar D. The Effectiveness of Positive Thinking Training on Aacademic Engagement and Development of Social Skills of Elementary Students. J Child Ment Health 2023; 10 (2) : 5 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1035-fa.html
احمدی صادق، رمضانی قهدریجانی زهرا، بیگی راد علیرضا، انصاری فاطمه، طهماسب زاده شیخلار داود. اثربخشی آموزش مثبتاندیشی بر اشتیاق تحصیلی و بهبود مهارتهای اجتماعی دانش آموزان ابتدایی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1402; 10 (2) :68-82