[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 10، شماره 2 - ( دوره دهم شماره دوم تابستان 1402 - 1402 ) ::
جلد 10 شماره 2 صفحات 82-68 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مثبت‌اندیشی بر اشتیاق تحصیلی و بهبود مهارت‌های اجتماعی دانش آموزان ابتدایی
صادق احمدی* 1، زهرا رمضانی قهدریجانی2 ، علیرضا بیگی راد3 ، فاطمه انصاری4 ، داود طهماسب زاده شیخلار5
1- دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، ایران
2- واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی،کرج، ایران
3- دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، ایران
4- واحد آشتیان، دانشگاه آزاد اسلامی، آشتیان، ایران
5- گروه علوم تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، ایران
چکیده:   (349 مشاهده)
زمینه و هدف: از عوامل کلیدی مؤثر در موفقیت تحصیلی دانش ­آموزان، اشتیاق تحصیلی و کسب مهارت‌های اجتماعی است. بنابراین هدف مطالعه حاضر تعیین اثربخشی آموزش مثبت­ اندیشی بر اشتیاق تحصیلی و بهبود مهارت‌های اجتماعی دانش­آموزان ابتدایی بود.
روش: پژوهش حاضر، شبه­ تجربی از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری تمامی دانش ­آموزان پایه ششم ابتدایی شهر (بهارستان) در سال تحصیلی 1399-1398 بودند که 30 نفر به شیوه نمونه­­­ گیری خوشه‌ای انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه شامل 15 دانش ­آموز) قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه مهارت‌های اجتماعی (کرامتی، 1386) و پرسشنامه اشتیاق تحصیلی (فردریکس و همکاران، 2004) بودند که قبل و بعد از ارائه آموزش مهارت‌های مثبت ­اندیشی برای هر دو گروه گواه و آزمایش اجرا شدند. دانش ­آموزان گروه آزمایش به مدت 14 جلسه 60 دقیقه‌ای تحت آموزش مثبت­ اندیشی قرار گرفتند، اما گروه گواه هیچ‌گونه آموزشی دریافت نکردند. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخه 22 و آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره در سطح معنا‌داری 05/0 انجام شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات مهارت‌های اجتماعی و اشتیاق تحصیلی در مرحله پس­ آزمون گروه آزمایش و گواه تفاوت معنادار وجود دارد، به‌طوری‌که مهارت­ های اجتماعی و اشتیاق تحصیلی در گروه آزمایش از گروه گواه بیشتر بود (0/01>P).
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج این پژوهش، آموزش مهارت‌های مثبت‌اندیشی به دانش‌آموزان کمک می­ کند تا خود را بهتر بشناسند و درباره خویشتن و جهان کنجکاوی کنند و تشویق می‌شوند تا تجربه‌های مثبت و خوب را باز شناسند و در نتیجه مهارت‌های سازشی و انگیزه تحصیلی آنها بهبود یابد.
شماره‌ی مقاله: 5
واژه‌های کلیدی: مثبت اندیشی، مهارت‌های اجتماعی، اشتیاق تحصیلی
متن کامل [PDF 1369 kb]   (205 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/5/4 | پذیرش: 1399/6/10 | انتشار: 1402/7/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadi S, Ramezani Ghahderijani Z, Beigirad A, Ansari F, Tahmaseb-Zadeh Sheikhlar D. The Effectiveness of Positive Thinking Training on Aacademic Engagement and Development of Social Skills of Elementary Students. J Child Ment Health 2023; 10 (2) : 5
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1035-fa.html

احمدی صادق، رمضانی قهدریجانی زهرا، بیگی راد علیرضا، انصاری فاطمه، طهماسب زاده شیخلار داود. اثربخشی آموزش مثبت‌اندیشی بر اشتیاق تحصیلی و بهبود مهارت‌های اجتماعی دانش آموزان ابتدایی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1402; 10 (2) :68-82

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1035-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 2 - ( دوره دهم شماره دوم تابستان 1402 - 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4624