[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 3 - ( دوره هشتم شماره سوم پاییز 1400 - 1400 ) ::
جلد 8 شماره 3 صفحات 14-1 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش اعتیاد به اینترنت، ذهن آگاهی، و تاب آوری در پیش بینی سلامت روان دانش آموزان در دوره همه گیری کرونا ویروس 2019
فرزین باقری شیخانگفشه* 1، دانیال علیزاده2 ، وحید صوابی نیری3 ، فاطمه عسگری4 ، گلناز قدرت5
1- دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2- واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران
3- واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
4- واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، کردستان، ایران
5- دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
چکیده:   (775 مشاهده)
زمینه و هدف: کرونا ویروس 2019 بیماری عفونی تنفسی حاد با علائم اصلی تب، سرفه، و تنگی نفس شناخته می­شود. این ویروس قدرت انتقال و کشندگی بسیار بالایی دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش اعتیاد به اینترنت، ذهن­ آگاهی، و تاب­ آوری در پیش­ بینی سلامت روانی دانش ­آموزان طی همه­ گیری کرونا ویروس 2019 انجام شد.
روش­: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل دانش ­آموزان مدارس متوسطه ناحیه دوم شهر رشت در سال تحصیلی 1400-1399 بود. نمونه­ مورد مطالعه شامل 220 دانش ­آموز مقاطع تحصیلی هفتم، هشتم و نهم بود که به روش نمونه ­گیری در دسترس از طریق فراخوان اینترنتی در پژوهش شرکت کردند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل فرم کوتاه پرسشنامه سلامت روان (کیز، 2002)، پرسشنامه اعتیاد به اینترنت (یانگ، 1998)، فرم کوتاه پرسشنامه ذهن­ آگاهی فرایبورگ (والاچ و همکاران، 2006) و مقیاس تاب­ آوری (کانر و داویدسون، 2003) بود. تحلیل داده­ ها توسط نسخه 24 نرم­افزار SPSS و با استفاده با روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه همزمان انجام شد.
یافته­ ها: بر اساس نتایج به دست آمده، اعتیاد به اینترنت، ذهن ­آگاهی، و تاب­ آوری به صورت معناداری سلامت روانی دانش­ آموزان را پیش­ بینی می­ کنند (0/01> p). نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد اثر اعتیاد به اینترنت (0/43-) بر سلامت روانی دانش ­آموزان منفی و معنادار است. در مقابل اثر ذهن آگاهی (0/70) و تاب ­آوری (0/65) بر سلامت روانی دانش­ آموزان مثبت و معنادار است. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه مشخص کرد که اعتیاد به اینترنت، ذهن­ آگاهی، و تاب ­آوری 48 درصد از سلامت روانی دانش ­آموزان را در طی همه ­گیری کووید-19 پیش ­بینی می ­کنند.
نتیجه­ گیری: مطالعه حاضر نقش اعتیاد به اینترنت، ذهن ­آگاهی و تاب­ آوری را در تبیین سلامت روانی دانش ­آموزان در دوره همه­ گیری کووید-19 تصریح کرده است. استلزامات نتایج به دست آمده در مقاله مورد بحث قرار گرفته است.
واژه‌های کلیدی: اعتیاد به اینترنت، ذهن آگاهی، تاب آوری، سلامت روانی، کرونا ویروس 2019
متن کامل [PDF 1261 kb]   (117 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/12/23 | پذیرش: 1400/5/16 | انتشار: 1400/8/3
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bagheri Sheykhangafshe F, Alizadeh D, Savabi Niri V, Asgari F, Ghodrat G. The role of internet addiction, mindfulness and resilience in predicting students' mental health during the coronavirus 2019 pandemic. J Child Ment Health. 2021; 8 (3) :1-14
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1120-fa.html

باقری شیخانگفشه فرزین، علیزاده دانیال، صوابی نیری وحید، عسگری فاطمه، قدرت گلناز. نقش اعتیاد به اینترنت، ذهن آگاهی، و تاب آوری در پیش بینی سلامت روان دانش آموزان در دوره همه گیری کرونا ویروس 2019. فصلنامه سلامت روان کودک. 1400; 8 (3) :14-1

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1120-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 3 - ( دوره هشتم شماره سوم پاییز 1400 - 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4343