1- دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، ایران 2- گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده: (413 مشاهده)
زمینه وهدف:مطالعات پیشین نشان داده اند که آموزش شناختی رایانه ای می تواند جهت بهبود نشانه های کودکان با اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی به کار رود، اما درباره تأثیر آموزش رایانهای مهارت های دیداری- حرکتی در این کودکان، مطالعات کمی انجام شده است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش رایانه ای مهارت های دیداری- حرکتی بر شدت نشانه های کودکان با اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی انجام شد. روش: پژوهش حاضر آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. با نمونه گیری خوشه ای، 30 دانشآموز پسر در سال تحصیلی 1399-1398 در مقطع ابتدایی شهر مشهد با بیشترین نمرات در مقیاس درجه بندی کانرز فرم معلم (1969) و ملاکهای مصاحبه ساختاریافته بالینی، به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. گروه آزمایش، مداخله را در 9 جلسه 60 دقیقه ای دریافت کرد، ولی گروه گواه هیچ مداخله ای دریافت نکرد. ابزارهای استفاده شده، مقیاس درجه بندی کانرز فرم معلم (1969)، مصاحبه ساختاریافته بالینی، و بازی رایانه ای پژوهشگر ساخته رایاپویا بود.دادهها به شیوه تحلیل کوواریانس تک متغیرهو چندمتغیرهدر محیط نرمافزار SPSS-25تحلیل شد. یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که پس از کنترل نمرات پیش آزمون، تفاوت آماری معناداری بین میانگین نمرات پس آزمون دو گروه آزمایش و گواه در متغیر نشانه های نارسایی توجه/ فزون کنشی (میانگین تعدیل یافته از 35/07 به 29/33) وجود دارد (0/01>P). نتیجهگیری: آموزش رایانه ای مهارت های دیداری- حرکتی (رایاپویا) یک روش یادگیری امیدوار کننده است که باعث بهبود نشانه های نارسایی توجه/ فزون کنشی شده است. بنابراین می توان از آن به عنوان یک روش جایگزین یا مکمل برای مداخلات معمول این اختلال استفاده کرد.
Kermani A, Basharpoor S, Narimani M. The Effectiveness of Computerized Training of Visual-Motor Skills on Severity of Symptoms in Children with ADHD. J Child Ment Health 2022; 9 (3) :10-30 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1122-fa.html
کرمانی علی، بشرپور سجاد، نریمانی محمد. اثربخشی آموزش رایانه ای مهارت های دیداری - حرکتی بر شدت نشانه های کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / فزون کنشی. فصلنامه سلامت روان کودک 1401; 9 (3) :30-10