[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 3 - ( دوره نهم شماره سوم پاییز 1401 - 1401 ) ::
جلد 9 شماره 3 صفحات 30-10 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش رایانه ای مهارت های دیداری - حرکتی بر شدت نشانه های کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / فزون کنشی
علی کرمانی1 ، سجاد بشرپور* 2، محمد نریمانی2
1- دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، ایران
2- گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده:   (413 مشاهده)
زمینه و هدف: مطالعات پیشین نشان داده ­اند که آموزش شناختی رایانه ­ای می ­تواند جهت بهبود نشانه ­های کودکان با اختلال نارسایی ­توجه/ فزون­ کنشی به کار رود، اما درباره تأثیر آموزش رایانه­ای مهارت­ های دیداری- حرکتی در این کودکان، مطالعات کمی انجام شده است. بنابراین پژوهش حاضر با  هدف تعیین اثربخشی آموزش رایانه­ ای مهارت­ های دیداری- حرکتی بر شدت نشانه ­های کودکان با اختلال نارسایی­ توجه/ فزون‌کنشی انجام شد.
روش‌: پژوهش حاضر آزمایشی با طرح پیش ­آزمون- پس ­آزمون با گروه گواه بود. با نمونه­ گیری خوشه­ ای، 30 دانش‌آموز پسر در سال تحصیلی 1399-1398 در مقطع ابتدایی شهر مشهد با بیشترین نمرات در مقیاس درجه ­بندی کانرز فرم معلم (1969) و ملاک­های مصاحبه ساختاریافته بالینی، به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جای­دهی شدند. گروه آزمایش، مداخله را در 9 جلسه 60 دقیقه ­ای دریافت کرد، ولی گروه گواه هیچ مداخله ­ای دریافت نکرد. ابزارهای استفاده شده، مقیاس درجه­ بندی کانرز فرم معلم (1969)، مصاحبه ساختاریافته بالینی، و بازی رایانه ­ای پژوهشگر ساخته رایاپویا بود. داده­ها به شیوه تحلیل کوواریانس تک ­متغیره و چندمتغیره در محیط نرم­افزار SPSS-25 تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که پس از کنترل نمرات پیش ­آزمون، تفاوت آماری معناداری بین میانگین نمرات پس ­آزمون دو گروه آزمایش و گواه در متغیر نشانه ­های نارسایی­ توجه/ فزون­ کنشی (میانگین تعدیل یافته از 35/07 به 29/33) وجود دارد (0/01>P).
نتیجه‌گیری: آموزش رایانه ­ای مهارت­ های دیداری- حرکتی (رایاپویا) یک روش یادگیری امیدوار کننده است که باعث بهبود نشانه ­های نارسایی­ توجه/ فزون­ کنشی شده است. بنابراین می­ توان از آن به­ عنوان یک روش جایگزین یا مکمل برای مداخلات معمول این اختلال استفاده کرد.
شماره‌ی مقاله: 1
واژه‌های کلیدی: آموزش رایانه ای، مهارت های دیداری - حرکتی، اختلال نارسایی توجه / فزون کنشی
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/12/26 | پذیرش: 1401/4/25 | انتشار: 1401/9/14
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kermani A, Basharpoor S, Narimani M. The Effectiveness of Computerized Training of Visual-Motor Skills on Severity of Symptoms in Children with ADHD. J Child Ment Health 2022; 9 (3) :10-30
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1122-fa.html

کرمانی علی، بشرپور سجاد، نریمانی محمد. اثربخشی آموزش رایانه ای مهارت های دیداری - حرکتی بر شدت نشانه های کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / فزون کنشی. فصلنامه سلامت روان کودک 1401; 9 (3) :30-10

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1122-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 3 - ( دوره نهم شماره سوم پاییز 1401 - 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4540