[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مهمترین ناشران داخلی و خارجی::
مهمترین مراکز درمانی روانشناسی و انجمن های علمی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 11، شماره 1 - ( دوره یازدهم شماره اول بهار 1403 - 1403 ) ::
جلد 11 شماره 1 صفحات 14-1 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مثبت‌اندیشی بر سرزندگی تحصیلی و انگیزش پیشرفت دانش‌آموزان در دوره همه‌گیری کرونا
طاهره شادمان*1 ، معصومه محمدی2 ، زهرا لطفی کهریزسنگی3 ، معصومه اشرفی علویجه4
1- واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
2- دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
3- دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی اسلامی، دانشگاه غیرانتفاعی معارف، اصفهان، ایران
4- دانشگاه پیام نور، سمنان، ایران
چکیده:   (2295 مشاهده)
زمینه و هدف: دانش‌آموزان در دوران کرونا به دلیل استفاده زیاد از فضای مجازی، معمولا با کاهش سلامت روانی و انگیزه تحصیلی مواجه می‌شوند. بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش مثبت‌اندیشی بر سرزندگی تحصیلی و انگیزش پیشرفت دانش‌آموزان در دوران همه‌گیری کرونا انجام شد.
روش: پژوهش حاضر از نوع شبه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه و مرحله پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش تمامی دانش‌آموزان پسر متوسطه یکم شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1400-1399 بود. تعداد 40 دانش‌آموز با نمونه‌گیری هدفمند، انتخاب و با انتساب تصادفی در دو گروه آزمایش وگواه جایدهی شدند. ابزارهای پژوهش شامل آخرین نسخه اعتباریابی‌شده پرسشنامه‌های سرزندگی تحصیلی (دهقانی‌زاده و حسین‌چاری، 1391) و انگیزش پیشرفت (هرمنس، 1970) بود. گروه آزمایش مداخلات درمانی گروهی 10 جلسه 90 دقیقه‌ای مربوط به مثبت‌اندیشی را دریافت کردند؛ در حالی که گروه گواه هیچ گونه مداخله‌ای دریافت نکردند و آموزش‌های معمول مدارس را دریافت می‌کردند. داده‌های پژوهش به شیوه تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر با ویرایش 21 نرم‌افزار SPSS تحلیل شد.
یافته‌ها: تحلیل داده‌ها نشان داد که آموزش مثبت‌اندیشی بر مؤلفه‌های متغیرهای سرزندگی تحصیلی (0/01>P) و  انگیزش پیشرفت دانش‌آموزان مؤثر و مثبت بود (01/0>P) و این نتایج به‌دست‌آمده در دوره پیگیری نیز تداوم داشت (0/01>P).
نتیجه‌گیری: مثبت‌اندیشی با مؤلفه عملکردی خود موجب خودکارآمدپنداری تحصیلی شده و همین موضوع در بهبود سرزندگی تحصیلی مؤثر است و موجب چرخه‌ای از اتفاقات مثبت تحصیلی برای فرد می‌شود. همچنین بیان تجارب مثبت و دریافت پس­خوراند از سایر اعضا از قوی‌ترین مراحل روش مثبت‌نگر در شناخت توانایی‌های قابل اتکا است که در افزایش انگیزش پیشرفت، نقش دارد.
شماره‌ی مقاله: 1
واژه‌های کلیدی: انگیزش پیشرفت، دانش‌آموزان، سرزندگی تحصیلی، مثبت‌اندیشی
متن کامل [PDF 1155 kb]   (639 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/2/18 | پذیرش: 1403/2/16 | انتشار: 1403/2/16
فهرست منابع
1. Paraskevis D, Kostaki EG, Magiorkinis G, Panayiotakopoulos G, Sourvinos G, Tsiodras S. Full-genome evolutionary analysis of the novel corona virus (-2019nCoV) rejects the hypothesis of emergence as a result of a recent recombination event. Infect Genet Evol. 2020; 79:104212. https://doi: 10.1016/j.meegid.2020.104212. [Link] [DOI:10.1016/j.meegid.2020.104212]
2. Dhawan S. Online learning: A panacea in the time of COVID-19 crisis. Journal of Educational Technology Systems. 2020; 49(1):5-22. https://doi.org/10.1177/0047239520934018 [DOI:10.1177 /0047239520934018 [Link]]
3. Peters MA, Wang H, Ogunniran MO, Huang Y, Green B, Chunga JO, Khomera SW. China's internationalized higher education during Covid-19: collective student auto ethnography. Postdigital Science and Education. 2020; 1-21. https://doi:10.1007/s42438-020-00128-1 [Link] [DOI:10.1007/s42438-020-00128-1]
4. Salvin RE. Developmental and motivational perspectives on cooperative learning: A reconciliation. Child Dev. 1987; 58(5):1161-1167. [Link] [DOI:10.1111/j.1467-8624.1987.tb01449.x]
5. Yosefi, A, Gasemi, G; Fariborsnia, S. Motivation with educational development of medical students at the university of Isfahan medical sciences. Education in Medical Sciences. 2009; 9(1):79- 84. [Persian] [Link]
6. Robinson KA, Lee Y, Bovee EA, Perez T, Walton SP, Briedis D, et al. Motivation in transition: Development and roles of expectancy, task values, and costs in early college engineering. Journal of Educational Psychology. 2019; 111(6):1081-1102. https://doi.org/10.1037/edu0000331 [DOI:10.1037/edu0000331 [Link]]
7. Brasselet C, Guerrien A. Rôle médiateur du sentiment de compétence dans la relation entre orientation choisie ou subie et motivation scolaire chez les élèves au niveau secondaire. Can J Behav Sci. 2019; 51(1):70-81. https://doi.org/10.1037/cbs0000124 [DOI:10.1037/cbs0000124 [Link]]
8. Wargadinata W, Maimunah I, Eva D, Rofiq Z. Student's responses on learning in the early COVID-19 pandemic. Journal of Education and Teacher Training. 2020; 5(1):141-153. https://doi.org/10.24042/tadris.v5i1.6153 [DOI:10.24042/tadris.v5i1.6153 [Link]]
9. Shah DT, Williams VN, Thorndyke LE, Marsh E, Sonnino RE, Block SM, et al. Restoring faculty vitality in academic medicine when burnout threatens. Acad med. 2018; 93(7):979-984. https://doi: 10.1097/ACM.000000000 0002013. [Link] [DOI:10.1097/ACM.0000000000002013]
10. Miller S, Connolly P, Maguire LK. Wellbeing, academic buoyancy and educational achievement in primary school students. IJER. 2013; 62:239-248. https://doi:10.1016 /j.ijer.2013.05.004 [Link] [DOI:10.1016/j.ijer.2013.05.004]
11. Chung E, Subramaniam G, Dass LC. Online learning readiness among university students in Malaysia amidst COVID-19. Asian Journal of University Education. 2020; 16(2):46-58. https://doi.org/10.24191/ajue.v16i2.10294 [DOI:10.24191/ajue.v16i2.10294 [Link]]
12. Adnan M, Anwar K. Online Learning amid the COVID-19 Pandemic: Students' perspectives. Online Submission. 2020; 2(1):45-51. https://doi: 10.24191/ajue.v16i2.10294 [Link] [DOI:10.24191/ajue.v16i2.10294]
13. Martin AJ, Colmar SH, Davey LA, Marsh HW. Longitudinal modelling of academic buoyancy and motivation: Do the 5Cs hold up over time? British Journal of Educational Psychology. 2010; 80(3):473-496. https://doi:10.1348/000709910X486376 [Link] [DOI:10.1348/000709910X486376]
14. Marais GA, Shankland R, Haag P, Fiault R, Juniper B. A survey and a positive psychology intervention on French PhD student well-being. International Journal of Doctoral Studies. 2018; 13:109-138. https://doi.org/10.28945/3948 [DOI:10.28945/3948 [Link]]
15. Renshaw TL, Long AC, Cook CT. Assessing adolescents' positive psychological functioning at school: development and validation of the Student Subjective Wellbeing Questionnaire. School Psychology Quarterly. 2015; 30(4):534-552. https://doi.org/10.1037/spq0000088 [DOI:10.1037/spq0000088 [Link]]
16. Brunzell T, Stokes H, Waters L. Trauma informed positive education: Using positive psychology to repair and strengthen vulnerable students. Contemporary School Psycholog. 2016; 20:63-83. https://doi:10.1007/s40688-015-0070-x [Link] [DOI:10.1007/s40688-015-0070-x]
17. Bolier L, Haverman M, Westerh of GJ, Riper H, Smit F, Bohlmeijer E. Positive psychology interventions: A meta-analysis of randomized controlled studies. BMC Public Health. 2013; 13:119. https://doi.org/10.1186/1471-2458-13-119 [DOI:10.1186/1471-2458-13-119 [Link]]
18. Pourrazavi S, Hafezian M. The Effectiveness of teaching positive - thinking skills on adjustment of high - school students. Journal of School Psychology. 2017; 6(1):26-47. [Persian]. https://doi:10.22098/JSP.2017.536 [Link]
19. Gander F, Proyer RT, Ruch W. Positive psychology interventions addressing pleasure, engagement, meaning, positive relationships, and accomplishment increase wellbeing and ameliorate depressive symptoms: A randomized, placebo-controlled online study. Frontiers in Psychology. 2016; 20(7):686-695. https://doi: 10.3389/fpsyg.2016.00686 [Link] [DOI:10.3389/fpsyg.2016.00686]
20. Dehghannezhad S, Hajhosseini M, Ejei J. Effectiveness of positive thinking skill training on social maladjusted adolescent girls' social adjustment and psychological capital. Journal of School Psychology, 2017; 6(1):48-65. [Persian]. https://doi: 10.22098/JSP.2017.537[Link]
21. Babaei Abrak A, Safarzadeh S. The Effectiveness of teaching positive thinking skills on academic buoyancy, academic engagement and goal orientation-progress in female students with depression syndrome. JHPM. 2019; 8(1):21-29. [Persian]. [Link]
22. Saffarhamidi E, Hosseininan S, Zandipour T. The Effect of positive thinking education on the perceived competency and social skills of the orphan and mistreated children. J Child Ment Health. 2017; 4(1):13-23. [Persian]. [Link]
23. Kazemi N, Rasoulzadeh V, Mohammadi S T. Effect of positive thinking education on social anxiety and cognitive avoidance of mothers of children with specific learning disabilities. J Child Ment Health. 2019; 5(4):148-158. [Persian]. [Link]
24. Yekanizad A, Gol Mohammadnejhad Bahrami G, Soleimannezhad A. The effectiveness of positive thinking skills training on psychological capital and happiness of students. J Child Ment Health. 2019; 5(4):135-147. [Persian]. [Link]
25. Kazemi N, Mousavi S V, Rasoulzadeh V, Mohammadi S T, Mohammadi S R. The effects of positive thinking training on psychological hardiness and social competence of students. J Child Ment Health. 2020; 6(4):194-206. [Persian]. [Link] [DOI:10.29252/jcmh.6.4.18]
26. Ahmadi S, Ramezani Ghahderijani Z, Beigirad A, Ansari F, Tahmaseb-Zadeh Sheikhlar D. The Effectiveness of Positive Thinking Training on Aacademic Engagement and Development of Social Skills of Elementary Students. J Child Ment Health. 2023; 10(2):5. [Persian]. https://doi:10.61186/jcmh.10.2.6 [Link] [DOI:10.61186/jcmh.10.2.6]
27. Khosravi F. The effectiveness of teaching positive a thinking skills with emphasis on religious teachings on students' academic achievement and self-efficacy. Iranian Journal of Educational Society. 2020; 12(1):89-101. [Persian]. https://doi: 10.22034/ijes.2019.43752 [Link]
28. Lu YY, Chen HT, Hong ZR, Yore LD. Students' awareness of science teachers' leadership, attitudes toward science, and positive thinking. International Journal of Science Education. 2016; 38(13):2174-2196. https://doi:10.1080/0 9500693.2016.1230792 [Link] [DOI:10.1080/09500693.2016.1230792]
29. Elmimanesh N, Fazelipour M. The effectiveness of the positive thinking intervention on academic buoyancy of PNU students. Research in School and Virtual Learning, 2019; 6(3):29-36. [Persian]. [Link]
30. Bagheri Sheykhangafshe F, Alizadeh D, Savabi Niri V, Asgari F, Ghodrat G. The role of internet addiction, mindfulness and resilience in predicting students' mental health during the coronavirus 2019 pandemic. J Child Ment Health 2021; 8(3):1. [Persian]. [Link] [DOI:10.52547/jcmh.8.3.2]
31. Mosayebi M, Rezapour Mirsaleh Y, Behjati F. The problems and challenges of virtual education in elementary school during the outbreak of coronavirus. Quarterly Journal of Education Studies, 2021; 7(27):87-108. [Persian]. [Link]
32. Dehghani Zadeh MH, Hosein-chari M. The academic vitality and perception of family communication patterns: the mediating role of self-efficacy. Studies in Learning & Instruction. 2012; 4(2):21-48. [Persian]. [Link]
33. Yosefi S, Keshavarz S, Kakavand A. The mediating role of fear of negative evaluation in the relationship between resilience and academic buoyancy with loneliness in siblings of children with neurodevelopmental disorders. J Child Ment Health. 2020; 7(3):67-79. [Persian]. [Link] [DOI:10.52547/jcmh.7.3.7]
34. Hermans GM. A questionnaire of measure of achievement motivation. Journal of Applied Psychology. 1970; 54(4):353-363. https://doi: 10.1037/h0029675 [Link] [DOI:10.1037/h0029675]
35. Akbari B. Validity and reliability of Hermen's achievement motivation test on the Guilan's high school students. Research in Curriculum Planning, 2007; 1(16):73-96. [Persian]. [Link]
36. Khojasteh S. The effectiveness of sand play therapy on anxiety and achievement motivation of primary school students. J Child Ment Health. 2020; 7(1):68-80. [Persian]. [Link] [DOI:10.29252/jcmh.7.1.7]
37. Seligman MEP, Reivich K, Jaycox L, Gillham J. The optimistic child. Boston, MA, US: Houghton, Mifflin and Company. 1995; 56-61. [Link]
38. Chensky TE. Freeing your child from negative thinking: powerful, practical strategies to build a lifetime of resilience, flexibility, and happiness. Da Capo, Cambridge, MA, United States; 2008; 58-61. [Link]
39. Ghodrati M, Hatami M, Aghaei H. Comparison of Effectiveness of Pennsylvania Prevention Program in Clasic Form and Pennsylvania Prevention Program in Accordance With Iranian Islamic Standards on Objective Relations in Mothers Of Children With Autism Spectrum Disorders. Medical journal of Mashhad University of medical sciences, 2021; 64(2):2835-2846. https://doi: 10.22038/mjms.2021.19299 [Link]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shademan T, Mohammadi M, Lotfi Kahriz Sangi Z, Ashrafi Alavijeh M. The effectiveness of positive thinking training on academic vitality and students' achievement motivation during Corona epidemic. J Child Ment Health 2024; 11 (1) : 1
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1137-fa.html

شادمان طاهره، محمدی معصومه، لطفی کهریزسنگی زهرا، اشرفی علویجه معصومه. اثربخشی آموزش مثبت‌اندیشی بر سرزندگی تحصیلی و انگیزش پیشرفت دانش‌آموزان در دوره همه‌گیری کرونا. فصلنامه سلامت روان کودک. 1403; 11 (1) :1-14

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1137-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 1 - ( دوره یازدهم شماره اول بهار 1403 - 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710